Hej! Har ett äppelträd ungefär 3m från min källargrund och funderar på om det är för nära för att inte få några problem på sikt. Kronan börjar sträcka sig över taket och som jag förstår börjar då också rotsystemet komma lika långt.
 
  • Äppelträd nära en husgrund med nedfallna äppelgrenar på gräsmattan, indikerar potentiell påverkan på byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äppelträd nära en husgrund med kronan som sträcker sig mot taket, vilket kan påverka rotsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LoTiX skrev:
Hej! Har ett äppelträd ungefär 3m från min källargrund och funderar på om det är för nära för att inte få några problem på sikt. Kronan börjar sträcka sig över taket och som jag förstår börjar då också rotsystemet komma lika långt.
Rotsystemet är minst lika långt som trädets krona är toppa grenarna högst upp till lämplig höjd så kommer du åt att plocka frukten med en normal stege
 
johnsilver johnsilver skrev:
Rotsystemet är minst lika långt som trädets krona är toppa grenarna högst upp till lämplig höjd så kommer du åt att plocka frukten med en normal stege
Tack! Vart lite sent på året för att trimma så ska ta det i vår tänkte jag. Sedan dränerades den sidan av huset för ett år sedan av tidigare ägare. Verkar ha varit ett kompetent jobb och vid grävning lär de ju noterat samt kapat de eventuella rötter som var i vägen.

Sen när jag läste lite verkar just äppelträd inte ha lika farliga rötter för husgrund som vissa andra träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.