Jag har följt trådarna om oskäliga materialpåslag nu stött på något som jag inte funderat på innan.
På en faktura görs ett påslag på 25% vilket väl får bedömas som skäligt, det jag inte fångat i andra trådar är om skäliga 25% är före eller efter moms? Jag har utgått från att det är brutto, dvs med momsen inräknad.

Bakgrunden är naturligtvis en faktura där man har 25% påslag på material och sedan moms på det, dvs 56% bruttopåslag.
 
I ett företag går momsen "bredvid", dvs man redovisar momsen separat mot skatteverket som ingående moms-utgående moms, skillnaden betalas in.
Dvs kundens pris är nettot utan moms+påslag+moms.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
C
Påslaget är momspliktigt, normalt skulle jag vilja påstå att man redovisar det t.ex. så här:

Inköpspris ex moms: 100 kr
Påslag 25% av 100 kr = 25 kr
Moms 25% av 125 kr = 31,25 kr
Summa att betala: 156,25 kr

Men i princip kan de ju göra påslaget efter moms, men då kan man ju inte lägga på momsen igen.
Dvs:

Inköpspris ink moms: 125 kr
Påslag 25% av 125 kr = 31,25 kr (vilket då alltså är inklusive moms)
Summa att betala: 156,25 kr
Varav moms: 31,25 kr
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har följt trådarna om oskäliga materialpåslag nu stött på något som jag inte funderat på innan.
På en faktura görs ett påslag på 25% vilket väl får bedömas som skäligt, det jag inte fångat i andra trådar är om skäliga 25% är före eller efter moms? Jag har utgått från att det är brutto, dvs med momsen inräknad.

Bakgrunden är naturligtvis en faktura där man har 25% påslag på material och sedan moms på det, dvs 56% bruttopåslag.
Vad menar du? Det blir ju precis samma summa oavsett om moms eller påslag läggs på först. Eller missförstår jag dig?

100kr + 10% påslag + 25% moms = 100 * 1.10 * 1.25 = 137.50
100kr + 25% moms + 10% påslag = 100 * 1.25 * 1.10 = 137.50
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Du som kund köper ju inte en vara momsfritt, så därför kommer ju påslaget bli på varans pris inkl moms, precis som dom tidigare skrivit..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.