Känner mig osäker, vill ha en stabil altan utan svaj (den jag har gungar som en segelbåt)

Så..
Bredd: 6 meter.
Djup: 5 meter.
Bärlina: 3x6m, 170x45
Reglar: cc60, 145x45
Plintar: 4st på varje bärlina, cc 2m.

Tänkte inte skruva fast bärlinan i huset, utan sätta den 50cm ut. Istället fäster jag reglarna i huset.
Allt skall täckas med 120x28mm lärk.

Vad tror ni?
 
Jag gjorde en beräkning (men fick bara fram för limträ, inte tryckt virke) och jag har skrivit ut tabeller med bärighetsberäkningar. Dessa sträckte sig dock inte till 6m längder (om jag inte missuppfattat dom?), därför ställer jag frågan här.
Att länka till en beräkningssida och ge en syrlig kommentar hjälper inte ett dugg då jag naturligtvis provat att räkna och sökt information innan jag ställer min fråga.
 
Det var inte en syrlig kommentar. Att du tolkade den som syrlig ligger i din egen personlighet och möjligen problem med dina mellanmänskliga relationer. Att länka till träguiden var väl ett utmärkt tips. Vill du ha ren beräkningshjälp får du väl kontakta en konsult under kontorstid om det inte passar.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Nu blev det syrligt :surprised::D:D(y)
 
  • Gilla
vojma
  • Laddar…
rickricaro skrev:
Det här kanske hjälper en bit på väg

[länk]
Hej, jag har kikat lite på denna beräkning innan också. Blir dock lite förbryllad över spännvidden. Jag vill ha 6m bredd, räknar jag med 60cm överhäng på varje sida om en 195/45 balk så blir ju längden 480cm, men tabellen sträcker sig bara till 420cm.
 
60 cm överhäng är verkligen på gränsen av vad man kan ha om man är orolig för svaj.

2000 cc på plintarna är max vad som rekommenderas på 145x45. Har du 170 så bör du klara dig. Om det i sin tur innebär att du måste ha 600 överhäng i varje ände så hade jag hellre grävt ner några plintar till.
 
Tack, tack.
Tror jag hajjar nu..
 
Kör plintar på ca 1800. Gå med bärlinan (195) omlott. 145mm bjälklag. 600mm överhäng är ofarligt. Kommer inte svajja en mm.
 
Hej.
DU skall ta 45x220 som bärlina.
45x170 som golvbjälkar punkt slut.....
Mvh
estwing
 
  • Gilla
KTK
  • Laddar…
estwing skrev:
Hej.
DU skall ta 45x220 som bärlina.
45x170 som golvbjälkar punkt slut.....
Mvh
estwing
Varför skulle det behövas !? Det är väl en altan han ska bygga, ingen skyskrapa.
 
teton skrev:
Kör plintar på ca 1800. Gå med bärlinan (195) omlott. 145mm bjälklag. 600mm överhäng är ofarligt. Kommer inte svajja en mm.
För stort överhäng.
Minska till 50cm.
Angående ditt dumma inlägg om skyskrapa så kommenterar jag ej dina inlägg mera.
Jag vet av stor erfarenhet vad jag pratar om.
En stabil altan...ingen gung...inga kaffekoppar som skakar.m.m.
Närman bygger mellanbjälklag på villor använder du 145 virke mä då...
Naah... där har man t.o.m 220 golvbjälkar för att man EJ vill ha svikt m.m.
Nu förespråkar jag 170 stomme då man kan gå ner lote för man brukar ha lite mera upplag under som bärlina.
Då går.man upp i dim 220 för att ta upp krafterna.
Har man fest å 20 pers går omkring så vill jag ej känna nåt...

Mvh
snickar estwing
 
SÅ man har ingen rätt att vara lite ironisk ? Ta de inte så hårt.

Jämför inte en altan med ett hus !

Byggde en 80 kvm stor altan åt en vän. Precis som jag förespråkat. Haft fester med 30 personer. Och det har inte skvimpat ut nått kaffe.

Men bygg du som du vill. Så bygger jag på de enklare sättet ;)
 
Min altan är 10x4,4meter.

Bärlina 3 x 45x220, cc ca 180, övergäng ca 60 cm. 6 plintar per bärlina.

Bjälklag 45x170, cc 60.

Sen 28x120 som trall, stabilt som fan. Var 35 pers förra året, inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.