Jag håller precis på och upphandlar material inför sommarens takomläggning.

Det tycks råda blandade uppfattningar gällande om råsponten skall vara ändspontad eller inte?

Fick idag exempelvis beskedet från Beijer Byggmaterial att de inte har ändspontad råspont i sortimentet "- För att det efterfrågas inte.."

Andra hävdar att ändspontad är det absolut snabbaste och effektivaste sättet..

Vad skall man välja?
 
Använder du ändspåntad råspont så blir spillet minimalt. Ospåntad råspont måste skarvas på takstol, vilket kan ge 20% spill. Det går dessutom snabbare med ändspåntat då man slipper såga varje bräda.

Med andra ord, byt leverantör.

Tartan
 
Bob_the_builder
Klart det ska vara ändspontat... Jag förstår inte varför man INTE skulle välja det eftersom spillet minskar. Jag är helt övertygad om att Beijer kan leverera det om man pratar med en säljare som inte är sommarrekryterad från Bauhaus. ::)
 
Bob_the_builder
Ändspontat kan man skarva löpande, dock max varannan bräda i samma fack. Även vanlig råspont FÅR skarvas löpande, dock max var tredje. Jag skulle nog inte göra på det sättet, eftersom det rimligtvis går att bryta sönder sponten om man trampar på precis fel ställe... Definition på "FÅR" står Skogindustrierna (Svenskt Trä) för.
 
Bob_the_builder skrev:
Klart det ska vara ändspontat... Jag förstår inte varför man INTE skulle välja det eftersom spillet minskar. Jag är helt övertygad om att Beijer kan leverera det om man pratar med en säljare som inte är sommarrekryterad från Bauhaus.  ::)
Ha ha.. ;D ;D
Säljaren jag tidigare besökt, och nu senast pratade med i telefon var inte sommarrekryterad från Bauhaus, utan hade nog snarare många tjänsteår hos Beijer..
Enligt honom hade de inte det i sortimentet.
 
Ja det är klart det ska vara ändspontat!

Lissma Såg där jag handlade hade inte något annat ens.

 
Jag har köpt råspont av Beijer Uddevalla, de hade enbart ändspontat tror jag, såg i vart fall inget annat... Kan någon ge ett vettigt skäl till varför man inte skulle använda ändspontat?

\jonas
 
När vi spikade vårt tak använde vi inte ändspontat och jag tycker då inte att det blev några betydande mängder spill...och nu finns det då inte en enda brädlapp som inte är nyttjad. Om man väljer längder som passar c-c på takstolarna någorlunda är det nog inget problem att ha "vanlig" råspont.
 
Det blev den lokala bygghandlaren som fick leverera istället. De erbjöd ändspontat utan extra tillägg till samma pris som jag fått från Beijer.
Nu inväntar vi leverans, och hoppas den ser bra ut!
 
Tja... i växjö trakten var det inte lätt. Har ringt runt och här har de inget ändspontat. "Ändspontat är inte byggtradition här nere" fick jag till svar på ett ställe.
Ett ställe i Älmhult erbjöd sig att ta hem som "beställningsvara"... men då ger jag f_n i det och kör utan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.