Min granne har planterat ett äppelträd och ett plommonträd knappt en meter från häcken (ca 2 m mellan träden). Min häck har jag planterat ca 40 cm från fastighetsgränsen.

Min fråga: Kommer rötterna till träden att stjäla näring och vatten från häcken? Finns det något som man kan gräva ner för att hålla rötterna på "sin egen" tomt?

Kan även nämna att grannen tänker beskära träden så de inte ska växa för mycket (fast då blir det väl inte så mycket frukt...) Vi har små tomter så därför har grannen planterat träden så nära gränsen för att få ha kvar så mycket tomtyta som möjligt.
 
Visst kommer träden att ta näring från häcken samt även kanske skugga häcken så den inte växer så mycket just där. Att gräva ner något för att hålla trädrötterna på grannens tomt tror jag inte på. Du kan kanske minska träden påverkan på häcken genom att gödsla extra mycket just där.
 
Det är inte snyggt att sätta fruktträd närmare än 2 m från tomtgräns. Jag tycker du ska be honom flytta in träden. Vad för häck har du satt?
 
Rosenbyggare skrev:
Min granne har planterat ett äppelträd och ett plommonträd knappt en meter från häcken (ca 2 m mellan träden). Min häck har jag planterat ca 40 cm från fastighetsgränsen.
Med andra ord så har han planterat träden ca 60cm från tomtgränsen?

Det var ju ganska närma, du kanske borde påpeka att hälften av den framtida frukten kommer att bli din :D
 
Snarare 1.40 tolkar jag det som.
 
jon_h skrev:
Snarare 1.40 tolkar jag det som.
Hur kan det bli det om han själv planterat häcken ca 40cm ifrån gränsen och det är 1meter mellan häcken och träden, när jag räknar så borde det bli 100cm - 40cm = 60cm.

Dvs om han själv var på sin sida när han planterade häcken ;)
 
Alldeles rätt, jag läste en meter från gränsen, om och om igen.. Sorry.
 
Har nu varit ute och mätt med tumstocken i stället för ögonmåttet. Min nyplanterade Avenbokshäck står 35 cm in på min tomt. Grannen har planterat sina träd 1,20 cm från tomtgränsen.
Träden kommer antagligen gå över vår häck om de inte beskär den ganska kraftigt, men det får tiden utvisa.
Och måste ju säga att frukt alltid är gott. Då vi själva inte har planterat något träd ännu, kan vi nog avvakta och se om grannens skörd tippar över på vår tomt!
Det blir till att vattna den delen av häcken extra mycket framöver!
 
Rosenbyggare: Ta reda på vad det är för arter (och grundstam) på träden. jag vill minnas att det finns svagväxande äppelträd åtminstone. Annars tycker jag att du ska berätta för grannen att fruktträd får 3-4 meters diameters krona. Grenar som hänger över tomtgränsen har du rätt att kapa - men det hör till god ton att ge trädägaren chans att ta bort dem först.
 
Det finns flera aspekter på problemet. Dels att du inte ska behöva acceptera att få in hans grenar och rötter i din trädgård. Dels är det fråga om vad som är bra för fruktträden. Plommonträd blir vanligtvis inte speciellt stora, men å andra sidan mår dom inte bra av att beskäras. Alltså om han tänker ha trädet så där nära tomtgränsen och med hjälp av beskärning hålla nere storleken, så kommer trädet ganska lätt att drabbas av sjukdomar och kan därmed bli kortlivat. Vad gäller äppelträden så vore det intressant att veta vad det är för sort, om det är ympat på stark- eller svagväxande grundstam. Äppelträd klarar beskärning bättre, men man kan även förstöra äppelträd med alltför hård beskärning. Ska det bli ett fullvuxet träd på starkväxande grundstam, vilket är det vanligaste, är ett avstånd på 4 meter till tomtgräns lämpligt. Det kan ju hända att grannen tänker sig att spaljera trädet eller beskära som ett spindelträd, och då kommer saken i ett annat läge. Då går det att få plats med rätt många olika äppelsorter i en liten trädgård. Kanske värt att ta en diskussion med grannen om hur han har tänkt, vad han har för planer med dessa träd?
Här är bilder på olika spaljeformer av äppelträd:
http://images.google.se/imgres?imgu...ev=/images?q=spindeltr%C3%A4d&um=1&hl=sv&sa=N

(Ursäkta Fasting, du hann före med att säga samma sak...)
 
Redigerat:
Kopparspik.....
 
Grannen kanske är upprör över att du själv satt din häck för närma och kommer kanske inte kunna sköta den helt från din sida i framtiden, därav hans träd. Hur växer rötterna på din häck tro?
 
fresve skrev:
Grannen kanske är upprör över att du själv satt din häck för närma och kommer kanske inte kunna sköta den helt från din sida i framtiden, därav hans träd. Hur växer rötterna på din häck tro?
Tror inte att grannen är upprörd då vi snackat om häcken innan vi planterade den och de hade inget emot en häck. Vi hade inte bestämt något och vi skulle plantera häcken lite längre fram, men som nybörjare fick jag reda på att bladbuskar enbart kan planteras innan lövsprickning och vid 1 maj i år så hade de flesta buskar börjat med sin lövsprickning tack vare fint väder. Så det blev panikinköp av 130 plantor och ner med dem på en gång och naturligtvis var ingen av grannarna hemma så vi planterade häcken en bit in på vår tomt.

Har för mig att jag läst att Avenbokens rötter växer rakt neråt, men kan komma ihåg fel... Någon som vet?

Förslaget med kopparspik går bort då jag absolut inte vill bli ovän med grannarna och vill inte heller ta död på deras träd.

Då jag själv inte har någon aning om hur man bör plantera träd så ställde jag frågan här då jag nämnde för grannen när hon grävde ner träden att det kanske blir lite nära gränsen och kronan lär ju blir ganska stor på de båda träden. Hon tror inte att det kommer bli några problem. Jag kan inte säga så mycket utan att veta lite mera om hur träd växer och nu har jag verkligen fått svar på frågan och att min magkänsla var rätt att de är lite för nära!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.