Hej!

Har i min lägenhet en riktigt gammal spis från när huset byggdes (~1958). Spisen är avsäkrad med 20A, 1 fas och på spisen står det 5600W. Anslutningen är en vanlig kopplingsskena med fas, nolla samt jord.

Nu ska jag byta ut detta gamla spektakel mot en induktionshäll från IKEA (Eldig hob V01) samt en varmluftsugn från samma företag. Såväl häll som ugn går att använda med 1-fas. Bara hällen har, enligt IKEA:s hemsida, en maxeffekt på >8kW, och ugnen (som jag köpte begagnad) funkade åtminstone inte i en 10A-kontakt (skulle testa att den fungerade, men på maxeffekt gick säkringen efter en stund). Därmed drar jag slutsatsen att även ugnen kräver en del kräm.

Hur som helst - hur bra / dåligt kommer detta att fungera när jag låter koppla in dessa till kopplingsskenan i väggen? 20 A blir i runda slängar 4600W, det vill säga mindre än hälften av vad mina planerade doningar kräver på maxeffekt. Jag är tämligen säker på att lägenheten enbart är utrustad med 1-fasström. Hur stor säkringen in i lägenheten är vet jag inte, men jag utgår från att det är 25A.

Hur ska jag tänka i detta läge?

Vänliga hälsningar
Niklas Vange (vars första inlägg just publiceras :) )
 
Du har helt rätt att du har 4600W att spela med. Du måste tänka på att inte ha alla plattor på med maxeffekt och ugn på samtidigt. Ex två plattor och ugn eller tre plattor utan ugn eller fyra plattor men ej maxeffekt osv.
 
Tack för svaret! :D

Men innebär detta att man i en normal lägenhet med 25A-säkring in (det är väl standard?) aldrig kan köra spis/ugn på max?

Om man antar att spisen är på 8500W och ugnen på 3000W så blir det totalt 11500W, vilket skulle kräva ~11500/230 = 50A säkring om man drar på max. Finns det någon som har det? Hur tänker häll / ugnstillverkarna egenligen? Räknar man kallt med att folk ska inse att man inte kan köra allt på en gång?
 
Du måste tala med fastighetsägaren om han kan se till att du får trefas uppdragen till lägenheten. På 50-talet hadde man inte så mycket krav på stora effekter.
 
Det är ju inte rimligt att köra 8500w på en fas, du behöver ha 36A säkring, och en väldigt grov ledning.

Om du inte kan få 3-fas så måste du nog tänka om vad gäller valet av vitvaror.
 
Jag har mätt en del 1-fas spisar (mest Electrolux), när man drar på fullt, dvs ugnen och alla 4 plattorna på max så drar de mellan 40-45A. Alla dessa spisar har varit säkrade 20A och vid normal användning är det inga problem.
Av de 1000-tals 1-fas spisar det komunala bostadsbolaget här i stan har är det ytterst få som har haft problem med att säkringen går, kanske max 2-3 per år.
 
Mikael_L
Vange80 skrev:
Men innebär detta att man i en normal lägenhet med 25A-säkring in (det är väl standard?) aldrig kan köra spis/ugn på max?
Nu är väl en "normal" lägenhet vanligtvis utrustad med 3-fas, så även ofta i äldre hus med upprenoverade elsystem. Då är det normala ofta 3x16A eller 3x20A . ::)
 
Mikael_L skrev:
Nu är väl en "normal" lägenhet vanligtvis utrustad med 3-fas, så även ofta i äldre hus med upprenoverade elsystem. Då är det normala ofta 3x16A eller 3x20A .  ::)
Tack för alla svar...men alltså, även om det nu inte är framdraget 3 faser till spis/ugn, kan jag på något sätt se om det kanske faktiskt går 3 faser fram till elskåpet? Jag har dålig koll på terminologin, men jag har ett modernt elskåp med "slots" i. Skåpet är försett med jfb om det nu har någon betydelse.

I så fall borde det ju inte vara någon jättekostsam historia att låta en elektriker dra två extra ledare fram till spisens kopplingsplint?
 
Vange80 skrev:
Tack för alla svar...men alltså, även om det nu inte är framdraget 3 faser till spis/ugn, kan jag på något sätt se om det kanske faktiskt går 3 faser fram till elskåpet? Jag har dålig koll på terminologin, men jag har ett modernt elskåp med "slots" i. Skåpet är försett med jfb om det nu har någon betydelse.

I så fall borde det ju inte vara någon jättekostsam historia att låta en elektriker dra två extra ledare fram till spisens kopplingsplint?
Om du öppnar kapslingen och ser efter hur många "kablar" som går igenom huvudbrytaren och jordfelsbrytaren, eller om du ser röret där matningen kommer så kan du ju räkna hur många det är där.
 
