Hej hopp!

Ska ge mig på att bygga en altan i sommar. Efter mycket informationssökning har jag en hyfsad idé om hur jag ska göra, men har fortfarande några frågetecken..

Jag börjar med att lägga upp en bild på hur jag har skissat:
3D-skiss av altanens stomme med måttangivelser, inklusive bärlinor, plintar och golvreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredden längs husväggen (uppe till vänster) blir 3,6m och djupet ca 3,8m. (Jag har missat att lägga till en bärlina på andra plintraden i bilden) Jag har tänkt att samtliga bärlinor och golvreglar ska vara 45x170 och avstånd mellan husfasad, första och andra plintraden blir 1,2m. Mellan andra plintraden och yttre bärlinan är det ca 1m. cc60.

Min första fråga blir: Är min plan så här långt okej - eller kan jag tänka om vad gäller plintarna? Andra dimensioner på virket?

Min andra fråga: Marken under sluttar från huset och det visar sig att det inte finns plats för 45x170 bärlinor längs första och andra plintraden. Mäter ca 10cm från reglar till mark vid första plintraden. Hur kan jag göra här? Är det läge att helt enkelt lägga betongplattor under här, och endast gjuta längre ut?

Uppskattar all hjälp mycket!
 
Det drygaste är att göra plintar, så ta endast två plintrader med två meter emellan och kör med 195*45 istället på bärlinan. Går jättebra att ställa bärlinan på stenplattor eller liknande.
 
huggan skrev:
Det drygaste är att göra plintar, så ta endast två plintrader med två meter emellan och kör med 195*45 istället på bärlinan. Går jättebra att ställa bärlinan på stenplattor eller liknande.
Okej, det låter ju rimligt. Menar du då att jag tar första plintraden två meter från väggen, vilket innebär 3 plintar i bredd, och sedan nästa rad blir ju vid slutet av altanen, ca 3,8m ut - men då blir det bara två plintar på den raden?

Hade du placerat plintarna eter sidan annorlunda? Jag ska klä in sidorna är det tänkt, och vill undvika att stenplattor och plintar syns. Där jag sätter stenplattor finns det väl chans att de sticker ut utanför altanens sidor om jag bygger enligt min nuvarande skiss.
 
Du delar upp avståndet så det är lika långt mellan bärlinorna. Du kan även kraga över golvreglarna utanför bärlinorna om du vill och då blir det lättare sen att dölja allt under med en sarg runtom.
 
Men menar du då att det går att endast sätta 2 rader á 2 plintar, mitt på och längst ut på golvregel 2 & 6 enligt skiss? Första raden hamnar ca 1.6m ut och andra raden ca 3.2m ut från husväggen. Blir det inte svikt i altanen då?
 
2 rader med plintar, första raden 3 plintar, andra raden 2 plintar, dock kan det behöva förstärkas där du har fasningen men då kan bara köra ner din stolpe där till marknivå och sätta en markplatta under.
 
Okej, då är jag med - låter som att det skulle fungera. Tack!
 
Något åt det här hållet?

3D-modell av träbärlina för byggprojekt med dimensioner och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolparna längst ut sätts på plintar. Blir det tillräcklig bärighet vid skarvarna på bärlinorna vid fasningen?
 
Redigerat:
Vad är det för mått där? under 600 mm så funkar det
 
Placerade stolparna som ska st på betongplattor enligt sista bild i skarven mellan bärlinorna istället. Bör funka bra.
 
Ja då är du hemma.
 
Tackar.
 
Har nu förberett underlaget för bygget. Jag började med detta då jag är nybörjare och vill gärna se vad jag har att arbeta med - blir lättare att måla upp i huvudet då..

3D-skiss av underlag för byggprojekt med olika höjd på bärlinor och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet som uppstått är att jag inte har nog med plats att lägga mitten-bärlinan under golvreglarna. Har ritat upp en skiss på en potentiell lösning och vill gärna ha åsikter! Bärlinan mot fasaden, i mitten samt längst ut är 45x195. Övriga reglar 45x170. Funderar fortfarande på hur jag ska göra med bärlinan längst ut. Är ganska bra lutning på marken där, så kanske får sätta ett par plintar där, och fästa bärlinan rätt i balkskorna som blir satta i plintarna.

Avstånd mellan bärlinorna ca 1,8m. cc60.

Så här ser det ut på riktigt. Som sagt, ganska stor höjdskillnad mellan mitten och längst ut på bygget. Underlag för bygge med grus, träreglar på plintar och synlig höjdskillnad på grunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det får nog bli plintar där. Finns färdiga att köpa som du gräver ner men då måste hela ner i marken sen får du köra en stolpe upp till rätt nivå som du skruvar bärlinan i.
 
  • Gilla
mefi
  • Laddar…
Nu ser man inte riktigt huset på bilden men ser ut som om det borde gå att höja upp hela altanen, (ser ut som om den sitter längst ner på grunden men det kanske bara är som ser ser ut)
 
  • Gilla
mefi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.