I vår detaljplan får takets lutning vara mellan 14-38 grader. Huset vi tänkte bygga har en takvinkel på 45 grader.

Är det någon mening att ens söka bygglov eller kommer kommunen säga tvärnej?

Kan 7 grader verkligen göra någon större skillnad?
 
A
I vårt område var detaljplanen tvungen att följas då det gäller enhetligt för alla hus i området Jag tror att det är samma för alla områden, är inte helt säker, kolla för säkerhets skull med kommunen men jag skulle tippa på att det är mycket svårt att få igenom bygglov med den lutningen. Detlajplaner är ofta fasta bestämmelser och man kan få igenom avvikelser i vissa (enstaka) fall, det brukar kontrolleras med berörde grannar isåfall.
 
I princip så är ju detaljplanen tvingande. Kommunen FÅR inte godkänna ett bygge som avviker från detaljplanen. Men sedan finns något som heter smärre avvilkelse. Då får kommunen släppa igenom avvikelsen efter att grannarnas åsikter inhämtats (men kommunen behöver inte bry sig om vad grannarna sagt).

Det är tveksamt om 7 grader betraktas som en smärre avvikelse.

På ett typiskt hus som är ex. 10m brett så blir det en dryg meter högre tak med 45 grader.
 
Håller med hempularen.

Dessutom är det nog så att det är svårare att få igenom en avvikelse när det finns ett intervall som dessutom stäcker sig över 20 grader. Möjligtvis skulle det gå igenom om det fanns en fast angivelse på t. ex. 38 grader.

Kommunen har i denna detaljplan velat ha tak som inte är dominerande. Ett 45-graders tak är förhållandevis mer dominerande för byggnaden är ett 38-graders tak.

Lycka till!
 
Vi hade krav på max 28 tror jag från en mycket gammal detaljplan men fick igenom 38 med hänvisning till att det fanns annan bebyggelse som hade mer. Vi gick helt enkelt runt i området och ritade in på en karta (gula sidorna telefonkatalogen) gick sen upp med denna till bygglovstjejen så att hon själv kunde åka ut och kolla. Sen frågade vi alla närmaste grannarna om det var ok med annan takvinkel och skriva på ett papper om det då kunde bygglovstjejen själv ta beslut direkt eftersom det sågs som en mindre avvikelse och att ingen av grannarna hade något att invända. är det en större avvikelse så behöver det tas beslut i byggnadsnämden som består av politiker (tex ofta när det gäller strandskydd)
 
Bygga: Fråga kommunen hur de ser på det hela, de är oftast hjälpsamma.

skogstomten: Det är väl länsstyrelsen som hanterar strandskyddet och inte byggnadsnämnden?
 
ordain skrev:
Det är väl länsstyrelsen som hanterar strandskyddet och inte byggnadsnämnden?
Länstyrelsen kan delegera bslutsrätten till kommun.
 
Tack för alla svar. Det låter som om det kan bli problem. Om man höjer vägglivet kan ju vinkeln minska, inte så dyrt på nybyggt heller, tror ni det se konstigt ut på 1½ planare att höja vägglivet en halv meter? Även om det efter lite tråcklande skulle gå att få igenom 45 grader lär det ta betydligt längre tid att få bygglovet klart...
 
Får ni höja det då, det brukar finnas regler mot det också.
 
Jag fick själv godkänt för en vecka sen med 38 gr där det var 30 i detaljplanen. Kommunen tog telefonkontakt med grannarna som skall bygga i området och så kommenterade de hur tomten låg i förhållande till de andra. Kommer min ökade takvinkel att påverka någon annan, det var viktigt. Kommunen var välvilligt inställda och ringde de samtal som behövdes utan att jag behövde be dem....
 
Vi har ett Österå från BraHus med förhöjt väggliv och 38 graders takvinkel. Kanon faktiskt. Boaren i vårt som är förlängt 1,2m är ca 180 kvm och jämört med lika stor "grundyta" som många utan förhöjt väggliv så hamnar de på ca 150 kvm.

Vi har också ca 130cm längst ut mot snedtaket jämfört med 90cm hos de utan förhöjt väggliv.
 
Det är sällan man medger dispanser från detaljplanen.
Jag tror det är ganska meningslöst.
 
Ofta brukar detaljplanerna innehålla en maximal byggnadshöjd så det kan falla på det.
 
Det var tvärstopp från kommunen angående takvinkeln så vi har lagt ner det nu. Men det verkar som tur är inte vara några problem med förhöjd väggliv.
 
skogstomten skrev:
Vi har ett Österå från BraHus med förhöjt väggliv och 38 graders takvinkel. Kanon faktiskt. Boaren i vårt som är förlängt 1,2m är ca 180 kvm och jämört med lika stor "grundyta" som många utan förhöjt väggliv så hamnar de på ca 150 kvm.

Vi har också ca 130cm längst ut mot snedtaket jämfört med 90cm hos de utan förhöjt väggliv.

Hur mycket är erat väggliv förhöjt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.