Hoppas det finns någon som kan ge mig en rimlig lösning för jag begriper det då inte. Och ringa en elektriker för någon struntsak som jag missat känns lite dumt... Om det är fel ställe att posta ber jag om att tråden flyttas rätt...

Ivf så hjälpte jag moren att installera lite trädgårdsbelysning, vanliga 12V;s halogenlampor avsedda för ändamålet. Koplar in transformatorn i ett ledigt uttag i källaren, går ut och kollar så allt funkar vilket det gör så jag koplar ihop det andra sättet. Varje sättt innehöll tre lampor á Max 20W, 12v. Utan att tänka mer på det hela så trycker jag in kontakten till den andra transformatorn i samma eluttag (två bredvid varandra) och det blir svart.

Min gissning var att det blev en överbelastning eller nått så en propp gått. Så jag byter proppen, det är fortfarande svart... Vad sjutton kan det vara för fel? Jordefelsbrytaren är även den OK.

Elskåpet är visserligen gammalt med de "hederliga" porslinspropparna men alla ledningar och installationer är relativt nya (12-14år). Utförda av fackman och hela molevitten (min far fö) Men då gubben gått och kolat kan jag inte be honom om råd.
 
Som jag tolkar det så har du alltså fortfarande svart?

Då måste en huvudsäkring ha gått. Dom sitter inte på samma tavla som resten av propparna. De sitter före elmätaren, ofta i ett eget litet skåp. Tänk på att kontrollera vad det skall vara för propp, de är typiskt på minst 16A

När du väl fixat den saken, så återstår det ju frågan om varför den gick. Troligen är det något grovt fel på den ena transformatorn. Den ökade last som transformatorn ger skall inte kunna lösa ut en huvudpropp, även om den redan är lite överbelastad.

Du skulle också kunna ta och slå om jordfelsbrytaren manuellt till och från ett par gånger. Jag har hört att de ibland kan lösa ut utan att det syns på spakens läge.
 
Har redan kollat huvudsäkringarna, ingen av de heller... Ska prova med jordfelsbrytaren...
 
det kan tänkas att du kopplade in dina transformatorer på en grupp som har varit lätt överlastad och att säkringen gick pga den strömpik som blir vid inkoppling. Om en diazedsäkring löser ut pga liten överbelastning brukar inte markören alltid sprätta ur...
 
Om inge annat är svart förutom det området som täcks av säkringen, så är det säkert inte med huvudsäkringen att göra. Normalt så brukar huvudsäkringen försörja flera proppar, därav flera rum, uttag etc. Det som Matti säger brukar ofta hända oxå.
Laange skrev:
Har redan kollat huvudsäkringarna, ingen av de heller... Ska prova med jordfelsbrytaren...
 
Matti skrev:
det kan tänkas att du kopplade in dina transformatorer på en grupp som har varit lätt överlastad och att säkringen gick pga den strömpik som blir vid inkoppling. Om en diazedsäkring löser ut pga liten överbelastning brukar inte markören alltid sprätta ur...
Problemet är att det _inte_ kan var säkringen då den är utbytt mot en ny utan att något var inkopplat på den och det funkar fortfarande inte. Mina misstankar är att något i själva proppskåpet kan ha gått sönder men de är inte direkt något jag själv börjar pula med.
 
Det skulle kunna vara nån anslutning som har glappat och nu har släpt eller att det var nån anslutning där inte alla kardelerna i tråden var under"klämman" och den del som var ansluten har brunnet av.
 
hur mycket är det som mörkt? blir något annat mörkt när du skruvar ur säkringen? och är du riktigt säker på att du bytt ut rätt säkring. Om inte prova skruva ur säkringarna en och en för att se vad som är vad. Om man är osäker på en säkring så kan man prova peta lite med nageln på markören, då brukar de lossna om säkringen gått. Det finns ingen undercentral "undangömd" någonstans?
 
Det där med att något skulle ha gått sönder i proppskåpet är iofs fullt möjligt, men attans ovanligt. Jag tror inte riktigt på det. En intressant fråga: Den propp du bytte, var den trasig?

Och än en gång: Hur säker är du på att du är på rätt propp?

Vad fungerar i huset?
 
1. jag är fullständigt säker på att den säkringen jag bytte var rätt säkring.
2. den såg inte trasig ut vad jag kan minnas (är kastad nu).
3. _allt_ annat förutom just de saker som är kopplade till den säkringen fungerar.
4. inga undercentraler finns om ingen murat in dem i en vägg eller nått...
5. Jag börjar få gråa hår av dethär...
 
Du får väl ta fram multimetern och mäta dig fram till var avbrottet finns. Ta reda på genom vilka kopplingsdosor ledningarna från säkringen går och mät om det finns någon spänning mellan fas och nolla. Börja vid elcentralen och mät sedan i varje dosa om där finns någon spänning. Så att du kan ringa in felet.

Eller ring en elektriker...

.......
Jag har en äldre kvinnlig släkting som nyligen tog hjälp av grannen för att ta reda på varför ett antal saker inte fungerade. Han lyckades inte reda ut det. Elektrikern kom och bytte direkt en av huvudsäkringarna men varmvattenberedaren fungerade fortfarande inte alls. Det tog elektikern en god stund att ta reda på varför. Grannen hade lyckats stänga av den med en strömbrytare som var helt omärkt och som inte på något uppenbart sätt hängde ihop med beredaren.

Sensmoral: Om du inte är säker på vad du gör, ring en elektiker på en gång innan du eller någon kompis trasslat till det ännu mer. Det blir mindre dyrt så.
 
Vad mera går på denna säkring? Är det något mera än det uttag som du satte transformatorn i?

vad jag är ute efter är att det du gjorde när felet uppstod var ju att mekaniskt påverka just det uttaget. Du satte i en kontakt. Antag att du hade en dålig koppling i det uttaget, att en tråd var dåligt skruvad och släppte just när kontakten "skakade till".

Det skulle ju även kunna vara så att ytterligare något är draget vidare från den kontakten. Så om det blir fel i det uttaget så skullldet kunna ge avbrott på fler saker.

Ett fel i just det uttaget är mer troligt än att något skulle ha gått sönder i centralen, det stämmer bättre med händelseförloppet. Även att du skulle ha haft en sådan kardinalkortslutning i transformatorn att något mer än en säkring skulle brinna av är långsökt. jag skull föreslå att du öppnar det uttaget och kontrollerar kopplingarna i det.
 
Ett tips för den som inte har nån behörighet och inte vill pilla, men vill kunna mäta lite i alla fall, är att köpa en såndär "el+metalldetektor". De har en lampa som blinkar om det finns nåt strömförande i närheten, går skitbra att använda för att följa t.ex. ledningar i väggar och är en dröm för att få fart på julbelysningarna.

En varning angående sånahär transformatorer: frestas ABSOLUT INTE att använda samma kabel för 12V från båda transformatorerna, då kommer stickproppen på ena trafon att bli strömförande om den tas ur uttaget och dessutom måste stickpropparna vara rättvända...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.