Hej,
Hade en röris hemma igår för att såga och plugga ett rör i pannrummet. Röret sågades som bilden visar, När jag kom ner så sa han att jag lär lägga stumpen och isoleringen i plast för det är asbest i den, tack för förvarningen. Men han sa att på dendär isoleringen är det bara i ändarna (ändarna är kromade). Men jag undrar jag, annars är det ju sådär om han tigersågat rakt genom isolering med asbest.

Originalrören är installerade 68.

pipe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oroar jag mig i onödan ?
 
Redigerat:
Det var en besynnerlig röris, den!
Du får nog dammsuga väldigt noga med bra munskydd och stoppa dammpåsen i samma plastpåsen som rörstumpen ligger i. Dammsug även det lösa från stumpen.
Det hela ska till återvinningscentral och säg tydligt till dom att det kan innehålla asbest (inte asbeTS).
 
  • Gilla
kp1
  • Laddar…
Ajfan (och då menar jag inte min felstavning som jag fixat så gått det går). Man lär väl tom ha speciell dammsugare då också ?
 
Nu är ju skadan rätt begränsad. Asbest är ju inte direkt toxisk utan det är långvarig exponering som kan leda till hälsorisker. Det finns ju många trådar här som rådgör.
Det som kan ha kommit ut från röret är ju bara det som befunnit sig närmast snittytan. Men det dammar ju enormt när man kapar sådan isolering.
 
Men dendär isoleringen innehåller asbest ? I så fall blir man ju lite sur för jag var i pannrummet ett bra tag igår och luftade systemet efter jobbet :confused:
 
OM det är asbest så skall man inte dammsuga, det sprider fibrerna. Våtorka så gott det går.

Det är ingen fara med en enstaka exponering så här, men man bör undvika det om det rimligen går.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Varit ner och kikat lite mer på det som sitter. Som det ser ut är det innifrån: Järnrör, mineralull, papper och gasbinda. Böjarna och ändarna är hårdare så det är kanske som jag läst att det kan vara asbets där ? Hursom ska jag ragga fram lite skyddsgrejer och våttorka så gott det går.
 
P
Lär inte vara någon asbest på rakan där han kapat MEN 100% kan man aldrig vara.
 
S
100% svar får man bara genom analys.
 
  • Gilla
Pherra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.