Har läst massor på detta eminenta forum och känner att jag ändå måste rådfråga utefter mina förutsättningar i nyinköpta huset:

-1 1/2-planskåk -31, 116 kvm + hel källare 45 kvm inkl garage.
-Källaren ännu så länge oinredd och ouppvärmd men här finns en plan för renovering av bef tvättstuga till en snygg kombination av badrum och tvättstuga.
-Idag en ren elpanna från 82 och vattenburet radiatorsystem. Fungerande Airwell luft/luftvärmepump från c:a 96 på entréplan samt en Roslagskassett i öppna spisen mitt i huset.
-Huset beläget i Stockholm
-Usla gamla otäta fönster idag men byte planerat (före eventuellt pannbyte).

Råd kring hur ni skulle värma något liknande mottages gärna, detta med anledning av att elpannan ju börjar bli lite till åren och vi överväger ett byte inom något år. Antar att bergvärme är lite overkill med tanke på husets storlek?

mvh

Stefan
 
Har du skorsten som går att använda? I så fall kan pellets vara ett vettigt alternativ. Risken finns att det blir dyrt om du ska värma radiatorsystemet med någon form av värmepump. Troligen är dina radiatorer dimensionerade för betydligt högre temperaturer än en VP kan ge. Då måste du byta radiatorer och då ökar kostnaden för en VP-installation.
 
Humm.. Byta element.. Man brukar väll sätta dit flera element eller sätta dit en/flera fläktkonvektor.. Om möjligt dvs.. annars får man ju byta till större element som tar mera vatten. I vilket fall somhällst blir det dyrare.. :(

Så har jag fattat det.. Men du har helt rätt i att Värme pumpens UT vatten till huset har lägre temp änn en Panna.

Rätta mig om jag har fel..

Pellets om ni har tid o plats..
 
Hej

Nä jag håller inte med föregående. Det funkar troligtvis finfint med värmepump (typ begrvärme) i ditt hus. Har du tvårörs radiatorsystem skulle jag bli mycket förvånad om det inte fungerar. Jag har det och det funkar fint (på ett hus som påminner om ditt men byggt -23). Min far har enrörssystem (=kräver högre temp) men det funkar fint med värmepump även där.

Personligen hade jag lagt ner pellets direkt om jag inte kände för att ha extraarbete...

Jag hade kört på med elpannan tills den antigen brakar ihop samtidigt som jag hade utvärderat installation av bergvärme.
 
Diskussionen måste utgå från vad ni har för uppvärmningskostnader idag?! Du skall också räkna med att dina befintliga kostnader minskar eftersom du avser renovera ditt hus (fönster, etc)

Föräldrarna har idag en uppvärmningskostnad på ungefär 15kkWh. Det gör att en bergvärmeinstallation aldrig går att räkna hem. Likaså är det svårt att få hem en ordentlig luft/vattenpump som annars är ett attraktivt alternativ.

Pellets skulle kanske funka men det faller på det praktiska/driftskomfort.

Kvar är en möjlig investering i en luft/luft pump typ den vanliga Panasonicpumpen som alla köper. Kanske en med dubbla inneagg pga planlösningen. Det ger en investering på uppåt 42000SEK vilket faktiskt kan vara försvarbart.
 
Lite olika läror m a o  :)
Jag förstår att jag måste utgå från mina faktiska kostnader men har bara bott här sedan augusti så jag har ingen egen statistik ännu, endast föregående ägares uppgifter på 28000 kWh inkl hushållsel(ensamstående dam). Hoppas bara på lite idéer för att förbereda mig för framtiden och läsa in mig rejält på ämnet. Tack för svaren så långt. Bergvärme känns onekligen bekvämt men jag är osäker ändå naturligtvis då det handlar om en så stor investering och ett relativt litet hus. Jobbigt..  :-/
 
Hejsan..

Låter som om du skulle tjäna (spara) en Hacka på Bergvärme. Svårt o säga exakt.. men runt 20-22 KWh å uppåt borde det vara lönsamt att införskaffa bergvärme.

Om jag skulle vara som du så skulle jag i allfall kolla upp saken.

hur har du det med isolering? på vinden i första läge? Hur tjockt samt vilket matreal? Isolering är billigt o det brukar man tjäna ihop på bara några år.

Det finns lita kalkyler du kan kolla på.. Denna är enkel o kul att kolla o jämföra med..
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/

Dock så ger det bara ungefära riktlinjer... men du ser iallfall snabbt vad som kan vara mest lönsamt.

Dina fönster är dom så dåliga då? dom fönsterna 2 glas för visso men trä:t i dom brukar vara 1:a klassigt trä mycket bättre trä änn dom fönster man köper i dag.

Funkar det inte att täta fönster o dörrar bara? tätings lister klart billigaste. För mig om jag skulle byta fönster skulle det ta ca 25 år innan jag går plus.. Normalt så byter man bara fönster om dom typ faller ihop dvs man måste göra en rejäl renovering av dom, man kan nästan aldrig räkna hem ett fönster byte rent ekonomiskt (om man inte måste renovera dom då..)..
 
