Som alla andra som drar in fiber så tänkte jag passa på att fixa till nätet i huset.
Fibern lämnas över i källaren och huset är på ytterligare 2 plan. Med skorsten i mitten så är inte radiosikten allt för god.

Jag vill helst inte dra några fler kablar så det ger lite begränsningar. Jag har väl tänkt att alla datorer ska få gå på wlan men TV, spelkonsol, NAS, och hemma automationen är tänkt att vara trådat.

vad tror ni om skissen nedan?

Skiss över hemnätverksuppbyggnad med router, switchar, accesspunkter och anslutna enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte mig att ha ett Ubiquiti Unifi nät sm bas, börjar med en Unifi Usg (har av vissa fått dålig kritik, är den bra?) Sen en UnifiSwitch 8GE Ports POE , och tre Unifi AP-AC Pro. Efter två av APna sätter jag en billig switch för att få trådat till övriga komponenter. Det sista kan verka dumt men det beror på att jag har en kabel draget fram till de rum där utrustningen står och dom står i tre olika rum så den riktiga switchen tänkte jag sätta så jag kan styra alla APn. Vill ha ett vanligt hemma nät men också ett gästnät, gäst nätet tänkte jag begränsa till kanske 10Mbit/s.

Lite förenklat kan man säga att alla switchar står i olika rum.

Vad ska jag ändra?
 
Bara en tanke; är det inte dumt att köra NAS och AP på samma gigabitport? De får trängas och båda kan utnyttja en GE fullt. Om möjligt koppla respektive AP på varsin GE port.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Tyvärr går det inte om jag vill managera dem tror jag. Om Unifi switcharna inte vore så dyra kunde jag sätta en till och separera trafiken, borde jag?
 
Du måste ha billiga switchen före AP och sen mata AP med POE-injector. Eller så drar du fram egen tråd till billiga switchen och köp POE från router/switch.

Beroende på leverantrör kan TV/Data/Tele ligga taggat i VLAN, men gör det inte det så behöver du ett "eget" trådat nät till TV/Tele, eller nyttja medföljande grunkor från tjänsteleverantör.

Du skulle ju kunna använda en Edgerouter (som klarar både VLAN och separerade nät)
istället för USG och UniFi switchen. Men då får du fixa till controllern på annat sätt, det finns tredjepartsmjukvara till Synologys NASar som klar detta.

// Jimmy
 
Redigerat:
J
Hur sker matningen ut från respektive ap och vidare? Är det inbyggd switch i dom? Edit, sökte lite på dom och det finns en sekundär port i dom. Smidigt!
 
Casca skrev:
Du måste ha billiga switchen före AP och sen mata AP med POE-injector. Eller så drar du fram egen tråd till billiga switchen och köp POE från router/switch.
// Jimmy
Jag hade tänkt mata ström från PoE switchen till AP, den billiga har ingen "PassTrough" för PoE så det är därför dom sitter i den ordningen.

@Jocke, du hade ju redan upptäckt att APn hade en utgående Lanport.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
"The Secondary port is a Gigabit Ethernet port used
for bridging." Ur quickstart guiden till AP AC pro

AP:n klarar 1300 Mbit, för att få ut max får du brygga. Jag har inte förstått det som att du kan mata vidare till swutch, men det är fullt möjligt att jag har fel.
 
Har funderat på alternativ, vad tror ni om
Router https://www.dustinhome.se/product/5010749997/rv320
Switchar https://www.dustinhome.se/product/5010781776/smart-lgs308
AP (samma) https://www.dustinhome.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

Diagram över nätverksuppställning med router, NAS, switchar och accesspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får inte PoE men det följer med injektorer med APna, Routern har o andra sidan 4 Lan portar så det blir en bättre dragning kanske?

Dessutom så blir det nästan 3 tusen lägre pris...
 
J
Denna hade jag kört på.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
H
Jag skulle försöka dra mer kabel om det går. Få ner antalet switchar
 
hus520 skrev:
Jag skulle försöka dra mer kabel om det går. Få ner antalet switchar
Skulle behöva tre kablar i ett 16mm rör, tror inte det går tyvärr
 
Tunn cat5E och väldigt snälla dragningar så kan det gå men det är helt klart på gränsen
 
tror jag satsar på switchar i alla fall, jag vill ju gärna ha gigabit fart, funkar cat5 då?
 
leby skrev:
tror jag satsar på switchar i alla fall, jag vill ju gärna ha gigabit fart, funkar cat5 då?
Cat5E klarar gigabit.
 
Ok, då kanske jag ska undersöka hur pass tvära svängar det är på slangen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.