JanneJanne123
Har, som så många andra, planer på att dra en markkabel till en friggebod. Svärfar som är gammal elektriker har lovat att hjälpa till, men jag börjar bli orolig att han kanske tar lite genvägar som jag vill bolla med er.

Kortaste vägen mellan huset och friggeboden ligger det en hyffsat stor altan och hans förslag var att gräva ner rör för kabel på 60ish cm djup fram till altanen för att sedan låta röret ligga fritt under altanen fram till friggeboden (altanen är runt friggeboden). Han menade att kabeln i så fall skyddas tillräckligt. Altanen är väldigt låg, så i sak håller jag med honom om att röret ligger skyddat, men stora frågan är ju om det är tillåtet att lägga röret så?

Vi behöver inte gå igenom dansen gällande behörighet/auktorisation/egenkontrollprogram mm, är fullt medveten om de bitarna.
 
Skall börja med att påpeka att jag är inte elektriker. Så ta svaret med en nypa salt.

Men såvitt jag förstått så finns i princip inga speciella regler för hur en kabel får förläggas inom privat mark, vad gäller nedgrävning och andra skyddsåtgärder. Utan det skall göras med förstånd. Under en altan där man inte kommer att köra in för vinterförvaring av gräsklippartraktorn eller liknande, så är ju kabeln relativt skyddad. Det man eventuellt kan fundera över är risken att någon gnagare ger sig på kabeln. Ett kabelskyddsrör/slang borde ge tillräckligt skydd mot det. Om ens det behövs.

Rent elektriskt så är ju en markkabel komplett, den behöver inget ytterligare rör som isolering. Till skillnad från inomhusinstallationer med lösa FK trådar i rör, där är röret en del av isoleringen
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Snyggast och mest rätt kanske vore och klamra kablen under altanen
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Bra där Hempularare, vill bara tillägga kravet på det mekaniska skyddet för markkabel, detta utgörs i normalfallet av ett rör eller en dm fyllnadsmassor toppat av ett gult markeringsband, ovan mark finns även kraftigare typ av rör.
Gummikabel kan ligga direkt på mark.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Snyggast och mest rätt kanske vore och klamra kablen under altanen
Bra input! Tyvärr är altanen så låg att det inte går att komma åt den underifrån (med mindre än att montera bort majoriteten av trallen). Dock skulle man kunna klamra vid sidan av altanen och i så fall montera erforderligt kabelskydd.
 

Bästa svaret

R
Klamrar du kabeln på en bärlina strax under trallen så behöver du inget kabelskydd på den delen , bara den del som ligger i mark , bäst då med en gul slang/rör , för att få det snyggt vid uppgång och nedgång i mark
( inget kul med ett gult rör upp på vägg ) så slutar du ca 0,5 meter från vägg med det gula , sen tar du en PEM-slang 20 med instick ca 20 cm i det gula och upp på vägg 70 cm , fullt godkänt
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Tack för alla svar på kort tid. Byggahus kan man som vanligt lita på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.