Tjäääna,

Har sökt i forumet men inte hittat "mitt fel". 2 år sen kopplade jag in en jfb i en gammal central, tyvärr hade jag bara svarta kablar vid det tillfället mellan huvudbrytare - jfb - förbrukare.

Igår bytte jag ut dom mot grå - brun - svart för att enklare följa kablaget vid ev fel i framtiden.
Efter bytet så slår jfb ifrån så fort jag slår på strömmen??

Har kollat vilka förbrukare som utlöser jfb'aren, i stort sett alla vägguttag. Har 33 st porlinssäkringar + 9 för elvärmen.
Elvärmen bryter INTE jfb inte heller 3 fas grupperna.

Har separerat nollan från jordskenan men får ändå ett motstånd på 20-25 kohm mellan dom.

Skumt för det fungerade utan problem innan jag bytte ut kablarna, nu kör jag utan jfb för att få ström i huset och det fungerar utan problem.
Har även provat med en annan jfb, första var Biltema och den andra är en ny ABB. Samma problem.

Har det någon betydelse vilken gruppering som går till vilken fas??? Jag tror inte det men vet inte 100%?
Har 3 grupperingar med 11 säkringar i varje grupp i första centralen och 3 grupper med 3 säkringar i andra (elvärmen).

Tackar på förhand.
 
Lägg in bilder på det du bytte.
 
Ring en elektriker och förklara läget. Man kan göra en del hemma utan auktorisation men att fippla med jordfelsbrytare i centralen är inte en av dem. Det kan bli riktigt farligt.
 
  • Gilla
HerrME och 2 till
  • Laddar…
Om det enda som är gjort är att byta ut sex trådar till/från JFBn, så ligger troligen felet i följande:

En/flera (ej alla) av trådarna för L1, L2, L3 & N ligger på fel sida om JFBn så att summaströmmen inte blir noll.
Högst troligt går neutralledaren åt fel håll jämfört med fasledarna.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om det enda som är gjort är att byta ut sex trådar till/från JFBn, så ligger troligen felet i följande:

En/flera (ej alla) av trådarna för L1, L2, L3 & N ligger på fel sida om JFBn så att summaströmmen inte blir noll.
Högst troligt går neutralledaren åt fel håll jämfört med fasledarna.
Bockar och tackar, du gav mig det där extra att kolla. Mycket riktigt jag drog dom nya kablarna bakvänt så nollan och jorden hamnade på fel sida. Behövs så lite hjälp så faller polletten ner. Har inte provat ännu men är 99% säker det kommer att fungera :)
 
Någon jord finns inte inblandad i anslutningarna till en JFB!
På bägge sidor om JFBn är det neutralledare!

Däremot så kan matande neutralledare till JFBn komma från PEN-plinten, men så fort ledaren till JFBn lämnar PEN-plinten så blir ledaren en neutralledare.
 
Här är två bilder på hur JFB kan vara inkopplade när det är TNC-matning (4-ledare).

Schematisk bild av inkoppling för JFB med TNC-matning, betonar frånskiljning av N och PE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematiska illustrationer av JFB inkopplat med TNC-matning (4-ledare) i två versioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Någon jord finns inte inblandad i anslutningarna till en JFB!
På bägge sidor om JFBn är det neutralledare!

Däremot så kan matande neutralledare till JFBn komma från PEN-plinten, men så fort ledaren till JFBn lämnar PEN-plinten så blir ledaren en neutralledare.
Jo jag är medveten om att det inte finns någon jord, men för enkelhetens skulle kallade jag det eftersom alla kablar till PE plinten är gul/gröna. Och i lekmans termer så kallas gul/grön för jord, men tack för inlägget, det är den bilden jag kollade på när jag kontrollerade om jag kopplat fel.
 
E Eric Hjelte skrev:
Jo jag är medveten om att det inte finns någon jord, men för enkelhetens skulle kallade jag det eftersom alla kablar till PE plinten är gul/gröna. Och i lekmans termer så kallas gul/grön för jord, men tack för inlägget, det är den bilden jag kollade på när jag kontrollerade om jag kopplat fel.

Men alla kablar till en PE plint är inte gul/gröna :rolleyes:
 
Lite OT.

Stämmer att inte alla trådar till PE-plint inte är gulgröna, utan de kan också ”normalt” vara: oisolerade, röda (gammal färg).

Till en PEN-plint kan trådarna ”normalt” vara: oisolerade, gulgröna med blå tilläggsmärkning, gulgröna, blåa, röda, svarta, vita. De tre sistnämnda är gamla färger, röd=jord, svart=nolla alternativt vit=nolla.

Sedan kan svart ledare användas för funktionsjordning av utrustning, som ibland kopplas in direkt på PE(N)-plinten.

PEN är egentligen en ganska ny företeelse, tidigare benämndes inkommande PEN-ledare för ”huvudnolla”.

Å ja, man ska aldrig lita på färgerna utan man ska mäta eller på annat sätt verifiera trådarnas funktion.
 
Tackar Demmpa, nu fungerar det igen. När jag ändå bytte ut kablarna så installera jag en volt / amp mätare, varför då undrar ni kanske?

Jo för att jag har en del förbrukare som drar lite juice bl.a - Poolpump, kompressor, svets, 4-pelarlyft + normala förbrukare och elvärme (har 2 st luftvärmepumpar). Så jag ville kunna se vilka jag kan köra tillsammans innan huvudsäkringen på 25 amp blir för klen.

Köpt på Amazon.se för strax under tusingen:

https://www.amazon.se/Tense-Elektro...er+för+mätning+av+ström&qid=1628058145&sr=8-1


Elmätarskåp med digital volt/ampmätare visande spänning och ström på displayen samt oanslutna kablar till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsuhlen
  • Laddar…
Eastron har prisvärda energimätare som kan avläsas över modbus (eller display) om man känner att man vill få in mätdatat i något smarta hem system.
 
Nydragen PEN-ledare skall vara färgad gul/grön MED BLÅ TILLÄGGSMÄRKNING om den är färgad

Det skall alltså lindas på ett varv blå tejp eller träs på en bit blå slang/krympslang vid varje anslutning. av den gul/gröna

Det låter som att Du inte fått med detta från läroboken för elinstallatör ;-)

Jag är av uppfattningen att även kabelmantel skall märkas både gul/grön och blå vid anslutningarna när den agerar PEN.

Minsta area för nylagd PEN är 10 mm², men det har Du väl redan gjort rätt?

Jag håller med tidigare skribent att detta inte är ett bra "gör-det-själv"-uppdrag - speciellt som Du inte hade kunskap att utan ytterligare hjälp få det att funka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.