Nu har mina 36 Electrolux paneler installerats och växelriktare på plats. Förväntas leverera ca 15.000kwh/år vilket känns rätt lagom.
Snabb smidig installation och nu väntar jag endast på E.on att göra sitt.

Känns bra att få bort en stor post av utgifter varje år.

Har ni bilder på era installationer?
 
  • Ett rött hus med vita knutar, veranda, solpaneler på taket och grönt gräs framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Nu har mina 36 Electrolux paneler installerats och växelriktare på plats. Förväntas leverera ca 15.000kwh/år vilket känns rätt lagom.
Snabb smidig installation och nu väntar jag endast på E.on att göra sitt.

Känns bra att få bort en stor post av utgifter varje år.

Har ni bilder på era installationer?
Vore intressant att få veta veta lite mer kring vad du fått installerat för produkter, vad du betalt, om du gjort någon besiktning, lite fler bilder på installationen av växelriktare m.m..
Även lite hur allt fortlöpte från tanke till allt blev klart.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vore intressant att få veta veta lite mer kring vad du fått installerat för produkter, vad du betalt, om du gjort någon besiktning, lite fler bilder på installationen av växelriktare m.m..
Även lite hur allt fortlöpte från tanke till allt blev klart.
Bra frågor.
Det är 36 Electrolux paneler på 410w
Uppdelade i två sektioner. 26+10
Dessa sitter i SSV läge.
Huawei växelriktare.
Inte tagit någon besiktning på detta.
Varit med under installationen för att jag är lite nördig och gärna vill se och veta osv.
285k - grönt avdrag.
Från beställning till att allt ca klart och igång och godkänt av E.on ca 1 månad. Men då startade det ca 1.5 vecka efter beställning så är nöjd med tiden på allt.

Kan ta lite mer bilder på installationen vid tillfälle.

G2V ifrån Oskarshamn är installatör och leverantör av detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Köpte mitt hus i november. Kör elbil ca 400 mil/månad så ville försöka kapa bort kostnader och samtidigt investera lite i huset. Så detta kändes som ett bra val då jag skall få ut runt 15000 kWh/år och mitt hus med bilen drar runt samma så borde jag kunna få ut hyfsat bra med försäljning och skatteåterbäring på såld el samtidigt som drift av hus och bil går ned riktigt lågt. Det är mina förhoppningar i alla fall.

Har ju inte varit några toppendagar direkt med solen nu men köpt de senaste dygnen ca 3kwh / dygn och sedan sålt runt 60/dygn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra tråd. Vore intressant om de som köpt paneler och växelriktare i utlandet och monterat dessa själv och haft en elektriker att koppla in det hela till nätet.
Vad har då kostnaden blivit utan bidrag?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Det var snabbt fick vänta i 10 månader innan E.ON skickade någon för att kolla och måtta taket.
 
  • Gilla
Garpen
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det var snabbt fick vänta i 10 månader innan E.ON skickade någon för att kolla och måtta taket.
Oj. Ja här tog det 1 månad från att jag beställde tills allt va uppe och e.on godkänt. Så nu producerar jag
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Bra tråd. Vore intressant om de som köpt paneler och växelriktare i utlandet och monterat dessa själv och haft en elektriker att koppla in det hela till nätet.
Vad har då kostnaden blivit utan bidrag?
Ca: 130 000 för 12500W
30 x415w uppdelat på 18+12.
Men då monterade jag inte själv då hade det blivit ca 30 000 mindre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Ca: 130 000 för 12500W
30 x415w uppdelat på 18+12.
Men då monterade jag inte själv då hade det blivit ca 30 000 mindre.
Riktigt bra pris. Vilka paneler blev det och växelriktare? Längd på garantier osv.

Va en jungel att välja känner jag och visst mina va inte billigast direkt men bra garantier och sen gillade jag att de är helsvarta och inte massa silver på dom
 
D Dan_karlsson skrev:
Nu har mina 36 Electrolux paneler installerats och växelriktare på plats. Förväntas leverera ca 15.000kwh/år vilket känns rätt lagom.
Snabb smidig installation och nu väntar jag endast på E.on att göra sitt.

Känns bra att få bort en stor post av utgifter varje år.

Har ni bilder på era installationer?
Hur gör du när taket ska renoveras?
 
Den dagen den sorgen. Det är säkert 30 år tills jag behöver göra något större med taket enligt inspektionen. Det går att byta plattor även med panelerna där med lite väl men man vill nog inte byta hela taket när dom sitter där.

Så då får man klicka loss panelerna och lägga taket och sen klicka till aka dom igen, kablaget kan ju sitta kvar och railesen sitter ju kvar även om man lägger nytt.
 
D Dan_karlsson skrev:
Riktigt bra pris. Vilka paneler blev det och växelriktare? Längd på garantier osv.

Va en jungel att välja känner jag och visst mina va inte billigast direkt men bra garantier och sen gillade jag att de är helsvarta och inte massa silver på dom
Paneler från Bluesun och växelriktare från Afore. Garantier från företaget i Sverige är 0. Så det är mot tillverkaren i Kina om någonting skulle vara trasigt. Men allting fungerar vid start så det blir svårt hävda fel vid tillverkning mot Kina.
Jag försökte få så mycket grått/svart som möjligt. Taket är ljusgrått så det passade bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
30 paneler Longi Solar 410W. 10 paneler i öster och 20 i söder. Beräknad produktion ca 10 000 kWh/år. Huawei hybrid växelriktare och 5 kWh batteri, utbyggbar till 15 kWh. Installerad av Sesol i juni 2023 efter att ha beställt sept 2022. Besiktigad med gott resultat. Jag värmer poolen med husets värmepump och kör elbil, så förbrukningen har varit hög sommartid. Jag räknar med att förbruka den mesta elproduktionen själv och inte sälja så mycket. På sikt hoppas jag kunna ansluta batteriet till CheckWatt och få in lite pengar den vägen.

Luftbild av ett hus med solpaneler, pool, trädgård och angränsande byggnad, omgivet av grönska och fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elutrustning på vägg: elskåp, inverter, kablar och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maalox
Det var en snygg installation tycker jag!
 
  • Gilla
Dan_karlsson
  • Laddar…
Sesol var inte de som var billigast när jag fick offert från de. Vad betalade du, 230tkr efter gröntEl ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.