Hej
Jag har idag ett hus med 2 befintliga lägenheter och vill bygga ytterligare 2 lägenheter så det blir 4 totalt. Huset är på ca 300 kvm .
Men detaljplanen godkänner idag endast enfamiljshus så jag måste först ansöka om ändring i detaljplanen så man får bygga flerfamiljshus.

Har någon gjort detta tidigare?
 
N Nord25 skrev:
Hej
Jag har idag ett hus med 2 befintliga lägenheter och vill bygga ytterligare 2 lägenheter så det blir 4 totalt. Huset är på ca 300 kvm .
Men detaljplanen godkänner idag endast enfamiljshus så jag måste först ansöka om ändring i detaljplanen så man får bygga flerfamiljshus.

Har någon gjort detta tidigare?
Ja, det görs oftast inte för enstaka fastigheter och av privatpersoner.

du ska nog börja med att kolla med kommunen hur mycket en ändring av DP kostar för dig, du behöver räkna med några hundra tusen…
 
Okej tack för svar!
Men kan vara värt pengarna i långa loppet då värdet skulle öka markant med 4 bostäder i huset kontra 2.
 
N Nord25 skrev:
Okej tack för svar!
Men kan vara värt pengarna i långa loppet då värdet skulle öka markant med 4 bostäder i huset kontra 2.
Ja kanske, om du får igenom en ändring. Är det inte ett alternativ att bygga två större Lgh ist?
 
Ändring av dp kostar bortåt 250 - 300.000
 
Har du koll på grannarnas inställning?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja kanske, om du får igenom en ändring. Är det inte ett alternativ att bygga två större Lgh ist?
Jo absolut men dom befintliga lägenheterna är på 100 kvm styck idag och tänkte bygga 2 st 2or på ca 50 kvm som man troligtvis får mer pengar och mer lätt uthyrt.
 
Hej,

Jobbar som detaljplanekonsult och gjort runt 10-15 ändringar av detaljplan. Två av ändringarna var för att möjliggöra flerbostadshus i detaljplaner som annars bara tillät enbostadshus.

Du som privatperson har möjlighet att initiera en ändring av detaljplan. Detta görs genom att ansöka om planbesked. Kommunen beslutar sedan om en ändring av detaljplan ska påbörjas eller inte. Beslut ska tas inom fyra månader från det att en komplett ansökan är inskickad.

Varje kommun har en antagen taxa för vad en detaljplan kostar. De allra flesta kommuner baserar sina taxa på bruttoarea (BTA). Ett fåtal men växande antal kommuner fakturerar timmar. Fördelen med en BTA-baserad taxa är att kostnaden är känd på förhand. Fördelen med en timtaxa är att ni betalar bara för den tid som kommunen lägger ned.

En tumregel är att det billigare att ta fram en detaljplan / ändring av detaljplan i småkommuner än i storstadskommuner. Men det är bäst att kolla i plantaxan, som nästan alltid finns tillgänglig på kommunens hemsida.

- Kostnad för ansökan om planbesked (vanligtvis runt 15 000 - 40 000 kr)
- Kostnad för planavgift (varierar stort från kommun till kommun)
- Kostnad för eventuella utredning som krävs i samband med framtagande av ändring av detaljplan (är helt beroende på området och vilka utredningar som kan tänkas krävas)

Allt gott,

DBSP
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.