Hej

Jag äger en hyresfastighet utanför Stockholm, I den ingår en lokal som idag används som butik. Min idé är att bygga om den till två lägenheter som ju är mer efterfrågade oh för vilket det är lättare att få in en bra hyra. Kontakten med kommunen visade att det kan vara problem om det anses att bullret är för högt, huset ligger nära vägen. Tydligen gäller olika regler beroende på byggnadens ålder, reglerna är förstås mer generösa för nybyggda hus. Om det är OK så måste jag ansöka om bygglov för att få ändra inriktningen från butikslokal till lägenhet. Två problem, alltså

Är det någon som vet mera om hur det fungerar? Tydligen finns det någon slags bullerkarta eller liknande som man använder sig av men jag är inte säker.

Tacksam för svar
 
Det brukara vara så att reglerna för gamla hus är mer generösa än för nya.

Beställ en bullermätning. Fönsterena kommer i vilket fall som helst behöva vara bullerdämåande.
 
Med risk att jag låter för negativ.

Men kolla lite djupare innan du investerar för mycket tid (och pengar) i projektet. Jag tror att dina nya lägenheter måste uppfylla nyproduktionsregler för brandskydd, ventilation, och tillgänglighet (handikapps toa osv.) ,och säkert på ytterligare några punkter.
 
Ventilationen är inget som hindrar. Brandskyddet uppfylls om lägenhetens väggar består av 13 mm gips, 70 mm regel med stenull och sen en 13 mm gipskiva till.

Tillgänglighet ska vara anpassat för handikappade men eftersom det var på bottenplanet så är det inga konstigheter.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.