Hej forumet - har en dialog med min byggare om höjd på golvbrunnar i ett våtrum, är det någon som vet om dessa regler förändrats sedan 2012 då jag renoverade detta utrymme senast ? Gäller de regler kring fall, brunnshöjd, manschetter mm i synnerhet.

Jag är ute efter o något nytt tillkommit som kräver högre brunnshöjd från golvspånet.
 
Nej, det är jag ganska övertygad att det inte ändrat sig. Men reglerna säger inget om höjd över spånet. Brunnen skall ligga i nivå med flytspacklet som du lägger på spånet. Minimumtjocklekem på spacklet beror dels på vad spackeltillverkaren föreskriver, ev. golvvärme ( varierar mellan tillverkarna), Och beror dessutom på hur bra bärighet du har i spånskivan, avståndet mellan reglarna.
 
Man blir ju lite nyfiken över det korta renoveringsintervallet. Har du drabbats av en vattenskada? Ex. Pga. felmonterad golvbrunn?
 
Tackar, jo det var en vattenläcka som inte var en läcka utan någon oidentifierad översvämning = helrenovering och efterföljande tjafs då byggaren ovetandes höjde golvet med 22 mm. Mumlar om nya regler för manschetter mm.
 
Kan ju tyckas som ett lyxproblem, men vid en kommande handikappanpassning så kan jag inte ta bort den höga tröskeln efter renoveringen vilket blir ett problem.
 
BirgitS
Då får det bli en ramp upp till badrumströskeln på utsidan. Så vitt jag kommer ihåg finns det ett undantag i tillgänglighetsreglerna för tröskel till badrummet eftersom det anses att reglerna för vattensäkra badrum är viktigare att följa.
 
Tack, det är just det jag vill slippa. Minimal tröskel över mellanrummet och sedan snickra på dörren.
 
Fortsättningen på detta blev att byggaren tog in en besiktningsgubbe som besiktigade fel grej, nämligen att höjden på spacklet, brunnar mm var enligt reglerna - men det hade jag ju aldrig ifrågsatt. Problemet här var ju att de hade så bråttom att de missade att informera mig om att golvhöjden skulle åka upp 22 mm - så nu blir det bli en ombesiktning. Frågan till forumet är ju om en sådan ombyggnad är tillräckligt för att jag kan kräva att golvet delvis görs om och sänks ? Borde väl finnas någon praxis på området. I detta fall har byggaren också bekräftat att de borde ha tagit kontakt med mig vilket de missade pga slarv eller att de hade för mycket jobb samtidigt.
 
O olof63 skrev:
Hej forumet - har en dialog med min byggare om höjd på golvbrunnar i ett våtrum, är det någon som vet om dessa regler förändrats sedan 2012 då jag renoverade detta utrymme senast ? Gäller de regler kring fall, brunnshöjd, manschetter mm i synnerhet.

Jag är ute efter o något nytt tillkommit som kräver högre brunnshöjd från golvspånet.
Svar ja. Förr hade man golvbrunnen i höjd med spånet. Ofta satt golvbrunnen. Bara fast i spånet. Detta ledde till många läckage! Vad har förresten hänt i ditt badrum?

Idag kortlar man en fyrkant runt brunnen och monterar en monteringsplatta som golvbrunnen monteras i. Detta leder till högre bygghöjd. Sen har reglarna kring fall ändrats också.
 
Hej txack för snabbt svar, här var det ingen läcka runt brunnen utan det blev översvämning som letade sig ned under klinkern och gjutmassan i begränsaad omfattning. Badrummet byggdes 2011/12 så vore bra att veta när de nya reglerna du nämner kom till?
 
O olof63 skrev:
Hej txack för snabbt svar, här var det ingen läcka runt brunnen utan det blev översvämning som letade sig ned under klinkern och gjutmassan i begränsaad omfattning. Badrummet byggdes 2011/12 så vore bra att veta när de nya reglerna du nämner kom till?
Antingen har du haft en vattenskada som trängt in under tätskiktet. Eller så har du inte haft en vattenskada om översvämningen höll sig ovan tätskikt.

Det är en komplicerad fråga du ställer kring regler eftersom dom ständigt förändras och vi pratar om flera olika branschorganisationer.

2024 kom en utgåva av ”Bygg badrummet rätt”. Redan då var monteringsplattan kring golvbrunnen ett krav.

Vad är egentligen ditt problem?
 
Hej, det hade spillts ut typ en hink volym kring en golvgenomföring till vattenmätaren där det letade sig in under tätskiktet. trodde det var en läcka först men allt var rätt. Mitt bekymmer är att de höjde golvet utan min vetskap och jag vill ha det i samma nivå som tidigare, dvs 22 mm lägre och i nivå med övriga rum som ansluter till tvättstugan.
 
O olof63 skrev:
Hej, det hade spillts ut typ en hink volym kring en golvgenomföring till vattenmätaren där det letade sig in under tätskiktet. trodde det var en läcka först men allt var rätt. Mitt bekymmer är att de höjde golvet utan min vetskap och jag vill ha det i samma nivå som tidigare, dvs 22 mm lägre och i nivå med övriga rum som ansluter till tvättstugan.
Då har du ett problem. Nu vet jag givetvis inte exakt hur din golvbrunn var monterad förut. Men om vi utgår att den hängde i spånet. Då skulle den minsta möjlig höjningen vid tröskeln vara runt 15 mm. Nu beror det lite på hur långt det är mellan tröskel och brunn. Men under 15 mm samtidigt som man följer nuvarande branschregler blir svårt.

Så en höjning på 22 mm känns fullt normalt tyvärr. Givetvis borde du blivet informerad om förändringen.

Är du fortfarande missnöjd så anlita en besiktningsman som får titta igenom allt!
 
Yes, så får det bli. Det är inget tekniskt fel utan snarare utförandet som inte blev korrekt. Inte som att få rosa kakel när jag köpt svart, men lite åt samma håll. Jag har erbjudit mig att betala merkostnaden för att hyvla ned bjälklaget men det är kanske 10-20 tkr mot en ny renovering lp kanske 200 tkr. Vem skall avgöra vad som är rimligt att kräva eller inte ?
 
O olof63 skrev:
Yes, så får det bli. Det är inget tekniskt fel utan snarare utförandet som inte blev korrekt. Inte som att få rosa kakel när jag köpt svart, men lite åt samma håll. Jag har erbjudit mig att betala merkostnaden för att hyvla ned bjälklaget men det är kanske 10-20 tkr mot en ny renovering lp kanske 200 tkr. Vem skall avgöra vad som är rimligt att kräva eller inte ?
Svaret hittar du i konsumenttjänstlagen. Är det ett rimligt krav du ställer att golvnivån ska sänkas x antal mm eller cm i förhållande till den kostnad det innebär för entreprenören att göra om allt?

Tyvärr låter det tveksamt i ditt fall.

Vad innebär det för konstruktionen om du hyvlar ner bjälklaget? En konstruktör har någon gång räknat med ett visst bjälklag. Om en ny konstruktör säger att det fungerar att hyvla mer bjälklaget x antal mm eller cm så är det bara köra.

Moderns branschregler utgår tyvärr endast från nyproduktion. Om man ska hårdra det hela så ska bjälklaget vara minst 190 mm för en purusplatta till golvbrunn.

Vilken dimension har du på ditt bjälklag idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.