Hej,

Jag ritar en bygglovshandling för en fristående byggnad åt en bekant. Denna har ett hus med tidigare tillbyggnad. Han har ändrat fasaden på tillbyggnaden (tagit bort några fönster och ersatt med träpanel samt bytt plats på ingången från norr till söder, inklusive trappa).

Tomten ligger på detaljplanerat område, men inte k-märkt eller dylikt.

När jag nu ritar en ny bygglovsritning med fasader för den fristående byggnaden där det i fasad-vyn framgår den äldre tillbyggnaden ska jag då rita det befintliga så som efter ändring som gjort utan anmälan (fasad ändring och ändring av ingång)? Är dessa ändringar som gjorts anmälningspliktiga?
 
H HEA260 skrev:
Hej,

Jag ritar en bygglovshandling för en fristående byggnad åt en bekant. Denna har ett hus med tidigare tillbyggnad. Han har ändrat fasaden på tillbyggnaden (tagit bort några fönster och ersatt med träpanel samt bytt plats på ingången från norr till söder, inklusive trappa).

Tomten ligger på detaljplanerat område, men inte k-märkt eller dylikt.

När jag nu ritar en ny bygglovsritning med fasader för den fristående byggnaden där det i fasad-vyn framgår den äldre tillbyggnaden ska jag då rita det befintliga så som efter ändring som gjort utan anmälan (fasad ändring och ändring av ingång)? Är dessa ändringar som gjorts anmälningspliktiga?
Utifrån den info du ger skulle jag säga att de tidigare åtgärderna kräver bygglov för (mindre) fasadändring.

Vad är det din kompis planerar att göra nu?
 
M MetteKson skrev:
Utifrån den info du ger skulle jag säga att de tidigare åtgärderna kräver bygglov för (mindre) fasadändring.

Vad är det din kompis planerar att göra nu?
Bygga ett carport.
 
Rita som det ser ut på riktigt, och så får man ta konsekvensen om det skulle bli problem. Det är alltid jobbigt att behöva mörka saker nu när man har möjligheten att göra ”rätt”
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Rita som det ser ut på riktigt, och så får man ta konsekvensen om det skulle bli problem. Det är alltid jobbigt att behöva mörka saker nu när man har möjligheten att göra ”rätt”
Vad kan det bli för konsekvenser för hans del?
 
Det får någon som är mer insatt i ämnet svara på:p
 
  • Gilla
HEA260
  • Laddar…
H HEA260 skrev:
Bygga ett carport.
Ok, alltså en tillbyggnad till det huset där ändringarna är gjorda?
Du ska rita som huset ser ut nu, ritningarna ska stämma med verkligheten.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Ok, alltså en tillbyggnad till det huset där ändringarna är gjorda?
Du ska rita som huset ser ut nu, ritningarna ska stämma med verkligheten.
Precis.
Jag gjorde så också, kompisen blev dock väldigt nervös när han såg min ritning och historien om ändringen kom fram. Kan man ringa anonymt till kommunen och fråga om vilka konsekvenser det kan bli?
 
H HEA260 skrev:
Precis.
Jag gjorde så också, kompisen blev dock väldigt nervös när han såg min ritning och historien om ändringen kom fram. Kan man ringa anonymt till kommunen och fråga om vilka konsekvenser det kan bli?
Du kan ringa kommunen, men då får du bara ett generellt svar då du som anonym inte kan ange fastighetsbeteckningen och få bestämmelser för just den specifika platsen.

Boverket har bra information.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/olovligt-byggande
 
M MetteKson skrev:
Du kan ringa kommunen, men då får du bara ett generellt svar då du som anonym inte kan ange fastighetsbeteckningen och få bestämmelser för just den specifika platsen.

Boverket har bra information.

[länk]

Ska man kanske bara rita det befintliga och hoppas att kommunen inte märker något? Det är trots allt ingen stor yta som ändrats.
 
M MetteKson skrev:
Du kan ringa kommunen, men då får du bara ett generellt svar då du som anonym inte kan ange fastighetsbeteckningen och få bestämmelser för just den specifika platsen.

Boverket har bra information.

[länk]
Alternativt rita som det var tidigare idag och i ett senare skede ansöka om bygglov för de befintliga ändringarna som han redan gjort.
 
Hemmakatten
Absolut inte mörka tidigare till/ombyggnader.

Jag tycker du ska avsäga dig detta "uppdrag" för din vän. Du kommer att göra mer skada än nytta. Din vän, hoppas hen läser detta, riskerar att få stora sanktionsavgifter och ett nekat bygglov.
 
En möjlighet kan vara att passa på att söka bygglov för fasadändringarna när ni söker om carporten. I två olika kommuner har jag sökt i efterhand för små ändringar. Det har gått bra och de jag pratade med på kommunen var mest intresserade av att det blev rätt till slut.
 
Hur gammal är förseelsen?
 
Update: det löste sig, pratade med kommunen som bad oss skriva ändringen som en ändring som ska genomföras nu. "Vi är mest intresserade av att få en korrekt bild av hur det ser ut, detta godkänner vi direkt". Så lät det, och bygglovet blev godkänd.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.