W
Har som sagt köpt hus.

Ska byta kök, ytterdörr, golv, tapeter och eventuellt regla upp nya väggar i källaren. Har skaffat mig en blå bosch skruvdragare, vattenpass, vinkelhake, snickarbyxor, och tumstock. Ska inhandla en kofot också.

Nästa inköp står jag och velar lite inför. Det borde bli någon typ av såg. Känner inte att det är motiverat med mer än ett sågverktyg till att börja med. Ska jag köra på sticksåg, cirkelsåg, eller rent av ett multiverktyg, som är min senaste ide? Vilket alternativ borde komma mig till störst nytta till att börja med?
 
En bra fogsvans eller japansåg.
 
Redigerat:
W
Fogsvans har jag! Glömde nämna det.
 
Ja om du inte har smidiga aluminiumstegar bör du nog skaffa det.
likaså ett hyfsat mobilt arbetsbord.

En hel del av dina jobb kan bli lättare av en kryss eller rotationslaser, men det är absolut inte livsviktigt :)
 
Multiverktyg behöver du inte, speciellt inte som enda eldrivna såg. Nu snickrar jag nästan varje dag både professionellt och hemma. Sågar användes av mig tidsmässigt i följande ordning.
1 batteridriven cirkelsåg. (Riva ,kapa reglar, enklare klyvning. Allt i allo)
2 kapger såg (kapa)
3 sticksåg (figursåga, kapa enklare metall.)
4 tigersåg (riva)
5 Sänksåg (finare skivsågning, golv , bänkskivor)
6 klyvsåg (upprepad klyvning)
7 sladddriven cirkelsåg (tyngre klyvning kapning)
8 multiverktyg (svåra oåtkomliga justeringar)

Nu tog jag endast med portabla maskiner.

Men jag tycker du ska köpa en bra sticksåg till att börja med. Sedan hyr du en sänksåg om du ska finsåga något. Sticksågen kan kapa och klyva reglar, skivor (hjälpligt) såga parkett mm. Lägg minst 1500. Köpa bra blad.
Ska du bli lycklig (sågmässigt)så måste du köpa en justersåg tyvärr.
Lycka till med snickrandet!
 
Redigerat:
W
Den blir säkert jättebra.
 
Även jag vill slå ett slag för en bra japansåg, gärna en som du både kan kapa och klyva med.
När det gäller sticksåg har jag en blå Bosch. Ska jag klyva och inte har tillgång till klyv/cirkelsåg så kör jag hellre med japansågen än sticksågen. Ovant till att börja med när den tar på draget.
 
En bra gersåg lär du behöva om du skall sätta foder och lister. Givetvis kapar de reglar, golvbrädor, trall etc. En bra ställning med stöd/mothåll för långa brädor rekommenderas.

En klyvsåg tror jag också att du förr eller senare behöver.

Handöverfräs kan användas till det mesta. Runda av kanter, starka skarvar, stora radier/hål etc.

En talmeter har lite bättre precision än en tumstock, dessutom har de en rits. Kan mäta invändigt och utvändigt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.