S
Skall lösvirkesbygga ett enplanshus på ca 240 kvm (byggarea). Delad entreprenad ger att vi som byggherre avtalar direkt med t ex VVS-firma. Vi är sedan tidigare inne på att det skall vara Autoterm/IVT-prylar för uppvärmningen (gillar deras lösning/patent med kompaktkollektor) och om jag förstått det rätt så innebär det att det begränsar/bestämmer urvalet av rörmokare (precis som det på motsvarande sätt hade gjort om vi valt Nibes produkter).

Tillsammans med faktumet att marknaden helt naturligt är uppdelad geografiskt - rörmokarfirmorna emellan - så gör ju det att man känner sig lite utelämnad och frågande inför "hur väl konkurrensen fungerar". Medveten om att det är svårt att jämföra äpplen och äpplen så skulle jag emellertid vara tacksam för att höra från andra lösvirkesbyggare (med insyn i produktionskalkylen) hur den VVS-kalkyl som jag hittills mottagit, står sig.

Utöver ovan nämnda storlek (BOA drygt 200 kvm) i ett plan så kan följande nämnas:

- Värmepump med kompaktkollektor (jordvärme) samt frånluft (tar tillvara energin i inomhusluften ifrån samtliga badrum, kök samt klädvård).
- Extra varmvattenberedare.
- Hela ventilationsbiten.
- Golvvärme i hela huset.

Allt arbete och material ingår. När jag säger allt så innebär det att blandare och tvättställ är offererade men inte badrumsmöblemangen eller "duschkabinerna". Totalt 3 WC/dusch i huset.

Offererat fastpris ca 400 000 kr.

Kändes spontant mastigt - men det är kanske den här nivån man får räkna med (VVS inkl vent är kanske en av de riktigt stora posterna?)?

Tacksam för kommentarer/synpunkter!
 
S
Kan tillägga att kostnad för (dubbel)badkar ej ingår i offerten.

Har också funderat över om löpande räkning kan vara ett realistiskt/bra alternativ.

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av - och/eller synpunkter på rimligheten i det offererade pris som jag mottagit?!
 
jag har ingen aning om 400 kkr är lagom, men varför inte ta in jämförbara offerter på VP och borrhål. Speca i.s.f. själv storlek på pump och aktivt djup på borrhålet. Sedan kan du väl förhandla med VVS installatören om vad ett byte till kompaktkollektor skulle innebära. Alternativt kan du undanta köldbärarkretsen helt och upphandla denna separat. Men, du lär inte kunna få några garantier på verkningsgraden om inte samma leverantör får lev. både pump ochh kollektor. Frågan är om detta behövs, jag skulle nog inte tycka att detta var så viktigt.
 
Är det ett ventilasionsystem med frånluftsåtervinning? Hur som helst är det svindyrt vare sig med eller utan RTX. Samtidigt är jag inte förvånad över dessa hutlösa rörmockar priser.
 
S
Per72:

Ja, det är inkl ett ventilationssystem med frånluftsåtervinning. Autoterm kallar det VBX.

Låter ju inte så kul att du klassar det som "svindyrt"...
 
Jag uppfattar det ochså som väldigt dyrt. Fast jag känner inte till grejjerna du vill ha men brukar inte en värmepump gå på ca 100-150" och en bra ventilation, FTX, på 50-100"?
 
jakim skrev:
brukar inte en värmepump gå på ca 100-150" och en bra ventilation, FTX, på 50-100"?
Dom summorna stämmer bra o jag tror inte 200 till är så farligt för all vvs i huset, Har iof hört 130 men de va nått år sedan o då räknade dom 200 för både el o vvs exkl panna o ventilation...
 
Påstå att det är svindyrt var väl inte riktigt meningen för det är det väl kanske inte. Anledningen till att jag uttryckte mig så är att jag känner folk som fått väldigt dyra räkningar från VVS installatören. Jag blir irriterad när jag ser deras pris påslag på material. Just därför vill jag råda dig att vara mycket observant.
 
Tommy66 skrev:
Kan tillägga att kostnad för (dubbel)badkar ej ingår i offerten.

Har också funderat över om löpande räkning kan vara ett realistiskt/bra alternativ.

Ingen som har några erfarenheter att dela med sig av - och/eller synpunkter på rimligheten i det offererade pris som jag mottagit?!
Låt för gudskull inte rörmockaren få gå på löpande räkning utan att göra upp priserna på materialet i förväg. Då får du med största säkerhet betala listpriser utan nån som helst rabbat .Listpriserna hos grossister som Ahlsell är väldigt höga. Inte ens om man får tjugo procent i rabbat på listan kan det anses som bra. Det bästa du kan göra tror jag är som du redan har funderat på, köpa jobbet på offert.
 
S
2an skrev:
Dom summorna stämmer bra o jag tror inte 200 till är så farligt för all vvs i huset, Har iof hört 130 men de va nått år sedan o då räknade dom 200 för både el o vvs exkl panna o ventilation...
OK. Hörde nu under helgdagarna från en bekant - som i sin tur talat med en välrenommerad rörmokare om mina funderingar - att man som riktmärke kan ta att VVS-delen brukar stå för 10-15 % av den totala produktionskostnaden vid ett nybygge (som vårt). Har inte järnkoll på var den kommer att landa ännu hos oss men för att ta en siffra; 3 milj, så skulle spannet enl detta riktmärke då vara 300 000 - 450 000 kr.

Enl denna "källa" så är det inte heller ovanligt att ventilationsdelen ligger hos annan entreprenör (= högre totpris) och bara golvvärmedelen i vårt (förhållandevis stora hus) torde enl honom kosta någonstans kring 75 kkr.

