När man läser trådarna på Robotgräsklippareså är det så man börja undra.

Endel är väldigt aktiva utan att tillföra något nytt och dessutom håller en otrevlig ton mot andra forummedlemmar.

Har inte sett det i andra forum som jag följer.

Vad tycker ni andra och vad tycker Moderatorn?
 
Visst är det en hel del pajkastning som förstör för många trådar tyvärr. Detta har börjat i år, förra året var det inte alls så utan debatten var mera saklig..
 
....det är väl det vanliga fanboy-syndromet .......
 
Försommaren var nog värst då en handfull fanboys totalt sabbade trådarna.
Sedan vart det lite sektbetonat och det kan man tex se på hur Gillafunktionen användes... Skrev någon att idag har min robot Hugo gått ett varv och gräsmattan är sååååå fin så fick inlägget genast typ 5-10 gillanden.

Nu tycker jag dock att det nyktrat till och även dom mest hänförda fanboys har börjat inse både nackdelar med sina egna klippare och fördelar med andras.

Låt oss hoppas att nivån kommer ner o stannar i klassisk BH anda nu.
 
Som jag ser det så började det med att ett par Landroidägare tyckte att de gjort en mycket bra deal och skulle bevisa att deras robot var bäst och att man var dum som köpte ett dyrare märke. Så snart någon påpekade att andra robotar var bättre på vissa saker så argumenterades det för att det inte alls var så eller för att det var helt oviktiga funktioner.

Och när man påpekade att problem som folk hade med LD, inte fanns på HQ (för att potentiella köpare som läste trådarna skulle ha rätt data på plats) - då blev man anmäld för att man inte höll sig till ämnet. Poängen jag försökte få fram var att LD nog är mycket prisvärd för en del, men för andra så är nog en del av de finesser som HQ har en nödvändighet. Det slutade med att jag slutade att försöka balansera diskussioner och påståenden i LD-tråden. Jag läser och svarar på frågor där fortfarande, men jag försöker att undvika att skriva att HQ skulle gjort något bättre, för då retar man upp folk. Beteendet finns hos HQ-ägare också, vill gärna betona det. Jag skulle dock vilja påstå att det var på detta sättet mellan vissa ägare av RoboMow och HQ under förra och förr-förra året också. Det är antalet personer som har detta beteendet som har ökat med robotarnas popularitet.

Beteendet påminner väldigt mycket om hur en del iPhone och Android fanboys beter sig. Jag gissar att det är en generationsfråga. En del yngre personer vill tydligen försvara sina tekniska prylval till varje pris - "den som inte väljer rätt är ju dum".

Det finns undersökningar som visar att denna typ av känslobeteende kopplat till prylar påminner väldigt mycket om religion, samma delar av hjärnan aktiveras. Det finns andra undersökningar som hävdar att Apple använder sig av samma typ av symbolspråk i sina prsentationer och i sin reklam som används av präster och andra i religionernas namn.

Det var mina fem cent i frågan...
 
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att ni som skrivit här ovan sammanfattar läget bra. Något hände i våras ...

Meningen med sådana här forum måste ju vara att man hjälps åt. Om jag skulle köpa min första robotgräsklippare och försöker läsa på och kanske till och med ställer lite frågor så förväntar jag mig att få trevliga och sakliga svar. Jag vill inte läsa att någon ger spydiga kommentarer till de som tagit sig tid att försöka förklara och svara på frågorna. Jag tycker att den som är ansvarig Moderator för detta subforum måste ingripa när både trådar och medlemmar spårar ur.

Sedan vill jag gärna tro att de flesta robotgräsklipparägare är väldigt trevliga och snälla människor som gärna hjälper till. Men tyvärr finns det några svarta får här som varit tongivande och gett detta forum en fadd smak.

Nu får snart våra robotar gå i ide och till våren tar vi nya tag igen.
 
  • Gilla
Mckie
  • Laddar…
MrSmith skrev:
Jag tycker att ni som skrivit här ovan sammanfattar läget bra. Något hände i våras ...

Meningen med sådana här forum måste ju vara att man hjälps åt. Om jag skulle köpa min första robotgräsklippare och försöker läsa på och kanske till och med ställer lite frågor så förväntar jag mig att få trevliga och sakliga svar. Jag vill inte läsa att någon ger spydiga kommentarer till de som tagit sig tid att försöka förklara och svara på frågorna. Jag tycker att den som är ansvarig Moderator för detta subforum måste ingripa när både trådar och medlemmar spårar ur.

Sedan vill jag gärna tro att de flesta robotgräsklipparägare är väldigt trevliga och snälla människor som gärna hjälper till. Men tyvärr finns det några svarta får här som varit tongivande och gett detta forum en fadd smak.

