Hej,

Jag ska koppla in en nexa puck i denna men blir förvirrad över sladdfärger. Jag är inte elektriker men något stämmer inte här. Jag behöver en N (blå kabel) för att få pucken att funka. Men här tror jag att den blåa som är dragen är en fas.

Jag försöker koppla nexa pucken till den övre. Som går till fasadbelysning 2x ledlampor. Den nedre går till eluttag + altanbelysning.

Tacksam för tips!

PS. Strömmen kommer från den nedre svarta kabeln i bilden.
Elektrisk kopplingsdosa med förvirrande sladdfärger och en ouppkopplad Nexa puck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är bara fas och tändtrådar på bilden. Vill du ha en nexa puck så får du hitta dosan där allt det där är kopplat.
 
A atomlab skrev:
Det är bara fas och tändtrådar på bilden. Vill du ha en nexa puck så får du hitta dosan där allt det där är kopplat.
Här :(
Öppning i vägg som exponerar en rörig eldosa med många färgglada kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yes. Pucken behöver ju Inte vara där. Men du måste dra en kabel från den dosan så att du får en nolla.
 
Är det där verkligen ok så som dom dosorna är monterade ?
 
R RoBo skrev:
Är det där verkligen ok så som dom dosorna är monterade ?

Ingen aning, de va så när vi köpte :thinking:
 
S Sarg skrev:
Ingen aning, de va så när vi köpte :thinking:
Det var inget mot er. Bara något jag undrade över, skruv i botten ?
 
Nej ,skruv i botten på dosan är inte ok. Men ingenting som måste åtgärdas nu.

Då blå uppenbarligen används som tändtråd blir det tokigt om du ska dra ned en blå nolla. Bättre då att dra ned en orange (eller annan färg) tändtråd och koppla om den blå till nolla.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Är det där verkligen ok så som dom dosorna är monterade ?
Så länge den sitter fast och går att komma åt är det ju ok... Inte snyggt kanske men inget fel heller!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej ,skruv i botten på dosan är inte ok. Men ingenting som måste åtgärdas nu.

Då blå uppenbarligen används som tändtråd blir det tokigt om du ska dra ned en blå nolla. Bättre då att dra ned en orange (eller annan färg) tändtråd och koppla om den blå till nolla.
Jag håller med, helt förvirrat just nu även om det går att förstå...
Jag kommer försöka ta hit en elektriker för det här jobbet. Det känns lite för avancerat för min del. Speciellt när det är så mycket kablage i dosan.

/S
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Du skrev att du vill koppla nexan till den övre brytaren.

Det ser ut att vara en trappkoppling med de två bruna mellanntrådarna, finns det fler brytare till samma lampa?
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du skrev att du vill koppla nexan till den övre brytaren.

Det ser ut att vara en trappkoppling med de två bruna mellanntrådarna, finns det fler brytare till samma lampa?
Nä det är bara de två brytarna på bilden som jag känner till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.