Tjenare. Har gått igenom det mesta på forumet men är fortfarande lite osäker på vad som blir bäst för mitt nya hus.

Hus från 50talet. 1,5plan med källare.
Självdrag och köksfläkt som går till skorstenskanal.
Har en ventil i murstocken i källaren annars sitter alla ventiler i ytterväggarna.

Har ganska dåligt sug i murstocken eftersom vi kör luft/vatten nu istället för olja. Har därför en avfuktare i källaren.

Största problemet är ventilationen i badrummet på övre plan. Badrummet är byggt i en kupa ut från taket med två st ventilationer i var ända. Luften sugs in istället för ut genom ventilationen hur jag än gör.

Har som sagt ventilationer i alla rum som är öppna. I ena sovrummet går luften ut istället för in.

Starta kaminen är ett gissel då de gärna vill ryka in.

Har ni något tips?
Första tanken är att sätta en smart paxfläkt i badrummet.

Fläkt på skorstenen hjälper kanske källaren men resten av huset då?

Dra nya ventilationsrör lär jag inte göra förrän jag ska renovera tak/vind.

Tacksam för alla tips
 
Ventilationen i badrummet, är det alltså två ventiler som går direkt ut genom väggen, eller går de upp genom taket? Den ena borde vara för luft in och den andra för luft ut. En paxfläkt i den för luft ut borde bli bra, förutsatt att den inte går i en gemensam kanal med risk att blåsa in fukten i andra rum.
 
Man ska inte ha tilluft i ett badrum.
 
  • Gilla
robbsing
  • Laddar…
Vanligtvis inte, men så är det byggt i mitt hus från -59. Luften måste ju komma från någonstans. Alternativet är någon sorts ventil eller springa i badrumsdörren.
 
T Trrttsch skrev:
Ventilationen i badrummet, är det alltså två ventiler som går direkt ut genom väggen, eller går de upp genom taket? Den ena borde vara för luft in och den andra för luft ut. En paxfläkt i den för luft ut borde bli bra, förutsatt att den inte går i en gemensam kanal med risk att blåsa in fukten i andra rum.
Precis. Dom sitter likadant monterade på varsin yttervägg med hål rakt ut. Eftersom dom är exakt likadana och sitter på ytterväggarna så vet jag inte vilken som skulle vara in eller ut.
Men plugga den ena och montera en fläkt i den andra med konstant tomgångsflöde och smart funktion till fukt borde fungera ?
Med springa eller ventilation genom badrumsdörren givetvis.

Finns de risk att dra ner luften från vinden kanske?
Gipsade tak förutom i en garderob som är stängd.
 
Om du har två ventiler från badrummet, plugga den ena och sätt en mekanisk fläkt (pax, intellivent eller dyl) i den andra. Sen tilluft till badrummet genom springa under dörren, eller ventil i dörren.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om du har två ventiler från badrummet, plugga den ena och sätt en mekanisk fläkt (pax, intellivent eller dyl) i den andra. Sen tilluft till badrummet genom springa under dörren, eller ventil i dörren.
Det är också vad jag tror skulle bli bäst.
Så länge alla andra tilluft ventiler är öppna borde väl inte luften sugas in där man inte vill som väggar och tak?

Funderar på om det kommer bli stora kallras vid denna typen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.