http://www.clasohlson.com/se/Rikt-&-planhyvel-Cotech/30-9131

Denna verkar vara exakt samma maskin som Scheppach hms 2000. Och det verkar som att anhållet inte är den typiskt superskrotiga varianten som de flesta andra kinamaskiner levereras med? Någon som provat denna?

måste nämligen ha en rikt/planhyvel ganska omgående och begagnatmarknaden vill jag helst undvika.
 
Jag tror du kan få ett smärre nervsammanbrott även på det anhållet. Vid planhyvling ser det ut som man måste skjuta anhållet i längsled (och som vanligt i breddled) för att få dit spånstosen. Du kommer behöva ställa in anhållet i 90° varje gång du flyttat det. Sen ser konstruktionen ut som samma som min kinahyvel, Infästningen mot aluprofilen är ganska kort och klen och det kommer att flexa. Mitt anhåll på kinahyveln kunde vara 88 grader i ena änden och 92 i den andra. Inte mycket att göra då...jag byggde ett eget i mdf.

Edit. Kolla bilderna igen, anhållet verkar fixt i breddled. Bra för det är en rörelse mindre att hålla reda på, dåligt eftersom man då sliter mest på hyvelstålen där anhållet är.
 
Redigerat:
... blev en begagnad rackare. En meec av alla märken. Axminster har exakt samma maskin men med gjutet anhåll och större motor och den hade fått bra kritik... för att vara en kinamaskin. Men fördelen kanske med en sådan är att det finns nästan omöjligt mycket info om dessa grejer på nätet.

Så Ola Tack för att du gav mig ngt att tänka på så att jag slog en kik på blocket. 2000kr skulle säljaren ha och den var som ny maskinen.
 
Det där är betydligt mer/bättre hyvel än Scheppachen du först funderade på, borde vara ganska många decibel tystare också om det är av betydelse. Hoppas du blir nöjd med den:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.