Fredag den 14 mars.
23,5 kubik betong gick till. Började klockan 7.45 och när klockan var 10.00 körde sista betongbilen iväg. Klockan 11.00 körde de två betongarna och då var allt slodat och stålglättat.
Nu ska plattan bara härda minst 10 dagar. Allt virke till ytter och bärande innerväggar kommer på fredag.

Var på villamässan i Malmö och fick lite inspiration.
Lämnade vår planritning till Flyinge plantshop. 375 kr i timmen tror jag att det kostar, och då tar det c.a 2 timmar för arkitekten att skissa upp trädgården.
Detta tjänar vi nog på med tanke på att i vår förra trädgård handlade och satte jag blommorna ena säsongen och drog upp nästa säsong för att förbättra ;D
 
Grattis! ett steg närmare inflyttningen ;D
 
Hej!
Slodat = tilljämning av gjutningen
Stålglättat är att man gör en slät yta på gjutningen

Stå på dig angående tidigare gjutning, för grunden ska torka minst 14 dagar innan man belastar den.
Om man belastar den tidigare så är det stor risk att betongen spricker i kanterna

Själv börjar vi spika ihop våra väggar torsd. 27/3 och taket kommer den 2/4
Lycka till med gjutningen
 
Grundentreprenören bör ha en 2-årig garanti på sitt jobb.
 
Inte för oss, vi har 2års garanti direkt från vår grundentreprenör.

Garbo är bara om någon entreprenör går i konkurs!
 
Sweli skrev:
Garbo är bara om någon entreprenör går i konkurs!
Nej, Gar-Bo har även byggfelsförsäkringar.
 
Enl vad jag har pratat med Garbo, går de bara in när entreprenören går i konkurs.

Först undersöker de alla möjligheter att någon annan ska betala.
 
Färdigställandeförsäkringen går in om en entreprenör konkar,
Byggfelsförsäkringen täcker konstruktionsfel och byggfel under 10 år efter godkänd slutbesiktning.

Två olika försäkringar alltså! Byggfelsförsäkringen finns dessutom reglerad i lag.
 
Byggfelsförsäkringen täcker konstruktionsfel och byggfel under 10 år efter godkänd slutbesiktning.
OM entreprenören gått i konkurs även där ja. Annars är entreprenören skyldig att åtgärda felet själv. (rätta mej om jag har fel)
 
lajbanson skrev:
OM entreprenören gått i konkurs även där ja. Annars är entreprenören skyldig att åtgärda felet själv. (rätta mej om jag har fel)
Våran besiktningsman sa såhär: "Inom tre månader efter slutbesiktningen så går ni till entreprenören med eventuella fel, därefter utnyttjar ni försäkringen".
 
Då menar han "din privata byggfelsförsäkringen" ;D ;D
 
Sweli skrev:
Då menar han "din privata byggfelsförsäkringen"  ;D ;D
Han menar Garbos byggfelsförsäkring.
 
  • platsbyggdbokhylla2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Entreprenören lämnar garanti (förhoppningsvis) på allt mellan tre månader och två år (eller nåt sånt), därefter gäller Byggfelsförsäkringen. Oavsett om entreprenören har konkat eller inte.

De här villkoren finns att läsa på garbos hemsida, det är intressant läsning. Särskilt om man läser det innan man bygger... ;)
 
  • platsbyggdbokhylla3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pinger skrev:
Om några timmar gjuter de vår grund! Äntligen!!

Jag har tagit semester och skall vara med och föreviga den lyckliga tilldragelsen :D

Nu får i alla fall grunden åtta dagar på sig att sätta till sig och bränna ifred. Nästa torsdag kommer huset.... Det har lovat gråväder och regn i helgen. Det måste väl vara toppenväder för en nygjuten grund eller?

Bilderna kommer ut på hemsidan ikväll.
Aha, det är därför du inte kan sova 8)
 
Hej!
Lycka till med gjutningen. Känns härligt att vara på gång :)
Imorgon börjar vi resa väggar. Det känns nästan lite overkligt med tanke på att vi planerat detta i två år.
Ha det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.