Nu får snart våra robotar gå i ide och till våren tar vi nya tag igen.
Får väl påminna om att när Trollman öppnade sin Worx Landroid tråd så var meningen med den att just de som hade eller kanske var intresserade av Worx Landroid skulle hjälpa varandra med tips och råd. Detta fungerade alldeles utmärkt till en början men efter ett tag började det komma in personer som inte alls varken hade eller tänkte skaffa LD (då de oftast redan hade robot av annat märke) med ganska kraftiga synpunkter på vad dessa LD'ar kunde och inte kunde i förhållande till de etablerade märkena. Det är ju inte sådant man vill läsa om på en tråd som är avsedd att föra LD kunskapen framåt liksom man förstås på t.ex. HQ Automowertråden inte vill läsa hur dyr och ej värd pengarna den är. Med den typen av argumentation är det ju inte heller konstigt att det sprids en hätsk stämning på forumet. Jag läser redan i denna tråd om uttryck som t.ex. "Fanboys" vilket inte i alla fall jag uppfattar som en trevlig och gemensamhetsskapande benämning, och det utrycket kommer definitivt inte från de som ursprungligen skrev på LD tråden. Summerat så tror jag vi alla behöver rannsaka vårt sätt att uppföra oss på forumet då jag vill påstå att uttrycket "det är aldrig ens fel att två träter" nog gäller även i detta fall.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
MrSmith skrev:
Jag tycker att ni som skrivit här ovan sammanfattar läget bra. Något hände i våras ...

Meningen med sådana här forum måste ju vara att man hjälps åt. Om jag skulle köpa min första robotgräsklippare och försöker läsa på och kanske till och med ställer lite frågor så förväntar jag mig att få trevliga och sakliga svar. Jag vill inte läsa att någon ger spydiga kommentarer till de som tagit sig tid att försöka förklara och svara på frågorna. Jag tycker att den som är ansvarig Moderator för detta subforum måste ingripa när både trådar och medlemmar spårar ur.

Sedan vill jag gärna tro att de flesta robotgräsklipparägare är väldigt trevliga och snälla människor som gärna hjälper till. Men tyvärr finns det några svarta får här som varit tongivande och gett detta forum en fadd smak.

Nu får snart våra robotar gå i ide och till våren tar vi nya tag igen.
Jag håller med såväl trådskaparen som de som kommenterat inlägget. Samtidigt måste man komma ihåg att vi alla är olika - vi som skriver i denna robottråd är väl ett genomsnitt av människor i Sverige. I såväl arbetslivet som privat finner vi människor som är försynta, andra är okänsliga och har svårt att sätta sig in i andra människors reaktioner. Och på samma vis finns det besserwissrar och de som "aldrig räcker upp handen". Para detta med teknikkärlek och man får livfulla och ibland obalanserade diskussioner. En del av oss är mest inne i tråden för att ställa frågor kring någon specifik teknisk angelägenhet. Andra hänger i tråden - "år ut och år in" - och bara tycker att det är roligt med klipprobotar och att diskutera med andra.

En gräsklipparrobot är dessutom (för de flesta) mer än en bergvärmepump eller frågan om var man hittar billiga hängrännor. När bergvärmepumpen är på plats eller man hittat sin hängrännor, så går man vidare. Men klipproboten är för många en pågående process. Man ser den varje dag och man kan tweaka den för att få ett bättre utfall. Och en del har tendens att gå sönder eller bete sig konstigt. Och de är fullproppade med elektronik och utvecklingen går framåt med nya roliga finesser.

Vi människor är som vi är. På gott och ont. Jag tror och hoppas dock att de flesta av oss kan ta ett steg tillbaka och bara skratta åt de konstigheter som dyker upp ibland.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Korvgubbe
pacman42 skrev:
Beteendet påminner väldigt mycket om hur en del iPhone och Android fanboys beter sig. Jag gissar att det är en generationsfråga. En del yngre personer vill tydligen försvara sina tekniska prylval till varje pris - "den som inte väljer rätt är ju dum".
Jag tror du är rätt ute i allt utom det i fetstil. De allra flesta som har ekonomi till och behov av en robotgräsklippare tillhör nog inte den yngre generationen, hur mycket de än själva förnekar detta :D
 
Hahaha!

Har ni inte hört när pengsionärerna diskuterar sina husbilars för- och nackdelar? Då ryker hårtestarna (de sista som finns kvar) :rolleyes:
 
Jo men robotägare ÄR otrevliga mot sina grannar, jag har en robot som smyger omkring medan grannen kör omkring med en Jonsered traktor som låter över hela byn, tror att Jonsered glömt vad ljuddämpare är bra till.

Så grannen får ju veta vad han förstör.........

Protte
 
Tror det är som med allt annat. Folk har inte vett att bete sig så fort man sitter bakom en skärm. Helt plötsligt verkar allt man lärt sig under sin uppväxt om socialt samspel vara som bortblåst. Varför bry sig, ingen vet ju vem jag är ändå....?

dock håller Byggahus en mycket hög nivå generellt sätt när det kommer till forum vilket jag är djupt tacksam över :)
 
Humoristiskt att det behövs en tråd för gruppsamtal efter "kriget" mellan hq och ld. :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
bobas skrev:
Humoristiskt att det behövs en tråd för gruppsamtal efter "kriget" mellan hq och ld. :D
Ja, nu inför lanseringen av nya aktörer (Bosch, Honda, ...) och modeller (Husqvarna, ...) till nästa säsong kanske det behövs ;)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
MBygga skrev:
Ja, nu inför lanseringen av nya aktörer (Bosch, Honda, ...) och modeller (Husqvarna, ...) till nästa säsong kanske det behövs ;)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Är detta begynnelsen till en ohelig allians? En ny Molotov-Ribbentrop pakt? Vilka blir dom första att duka under i World War Lawnmower 1?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.