Vi ska bygga villa Lammhult från Smålandsvillan. Vi har funderingar på kostnad för inredning av vinden. Säljaren på Smålandvillan har uppskatta att det kommer att kosta ca 370 tkr om de gör detta (tre sovrum,allrum samt ett badrum), med samma standard som på bottenplanet. Någon som tycker att det är prisvärt?
Någon som inrett vinden själv: vad har det kostat? Skulle även vara intressant med övriga erfarenheter från att inreda vinden på egen hand. :)
 
Hmm...vi ska göra övervåningen själva, lika stor som er och med samma rumsuppsättning. Vi hade räknat kallt med 50-100000.. Det kanske är en riktig glädjekalkyl men 370000 låter mycket. Vi ska göra allt själva och då vi inte har nån brådska så tänkte vi handla grejor när vi springer på dem till bra priser. Framtiden får utvisa vad det kostade..370000 kanske är rimligare än 50000 trots allt.
 
Min granne gav ca 250 för likastort men det var ett hjältevadshus :)
 
Hej !

Alllt snickeri material till övervåningen (smålandsvillan) kostar ca: 38.000. Jönköping säljare har kontakt med ett lokalt företag. I detta pris ingår då virke,isolering, gips, masonit, byggfolie, 4 st innedörrar, lister och allt annat man behöver. El och vvs ej idetta pris. Sedan finns det mkt att plocka bort som man inte behöver(tycker jag och min snickare) och beronde på hur många rum man ska ha där uppe. Så mitt kanske landar på 28.000. ;)
 
Chrille2 skrev:
Hej !

Alllt snickeri material till övervåningen (smålandsvillan) kostar ca: 38.000. Jönköping säljare har kontakt med ett lokalt företag. I detta pris ingår då virke,isolering, gips, masonit, byggfolie, 4 st innedörrar, lister och allt annat man behöver. El och vvs ej idetta pris. Sedan finns det mkt att plocka bort som man inte behöver(tycker jag och min snickare) och beronde på hur många rum man ska ha där uppe. Så mitt kanske landar på 28.000. ;)

Ja hamnar du på 28000kr så kan jag bara gratulera. Annars så måste jag säga att jag tycker att du e en optimist. Jag skulle minst lägga 100,000kr och det e minsta beräkning jag skulle göra.
Regel och gips e den minsta kostnaden. Den stora kostnaden är golv eldragning och ev vvs. Men det e klart att ska du bara inreda ett ända stort rum, utan golv så kanske du klarar dig på runt 50-60,000. Men i mina ögon ser det ut som en kraftig glädjekalkyl.
 
Då är ju Malovs ursprungliga siffra diametralt motsatt. För mig verkar det vara en enormt hög summa för att inreda en övervåning med de dimensioner det talas om. Men vad vet jag, man kanske använder top of the line produkter? Handtag i guld? ;)

För att vara seriös för ett ögonblick så kan jag inte tänka mig att det går på mer än 100.000 för material och max 100.000 för arbete. Väljer man dyra produkter kan iofs badrummet kosta många hundra tusen men jag misstänker att ni kommer vilja ha det fint, praktiskt, användbart och ekonomiskt samtidigt. Be att få tilläggskostnaden nedbruten i sina komponenter.

Det kan ju vara så att ni tjänar massor av pengar på att inte låta inreda övervåningen samtidigt som huset byggs utan att det blir bra mycket billigare att ta in en annan snickare senare för arbetet.
 
För 28.000:- kan man knappast få med materialet till ett badrum. Det går säkert att klara sig på 50.000:- på en övervåning om man gör arbetet själv och väljer billigt material, väljer man hög standard och behöver ta in mycket snickeriarbete, vvs och el så är det nog svårt att komma under 100.000 -150.000
 
Har man materalkänndom,tid, och snokar omkring, kan visst priset sänkas ordentligt.

Ser det som helt möjligt att få 28000 i UTLÄGG, men man påtar sig ett större arbete.
Har man tid, tummen rätt i handen, och lite krämarbegåvning, så visst tusan går det.
 
Hallå Malov jag kan göra det för 200 000:- inga problem.
370 000:- med smålandsvillans standard tycker jag låter som ocker.