När man pratar om gamla hus i bevarat orginalskick och funderar kring värmesystem är det lätt att stirra sig blind på gårdagens förbrukning och göra investeringar baserat på detta.

Ofta planerar man att tilläggsisolera vinden, fixa fönster och kanske göra andra förbättrande åtgärder. Dessa saker sammantaget kan göra underverk för att minska värmeförlusterna i huset. Kanske är det så att med dessa planerade förändringar på plats så påverkas valet av värmesystem?

Ett hus med korsdrag även med stängda fönster och dörrar som förbrukar 28kkWh är ju en given bergvärmekandidat. Efter tilläggsisolering, fönsterbyte etc kanske förbrukningen har minskat med 10kkWh per år och då går det inte längre att räkna hem en b-pump.

Siffrorna saknar verklighetsförankring, men jag tror ni förstår vad jag menar ändå.....
 
Per-Erik skrev:
Dina fönster  är dom så dåliga då? dom fönsterna 2 glas för visso men trä:t i dom brukar vara 1:a klassigt trä mycket bättre trä änn dom fönster man köper i dag.

Funkar det inte att täta fönster o dörrar bara? tätings lister klart billigaste. För mig om jag skulle byta fönster skulle det ta ca 25 år innan jag går plus.. Normalt så byter man bara fönster om dom typ faller ihop dvs man måste göra en rejäl renovering av dom, man kan nästan aldrig räkna hem ett fönster byte rent ekonomiskt (om man inte måste renovera dom då..)..

Har bytt listerna redan men det har inte hjälpt, det drar ändå. Dessutom vill vi gärna ha ett ljudisolerande glas också därför ligger nog treglas närmast till hands vid byte. Återstår att välja leverantör av fönster och det verkar ju inte heller vara gjort i en handvändning.
Tack för era intressanta svar och synpunkter.

Stefan


 
Eftersom jag själv bor ett gammalt hus vill jag slå ett slag för att behålla de gamla fönstrena. Virket brukar vara gediget och om det inte är alltför ruttet går de att fixa till.

Vi satte in nya tvåglasfönster med isoreruta just för ljudets skull och det blev förvånansvärt bra.

//anders
 
MathiasS skrev:
När man pratar om gamla hus i bevarat orginalskick och funderar kring värmesystem är det lätt att stirra sig blind på gårdagens förbrukning och göra investeringar baserat på detta.

Ofta planerar man att tilläggsisolera vinden, fixa fönster och kanske göra andra förbättrande åtgärder. Dessa saker sammantaget kan göra underverk för att minska värmeförlusterna i huset. Kanske är det så att med dessa planerade förändringar på plats så påverkas valet av värmesystem?

Ett hus med korsdrag även med stängda fönster och dörrar som förbrukar 28kkWh är ju en given bergvärmekandidat. Efter tilläggsisolering, fönsterbyte etc kanske förbrukningen har minskat med 10kkWh per år och då går det inte längre att räkna hem en b-pump.

Siffrorna saknar verklighetsförankring, men jag tror ni förstår vad jag menar ändå.....

När jag köpte huset och funderade på bergvärme så planerade jag att byta ut enkelglasen (med extrafönster), tilläggsisolera vinden och fasaden.

När jag sedan räknade på vad isolering (450 mm lösull) på vinden, 400 m2 fasadisolering, 400 m2 färg, 400 m2 nya fasad brädor, 17 nya fönster med måtten 1450x1650 samt en ny panna.

Summan av detta skulle innebära att jag skulle kunna elda mina 6,5 m3 olja i många år till utan att kunna räkna igen detta.

I stället blev det en bergvärme och idag är jag en månad från att ha haft den i ett år och har hittils en förbrukning för Värme och VV på 14624 kWh i stället för 6,5 m3 olja på helår. Jag tror att jag kommer att landa på 16000 kWh på årsbasis.

Pengamässigt är det:

Oljekostnad 8300 x 6,5 m3 (baserat på ett snitt i 5 år bakåt på lev fakturor från statoil) = 53950 kr

Bergvärmekost. Invest fullt belånat 130 000 i 10 år ger en månadskostnad på 1900 kr/mån. 16000 kWh x 83 öre = 13280 kr Totalt 1900 x 12 + 13280 = 36080 kr

Till detta har jag ett frielavtal på ca 14000 kwh/år vilket ger 2000 kwh/år i Värme och VV kostnad = 1660kr

Vad blir min besparing, jo

Utan friel 53950 -13280 - 22800 = 17870 kr/år
Med friel 53950 -1660 -22800 = 30490 kr/år

Detta ink ALLA kostnader jag har så därför valde vi VP istället för att byta fönster etc för det skulle aldrig gå att räkna igen för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.