En enkel indikation kan vara att titta på jordfelsbrytaren, däår finns ofta ett enkelt schema ingraverat, då bör man kunna se om det är fler än 2 ledare som bryts.
 
Aha, då ska jag kolla upp det i eftermiddag! Annars får nog strategin helt enkelt bli att inte ha på samtliga plattor och ugn samtidigt. Har tittat runt lite på diverse hällar av olika typ och de verkar generellt kräva mer effekt än vad min 20A-säkring "generellt" ska klara av vid 230V. Tur att man inte är någon stjärna i köket då, en kastrull med makaroner borde ju systemet klara av åtminstone =)

;D
 
Hej
Det är riktigt som tidigare skrivits att de flesta spisar har en märkeffekt som är högre än vad som går att mata kontinueligt genom rekommenderad säkring.
tag till exempel den berömda dubbelugnsspisen från electrolux som enligt manual skall säkras 3*16A 400V totalt ca 12kW alltså för en spis vars märkeffekt är ca 22kW

sanningen är att det inte ens går att komma upp i maxeffekt.
plattorna går ju att skruva upp, men ugnarna går inte att köra på max, det mesta man kan ha inkopplat är över+under+grill (snabbstart eller gratängläge som det heter numera) men då är alltså inte varmluftselementet igång.
alla andra ugnsprogram är mindre effektkrävande.

ugnen är dessutom inte igång mer än max 10 min i sträck, då den är termostatstyrd...
lika så plattorna på moderna hällar, men där bör man se upp, dom drar i regel maxeffekt för att sedan plana ut på valt läge, och induktionshällar funkar olika dom också, men effekttoppar blir det fråga om iaf.

hur som helst, i regel går det bra med enfas om man inte kör alltpå en gång som sagts tidigare.
det du kan göra (jag gissar att du bara har enfas i stigaren, alltså in till lägenheten) är att kolla vad du har för huvudsäkring.
förhoppningsvis har du 25A huvudsäkring, och då KAN du faktiskt säkra upp till 25A även på spisen, (och dra om trådarna fram tillspisen beroende på vad som ligge ri sedan tidigare)
obs nu att om du har lika stora säkringar är det lite lotteri vilken som slår ifrån först, och är det huvudsäkringen så slockar ju hela lägenheten tills fastighetsskötaren kan byta den åt dig, om den inte sitter inne i lägenheten förståss, då kan du ju byta själv.

en annan aspekt är vad spis/ugn är tänkta att avsäkras med.
på spis och ugn skall det vara märkt vilken säkrign som max får användas, detta för att maskinen kanske inte tål mer än en viss kortslutningsström osv.
det är ju trots allt så att en säkrign på 10A släpper igenom många gånger mer än så vid en kortslutning om än för en liten stund bara innan den slåt ifrån.
automat är snabbare än gamla proppar, men även den har ju en utlösningstid osv...

/m
 
eventuellt kan man byta till "snabba" säkringar, dessa tål mer strömuttag om det inte är fråga om motorer....
 
master_mimer skrev:
Hej
hur som helst, i regel går det bra med enfas om man inte kör alltpå en gång som sagts tidigare.
det du kan göra (jag gissar att du bara har enfas i stigaren, alltså in till lägenheten) är att kolla vad du har för huvudsäkring.
/m
Jag skruvade bort kåpan på säkringsskåpet igår. Huvudbrytaren bryter bara en ledare, likaså jordfelsbrytaren. Därmed drar jag slutsatsen att jag bara har enfas att spela med :( Det underliga är dock att på ett anslag bredvid skåpet (som dock ser rätt gammalt ut) står det typ att centralen är ansluten till 380/220V växelström. Jag vet inte exakt hur man ska tolka detta. Betyder det att centralen har antingen 3-fas ELLER 1-fas? Men jag antar att det inte ligger icke inkopplade kablar och skräpar bakom centralen, så jag får väl leva med min 1-fas.

Och i och med att jag bor i en BRF lär det ju inte gå att kräva att få 3-fas uppdraget till lägenheten gratis. Och det kostar väl en hel del om jag ska betala allt själv?

Jag kör nog på strategin att inte använda alla plattor och ugn samtidigt istället och nöjer mig med min 1-fas.

/Niklas
 
Tycker iofs att du skall kontrollera med styrelsen eller om ni har en förvaltare som kan antas ha bättre koll på läget. Det kan tänkas att det finns 3-fas relativt enkelt åtkomligt.

Du har ju uppenbart en relativt ny central i lägenheten. Har du mätaren i lägenheten eller sitter de centralt ex. i källaren? Sitter den centralt i källaren så borde det vara relativt enkelt att få upp 2 faser extra.

Har du tur så kanske det går att få in 3-fas för ett par tusenlappar. Har du otur så måste stora delar av trappuppgångens matning byggas om. i så fall är det nog inte värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.