Det skulle då innebära att vår offert på drygt 400 kkr trotsallt inte är "svindyr" (det man vill undanröja är ju maggropens farhågor om att skriva på ett avtal med en entreprenör som saltat sin offert lite extra utifrån att han har för mkt att göra redan) utan både marknadsmässig och rimlig.
 
S
Per72 skrev:
Låt för gudskull inte rörmockaren få gå på löpande räkning utan att göra upp priserna på materialet i förväg. Då får du med största säkerhet betala listpriser utan nån som helst rabbat .Listpriserna hos grossister som Ahlsell är väldigt höga. Inte ens om man får tjugo procent i rabbat på listan kan det anses som bra. Det bästa du kan göra tror jag är som du redan har funderat på, köpa jobbet på offert.
OK.

Jag har bl a skickat en fråga till rörmokaren gällande hur stor del av offerten som avser material/utrustning. Det svaret får jag kanske aldrig...

Jag har nyligen också skaffat mig en annan kontakt gällande inköp av blandare o dyl varför jag från rörmokaren också begärt en reviderad offert med de delarna (ej arbetet) exkluderade. Lär såklart inte mottas med "öppna armar" från honom men samtidigt är jag ju i min fulla rätt.
 
Tommy66 skrev:
Jag har nyligen också skaffat mig en annan kontakt gällande inköp av blandare o dyl varför jag från rörmokaren också begärt en reviderad offert med de delarna (ej arbetet) exkluderade. Lär såklart inte mottas med "öppna armar" från honom men samtidigt är jag ju i min fulla rätt.
Nja det brukar inte va popis, Designblandare o bubbelbad är det rätt bra avans på o den biten brukar dom ju inte bli av med..
 
Menar du att alla avloppsrör och vatten rör o installation av dessa även ingår?

Materialet (slang, fördelare, pump, reglerings utrustning) till min golvvärme tror jag slutar på ca. 15"kr för 155kvadrat våningsyta. Men då köpte jag wirsbo grejjer från billigaste internet handlaren.
 
S
jakim skrev:
Menar du att alla avloppsrör och vatten rör o installation av dessa även ingår?

Materialet (slang, fördelare, pump, reglerings utrustning) till min golvvärme tror jag slutar på ca. 15"kr för 155kvadrat våningsyta. Men då köpte jag wirsbo grejjer från billigaste internet handlaren.
Avlopp och vatten inomhus, ingår.

Jaså, så lågt som ca 15 kkr. Uppgiften (från ett annat VVS-bollplank) om ca 75 kkr för golvvärme hos mig (med ett ca 40 % större hus) avsåg nog både mtrl och arbete. Sen är det klart att kostnadsjakt i form av eget materialinköp via Nätet ger ett antal tusenlappar lägre priser. Sådan jakt (arbetsmetod) är emellertid inte förenlig med våra förutsättningar/upplägg.

Uppgiferna i ditt tidigare inlägg (om en kostn om ca 200 kkr för värmepump och frånluftslösning) samt 2:ans uttalande om att ca 200 kkr för övrig VVS inte låter orimligt, ger ju då slutsatsen att det inte är så tokigt pris med de ca 400 kkr som jag blivit offererad.

Att ventilationsdelen ingår ifrån samma entreprenör ter sig så här långt också lite ovanligt - men attraktivt från min horisont som "bekväm" byggherre - och kanske är det också anledningen till att flera (inkl mig själv) , om inte alla, tyckt att offerten verkat dyr?!
 
Hemmakatten
Jag tycker ofta när jag läser inläggen här på forumet att det många gånger är väldigt låga priser folk anger, både på material och arbete.

Själva har vi byggt på delade entreprenader och är kostnadsmedvetna och har köpt in mycket material själva. Men trots det har jag många gånger inte ens varit i närheten av de priser för material som folk angett och det borde ju vara lätt att kontrollera. Eller också är det så att det väldigt billiga inköpta materialet som andra gjort inte motsvarar våra egna krav på kvalité.

Vad gäller arbetskostnaderför olika delmoment är jag kluven. Tvivlar starkt på att det tex går att få en genomsnittligt elinstallation i ett nybyggt hus för det låga pris som många angett här. De måste ha gjort en extremt enkel, minsta möjliga installation. Vi ville ha rikligt med uttag, downlights med kvalité, belysning ute, tv- och nätverkskablar, utebelysning även på uteplatser och infart mm. Sådant kostar. Samma sak med vatten och avlopp, många brunnar och vattenuttag kostar, panninstallationer likaså. Och det betydligt mer än vad många anger vad de betalat.Gör man mycket själv är det klart att kostnaden hålls nere. Men skall man betala för det, få det bra gjort och med kvalitetsmaterial- och varor kostar det. Vi anser vi har haft mycket bra hantverkare till rimliga timkostnader, ingen har gått och dragit bena efter sig och vi har haft full koll över materialfakturor. Vi känner oss inte lurade på något sätt, men visst har vårt hus kostat mycket pengar att bygga.

Vad gäller din VVS-installation har jag svårt att bedöma kostnaderna eftersom vi haft ett annat upplägg. mark-och grundläggningsfirman gjorde golvvärmen och levererade all utrustning till denna samt la avloppsrör, snickaren installerade ventilationen och ventrören, rörmokaren drog vattenrör och installerade allt vatten och installerade acktank och vattenmantlad kamin, elektrikern installerade styrutrustning till värmeanläggningen mm. Men tänker man på hur mycket som ingår i din offert så kanske det inte är så dyrt? (Även om summan i sig är ohyggligt hög.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.