Hej!

Har problem med stora mängder äpplen i gräsmattan. Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort dem. Någon "hemlig" teknik som man kan dela med sig av eller är det hårt hederligt jobb som gäller?

Tack på förhand

/Martin
 
Om du inte ska ta tillvara på äpplena så funkar en kratta. Jag brukar "spetsta" äpplena med ståltänderna och sedan slå krattan mot skottkärrekanten så äpplena släpper.
 
KristinaRT
Tja, jag tar en snöskyffel och "skottar" in dem i rabatten :)
Ganska hederligt arbete ........
 
feffe6804 skrev:
Om du inte ska ta tillvara på äpplena så funkar en kratta. Jag brukar "spetsta" äpplena med ståltänderna och sedan slå krattan mot skottkärrekanten så äpplena släpper.
Väl beprövad metod.

Ett annat tipps är att klippa träden i "fel" tid nästa år så blir det mindre äpplen, om man inte vill ha mycket äpplen vill säga.
 
Kör med innebandyklubba, så man får skotträning ;-)
 
Har du inte uppsamlare på klipparen? Jag bara kör över dem och låter klipparen "plocka dem" åt mig! Skämt åsido så har jag samma problem och funderar på mon det inte finns något sätt att sterilisera äpperträden så man slipper eländet med alla äpplen. OM det inte tog så lång tid att få nya vackra träd så skulle jag såga ner dem och plantera något annat träd istället.
 
Jag kör sönder fallfrukten med gräsklipparen. Sedan förmultnar dom snabbt. Det luktar jäst frukt i någon dag och fjärilar och getingar tumlar berusade runt under träden, men snart är frukten borta och gräset växer så det knakar. Finns absolut ingen anledning att göra sig omaket att samla ihop fallfrukten. .Dom ingår i kretsloppet
 
Hmm. Då var det som jag misstänkte antingen grovjobb eller gilla läget som gäller! :D

/Martin
 
Mikael_L
Du känner inte någon som kan låna dig hästar eller får i någon dag ;)
 
Hos oss kommer det snälla älgar som äter upp de flesta äpplen. Däremot så har det ju varit väldigt regnigt och blött i stort sett hela sommaren så gräsmattan har nu istället 10 cm djupa älgspår från grannens äppelträd till vårt och sen vidare till nästa grannes äppelträd. Antar att det bara är att fylla jord i alla gropar som har blivit nu för de försvinner nog inte av sig själv :)
 
fremar skrev:
Hos oss kommer det snälla älgar som äter upp de flesta äpplen. Däremot så har det ju varit väldigt regnigt och blött i stort sett hela sommaren så gräsmattan har nu istället 10 cm djupa älgspår från grannens äppelträd till vårt och sen vidare till nästa grannes äppelträd. Antar att det bara är att fylla jord i alla gropar som har blivit nu för de försvinner nog inte av sig själv :)
Då får man väl tipsa om golfputter istf innebandyklubba. ;-)
 
magnusj skrev:
Kör med innebandyklubba, så man får skotträning ;-)
Åh, bra idé, nytta och nöje på samm gång. Har en vildvuxen yta på tomten inom räckhåll. Bara att lobba dem dit :D
 
Vilka problem man kan ha! Vi har denna sommar planterat två äppel- och två päronträd just för att vi vill ha frukt. Smaken är sannerligen som baken...;)
 
Kemisten skrev:
Vilka problem man kan ha! Vi har denna sommar planterat två äppel- och två päronträd just för att vi vill ha frukt. Smaken är sannerligen som baken...;)
Nja...du har nog inte provat på livet med riktigt stora, uppvuxna träd än...visst vill vi ha frukt men varje år är det drösvis som ramlar till marken innan de har blivit ätmogna och måste tas om hand. Äppelträd producerar MASSOR...
 
C
Jag brukar sparka ut dom under häcken, där dom ligger och blir fågelmat. Fast nu har vi sågat ner det gamla trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.