Hej!

I bastun jag bygger skall lavarna vara L-formade. En av ändarna avslutas inte mot väggen utan skall skall avslutas mot ett regelverk på golvet.

Nu är jag rädd för att trät kommer bli fuktskadat längst ner mot klinkersgolvet. Hur gör man för att undvika det?

Tryckimpregnerat virke är ju knappast ett alternativ förstår jag och det blir väl inte snyggt om man lägger takpapp eller liknande emellan trä och klinker?

Tacksam för alla ideer och förslag!
 
Med reservation för att jag förstår rätt (lite oklart hur du menar) men jag tror att du bör (måste) ha ett släpp mellan klinker och ändträet mot golvet, annars kommer du ofelbart att få åtminstone ganska ful missfärgning av träet längst ner med tiden ( och i värsta fall mögel om du använder bastun så mycket att det inte torkar ut ordentigt mellan tillfällena.
Trä som ligger mot golv och klinker är ju alltid en risk. du bör ju alltid försöka höja upp allt trä på så spetsiga punkter som möjligt, tassar eller klossar av metall eller plast.

Hoppas det blir bra
Jesseman
 
Tips är att köpa en gummifot eller möbelfot i plast som t.ex. finns på Clas Ohlson. Då får du en fuktsäker avslutning mot golvet. Gummifoten finns i dimensioner upp till 38 mm tror jag.
 
Finns ju bastuskydd för väggar och även för lavar, testa det för lavar till ändträet mot golvet. Coop har ett skydd som heter Supi... kostar 150:-
 
Glöm inte plastfoten som Wigert nämnde!
 
Tack för tipsen!

Skall titta på fötterna på CO men deras hemsida verkar ha knas för tillfället...

Det i kombination med bastuskydd borde ju kunna göra susen.

Har även funderat på om man bara skall lägga en extra klinkerskiva under regeln istället för plastfoten.
 
Algen skrev:
...

Har även funderat på om man bara skall lägga en extra klinkerskiva under regeln istället för plastfoten.
Bra idé! Det skulle jag göra om jag hamnade i samma sits med mitt bastubygge.
 
Lundell och Zetterberg (i Stockholm) har den ultimata prylen, en justerbar möbelfot med gummitass i botten som gängas i en M10 islagsmutter. Tänkte först ställa syllen på sådana men det blev lite dyrt så Clas gummifötter blev det i stället.
 
Bauhaus säljer metallben med ställbar fot som du kan ha som ben.
 
Som fot i min bastu har jag använt en vanlig ishockypuck som jag klöv i mitten, skruvade fast ena halvan på högkant under stödbenet. Funckar perfekt. Pris 15 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.