Har 4 st äppelträd på tomten 1 Oranie 1 James Grieve ett Åkerö och 1 Signe Tillisch. Det enda träd jag igentligen är intressserad av att få frukt ifrån är Åkerö. Nu börjar Oraniet bli dåligt jag funderar därför på att såga ned det. Frågan är därför räcker det med 1 James Grieve för att befrukta Åkeröt eller kommer jag få färre frukter på Åkeröt med bara James Grieve som befruktar? Åkerö befruktas ju av både James Grieve och Oranie. Eller ska jag såga ned både Oraniet och JG och plantera ett nytt träd med båda de sorterna på. Räcker det med ett litet ungt träd för att befrukta ett stort gammalt Åkerö?


Vi pratar om gamla träd ca 40-50 år. Åkeröt är det inget fel på mer än att det är stort och brukar ge frukt varannat år. Grannarna omkring har inga äppelträd så de kan jag inte förlita mig på.


 
Eftersom du tydligen inte har några äppelälskande granntomter förstår jag ditt dilemma. Det blir bättre befruktning när det finns flera alternativa givare i närheten. Flera olika pollenlämnare ger vackrare äpplen. Roligt att du vill behålla det gamla Åkeröträdet. Du får ändå räkna med att när träden börjar bli till åren får man acceptera att gallra bort några. Jag misstänker att du läst en del om träden. Beskär man försiktigt äppleträden årligen förlängs dess liv och fruktsättning.

Min kunskap är inte så vansinnigt stor men jag vårdade under 25 år i min fd Malmöträdgård 12 riktigt gamla (70-åriga) fruktträd och under dessa år blev en del av träden mindre rikbärande pga ålder. Det låter väl vettigt att ta bort de ointressanta träden och behålla James Grieve. Komplettera med ett nytt träd - förslagsvis Sävstaholm eller McIntosh. (Transparente Blanche, Maglemer, Stenbock funkar också för ditt Åkerö.) Då har du ändå en garant i James Grieve under uppväxten av det nya trädet.

Personligen är jag inte så förtjust i de populära 'familjeträden' eftersom jag tycker att ett 'äkta' äppleträd blir vackrare. Dessutom kanske det finns några äppleträd i andra kvarter och inte precis där du bor. Bina flyger ganska långt!
 
Transparente Blanche vad bra det är 2 grannar som har varsitt träd och det är just Transparente Blanche. Då borde det ju funka med mitt Åkerö. Då finns ju alltså James Grieve, Signe Tillisch och Transparente Blanche som pollinerare i närheten. Jag bör nog vara rädd om mitt Åkerö såg att det pollinerar Transparente Blanche. Så sågar jag ned mitt så får antagligen grannarna färre äpplen.
 
Annars är vildapel ypperlig pollenlämnare till de flesta äppelträd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.