Skriv om du vill ha hjälp så kan jag kanske rekomendera några som kan hjälpa dig.

Häls Niclas
 
Hej !
Tack för alla funderingar. Vi tänker vänta med övervåningen ändå, men jag håller med om att det låter osannolikt mycket. 200' kr låter mer överkomligt. Jag ska nog försöka göra så mycket som möjligt själv (med lite hjälp förstås)  ::)
 
Det var hemskt var ni var på hugget...Jag skrev 28.000 för byggmaterial/lister, dörrar osv, och då kan jag säga att det är med råspont och inte gles.Jag gör givetvis det mesta själv. Sen tillkommer el och vvs , det har jag arbetskompisar som gör. Kosmetikan kan givetvis dra iväg, med vägghängd wc, och bubbelpol, men det jag menar är att det lönar sig att leta och jaga priser, för det finns massor med pengar att spara. ;D

Skicka offerter!!!
 
Nu skall vi se vad övervåningen gått på hittils:

75kvm, 3 sovrum, allrum, badrum

Regelvirke, gips, råspont, spik, skruv, isolering: 15000
Granpanel (till snedtak): 9000
El (dragning+dosor, inga brytare eller uttag): 6300
Färg (lasyr till snedtaket: 1300
Ventilation (rör+ don): 2000

Hittils summerar detta ihop till 33600:-

Kvar att göra (och bekosta) i vår kalkyl är:

Golv: 50kvm * 200:-/kvm = 10000:-
Dörrar+karmar 4st = 4000:-
Spackling/målning/tapetsering (lejes ut) 10000:-
El (inkoppling + uttag & brytare) 6000:-
Fönstersmygar 7st fönster(ingen aning om vad det kostar egentligen) 2000:-?

Sen återstår ju naturligtvis badrummet, men det har jag inte börjat tänka på än...:)
 
bebben skrev:
Nu skall vi se vad övervåningen gått på hittils:

75kvm, 3 sovrum, allrum, badrum

Regelvirke, gips, råspont, spik, skruv, isolering: 15000
Granpanel (till snedtak): 9000
El (dragning+dosor, inga brytare eller uttag): 6300
Färg (lasyr till snedtaket: 1300
Ventilation (rör+ don): 2000

Hittils summerar detta ihop till 33600:-

Kvar att göra (och bekosta) i vår kalkyl är:

Golv: 50kvm * 200:-/kvm = 10000:-
Dörrar+karmar 4st = 4000:-
Spackling/målning/tapetsering (lejes ut) 10000:-
El (inkoppling + uttag & brytare) 6000:-
Fönstersmygar 7st fönster(ingen aning om vad det kostar egentligen) 2000:-?

Sen återstår ju naturligtvis badrummet, men det har jag inte börjat tänka på än...:)
Ja då var mina beräkningar inte så illa. Tyvärr så vill det gärna dra iväg vare sig man vill eller inte. Och det blir inte billigare om man tänkt att leja bort arbetet. ;)
 
83000:- gick vår övervåning på, men då gjordes allt själv förutom El-dragningen som en bekant gjorde, VVS gick på 28000:- (vattenburen värme) men för övrigt gjordes som sagt allt själv tillsammans med svågrar/kompisar. Övervåningen är 53m2 och innehåller 3 sovrum, badrum med kakel/klinker, hall, klädkammare. Det som är dyrt förutom VVS, EL, Bardumsinredning är taklister o golvlister,laminat... En snickare ligger på ca 350-400/ timma och VVS på det samma... Älvsbyhus ville ha ca 200' för att inreda övervåningen men så fort Du anlitar någon att utföra så kostar det..
 
Det blir ju genast dyrt om man ska ha vattenburen värme. Vi har 62 kvadrat med samma rumsfördelning som Malov och VVS-en gick på ca 50000:-. Elen ca 25000 och badrummet ca 25000:- inkl kakel och klinker. Vi köpte materialpaketet som ingick i husleveransen men kommer inte ihåg nu vad det kostade. Vi gjorde snickeriarbetet själva men lejde ut VVS, el samt badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.