Hej alla.

Det var ett tag sedan jag skrev här. Efter åtta månaders försök och några förlorade budgivningar har vi nu äntligen köpt ett hus. Det blev en liten "sockerlåda" på 75+75 kvm i Norra Ängby (Bromma) som är byggd 1937. Välskött hus som dränerades och källarisolerades 1998.

Dock är varken kök eller badrum renoverade, så första uppgiften blir att göra om detta. På entreplanet finns en liten toalett samt kök, och i källaren finns ett större badrum/tvättstuga. Vår plan är följande:

- Slå ut väggen bakom lilla toaletten och på så sätt kunna använda garderoben bakom som duschutrymme.

- Ev flytta köket tlll rummet bredvid där det ligger idag. Detta rum angränsar till nyss nämnda garderob.

- Renovera badrummet i källaren (golvbrunnar på samma plats som idag) samt dra ut VA till det rum som angränsar för att bygga tvättstuga där.

Då budgeten är begränsad tänker jag göra det mesta själv. Min gräns går dock vid VA- och elinstallationer som jag tänker leja ut. Baserat på ovanstående idéer, vad tror ni att ENBART VA-arbetet skulle gå på (plattsättning och annat gör jag själv)?

Bör man byta ut avloppsstamarna i sin helhet, eller räcker det med grenrören där man bygger om?

Vet att alla svar blir rena spekulationer, men jag skulle vilja ha något att förhålla mig till mellan tummen och pekfingret.

Bifogar lite bilder nedan:

Lilla badrummet:
lilla1.jpg

Lilla badrummet:
lilla2.jpg

Stora badrummet:
stora1.jpg

Stora badrummet:
stora2.jpg

Stora badrummet:
stora3.jpg

Tacksam för lite synpunkter!
 
C
Var förre ägaren röris? Grymma rörkopplingar! Särskilt de på badkarets kortsida! Verkar inte finnas en enda rördimension som inte är representerad...
Där skulle iallafall jag riva bort rubbet och stoppa dit något mer genomtänkt.

Golvbrunnen måste ju sannolikt bytas, så då kan du ju passa på att inspektera skicket på avloppsrören. Ingen idé att byta om de är i bra skick, men risken är väl att det är tvärtom och då är det lika bra att byta allt som inte kan bytas senare utan att riva upp det nya fina. Förargligt att riva igen om du måste byta om t.ex. 2 år... :-[
 
Ja de är sköna de där installationerna..... :)

Jag har nog räknat med att få byta alla vatten- och avloppsrör i de aktuella utrymmena. Frågan är vad kalaset kommer gå på ungefär? Någon som har en gissning?
 
C
Är ingen rörexpert på nåt sätt, men det kan ju gå på nästan vad som helst beroende på vad du vill att rörisen skall göra. Ett tips är ju att först och främst göra en ritning på hur du vill att det skall se ut, sen fundera på vad du tänker göra själv - allt rivningsjobb, bila upp golv och väggar där det behövs, osv.? En ritning/skiss är nästan en förutsättning för att få ett mer exakt pris. En annan viktig faktor för priset är planeringen - vad kan göras på ett bräde och vad måste göras i "etapper".
 
Ett litet råd i all välmening.
Allting verkar ju fungera även om det är omodernt och kanske lite sunkigt.
Ta god tid på er med planeringen. Åk runt och känn på olika prylar, Skissa på olika planlösningar. Fråga kompisar som kommer på besök, dom kan komma med oväntade goda förslag. Kontakta olika försäljare för badrum för kostnadsförslag och övrigt input.
 
vilka rör ;D :D ::) ;) .....käckt!!!!!
golvbrunnens utseende ger en hint om att det är originalstammar också.. byt ut när du ändå har rörisen där
 
Tack för kloka synpunkter allihop. Jag ska ta dit en röris och gå runt med för att få en uppfattning om hur krångligt/kostsamt det är med olika lösningar. Ska även kontakta en släktning som är arkitekt för lite goda råd.

Återkommer med info om hur allt går.
 
Hehe.. Han som gjorde rörarbetet en gång i tiden hade nog kommit över ett överskottsparti rördelar billigt nånstans..
Jag rekommenderar att byta ut rubbet. Ser att du har galv-rör på kallvattnet och det lär du få byta ändå med tiden.
Golvbrunnarna måste bytas, och då hade jag bytt ut avloppen också.

Svårt att säga ett pris på ett sånt jobb. Jag ska göra ett liknande om någon vecka, men det tog vi på löpande räkning..

Men hör med din lokala vvs-firma och se vad de tycker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.