Hej! Tänker anlägga en torräng i en slänt där det bara finns några grästovor. 20-30m2. Tänker köpa färdig ängsmatta.

Behöver därför 200-300l ängsjord. Hasselfors har 750l-säckar. Svårhanterat och alldeles för mycket.

Något tips vad och var man kan köpa. Antingen färdig jord (färdigjord) eller något förslagpå recept/blandning.

Ska vara näringsfattigt och ogödslad jord.

Håkan

Slänt med grästovor och en röd skottkärra i bakgrunden, potentiell plats för torräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tillgång till kompostjord (trädgårdskompost) borde det vara utmärkt att sätta under ängsväxter, eventuellt lite uppblandning med sand.
 
Claes Sörmland
200-300 l är ju inte så mycket.

Köp natursand 0-8 mm. Blanda med barkmull, billigaste sorten. Kolla att den är ogödslad.
 
A Abies koreana skrev:
Har du tillgång till kompostjord (trädgårdskompost) borde det vara utmärkt att sätta under ängsväxter, eventuellt lite uppblandning med sand.
Kompost ska man inte ha under en äng. Alldeles för mycket näring
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
H Håkan Hessel skrev:
Hej! Tänker anlägga en torräng i en slänt där det bara finns några grästovor. 20-30m2. Tänker köpa färdig ängsmatta.

Behöver därför 200-300l ängsjord. Hasselfors har 750l-säckar. Svårhanterat och alldeles för mycket.

Något tips vad och var man kan köpa. Antingen färdig jord (färdigjord) eller något förslagpå recept/blandning.

Ska vara näringsfattigt och ogödslad jord.

Håkan

[bild]
Hur gjorde du och hur har det gått? Står i startgroparna för att anlägga lite äng på trädgården här hemma.
 
C crappyusrname skrev:
Hur gjorde du och hur har det gått? Står i startgroparna för att anlägga lite äng på trädgården här hemma.
När jag anlade en liten äng grävde jag först bort grässvålen. Sen kalkade jag och tömde ut ogödslad torv för att fylla upp. Tre år senare har ängen blivit riktigt bra.
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
A
en äng tar åtskilliga årtionden att skapa.
växterna och örterna som där växer kan ta upp till 50 år innan kommer upp..

min äldsta äng är 48 år gammal, där växer det mycket växter som är borta från andra åkrar.

att köpa ängsjord är ingen idé, för det räcker med att göra jorden näringsfattig.
kapar man bort ängssvålen så har man förstört den ängen, ängar är skyddade habitat för dessa växter.

Så om ni inte menar riktiga ängar så menar man helt enkelt ett blomsterland.
Sedan att man kan odla ängsblommor där är en annan sak..
De örterna som växer på en äng tar många år att få fram..
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så om ni inte menar riktiga ängar så menar man helt enkelt ett blomsterland.
Sedan att man kan odla ängsblommor där är en annan sak..
De örterna som växer på en äng tar många år att få fram..
Jag har en vanlig villaträdgård. Där min "äng" nu ligger var det tidigare gräsmatta. För att snabba på processen lite tog jag bort gräset först och sen sådde jag en ängsfröblandning. http://www.pratensis.se/froblandningar

Jag har också samlat in fröer från närområdet för att få in mer lokala arter i min äng. Det är såklart ingen riktig äng enligt regelboken, men bättre än inget tänker jag.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
A
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Jag har en vanlig villaträdgård. Där min "äng" nu ligger var det tidigare gräsmatta. För att snabba på processen lite tog jag bort gräset först och sen sådde jag en ängsfröblandning. [länk]

Jag har också samlat in fröer från närområdet för att få in mer lokala arter i min äng. Det är såklart ingen riktig äng enligt regelboken, men bättre än inget tänker jag.
Jajemän.
Jag ville dock förklara lite för många tror att en äng får man direkt..
En äng kräver en hel del jobb fast man ändå inget ska göra ;).. förutom att slå och ta bort det slagna..
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A
jag som säljer hö.. har många som vill ha ängshö.. när vissa får lukta på höet så hör man ofta... åhh kvällsro.. (te blandning med örter)
 
Maskintok skrev:
en äng tar åtskilliga årtionden att skapa.
växterna och örterna som där växer kan ta upp till 50 år innan kommer upp..

min äldsta äng är 48 år gammal, där växer det mycket växter som är borta från andra åkrar.

att köpa ängsjord är ingen idé, för det räcker med att göra jorden näringsfattig.
kapar man bort ängssvålen så har man förstört den ängen, ängar är skyddade habitat för dessa växter.

Så om ni inte menar riktiga ängar så menar man helt enkelt ett blomsterland.
Sedan att man kan odla ängsblommor där är en annan sak..
De örterna som växer på en äng tar många år att få fram..
Åkrar ör rena monokulturer, så de är inte jämförbara alls. Det finns inga växter som tar 50år för att komma upp. Men visst tar det väldigt lång tid att få in en någorlunda komplett fauna på naturligtvis. Men om man hjälper till får man till ett vettigt resultat på några år. Men många av de gamla ängsväxterna är rätt ovanliga i dag. Så de kommer ju inte naturligt i första taget.

Den ”äng” jag har är en mager gräsmatta som jag började sköta som en äng. Jag har sått in lite ängsväxter för att få lite bättre variation. Men det är naturligtvis inte alls samma artrikedom som på en gammal äng.
 
Maskintok skrev:
jag som säljer hö.. har många som vill ha ängshö.. när vissa får lukta på höet så hör man ofta... åhh kvällsro.. (te blandning med örter)
Är det äkta äng, d v s mager mark som inte gödslas eller kan plöjas, eller är det hö från en gammal vall?
 
Ängsmarker ger väldigt lite hö i förhållande till en vall.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det äkta äng, d v s mager mark som inte gödslas eller kan plöjas, eller är det hö från en gammal vall?
äng.
mager mark, inte plöjd mark sedan 1952.
sista året enligt boken som följde med gården, den som hade köpte gården då fick ett avtal att hålla att den åkern skulle få växa fritt enligt gammal sed. mannen som köpte valde att inte helga avtalet.. 1972 så blev det äng igen.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Men visst tar det väldigt lång tid att få in en någorlunda komplett fauna på naturligtvis.
Vad ingår i en komplett ängsfauna? :rofl:
Älg, vildsvin, mårdhund...?
 
  • Haha
316097
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.