Hej,

Detaljplanen i vårat område tillät från början 2-plans hus med en byggnadshöjd på 7,6m, sedan ändrades planen 1977 till att endast tillåta 1-plan med en byggnadshöjd på 4,0m men med möjlighet att inreda vinden.

Vad bra tänkte vi, då kan vi höja vårat tak med ett s.k förhöjtväggliv som skulle bidra med 0,7m i takhöjd.
Vi hade tänkt ett mansardtak med 45 grader lutning på nedredelen av taket och ca 30grader på den övre, det skulle ge oss en takhöjd på 2,3m över ca 50kvm på över våningen.

Problemet är nu bara att när jag mätte den byggnadshöjden som vi har idag (innan taklyft) så såg jag till min förskräckelse att den är ca 4,5m!!!:eek: Ingenting är ju förändrat sedan -77 då den nya planen togs fram, kan dom ändra till en plan där ett befintligt hus inte passar in?!

Detta innebär ju att vi skulle behöva fylla upp tomten med 1,2m för att klara ett taklyft.

Hus ska vi gå tillväga, man kan ju inte lådsas som det regnar och bara köra på, det kommer väl någonslags kontrollant när vi ansöker om bygglov.
 
Visst kan detaljplaner ändras så att vissa tidigare byggda hus inte följer den nya planen. Det är inte så att kommunen anpassar till minsta gemensamma nämnare, utan man skapar just en plan för hur framtida byggnader skall utföras. Viss anpassning till befintliga byggnader sker naturligtvis, men står det ett trevåningshus inom planområdet betyder det inte att trevåningshus alltid kommer att tillåtas enligt framtida planer.
Du kommer inte undan med att fylla upp runt huset. Ring ditt statsbyggnadskontor och fråga vad som gäller just ditt hus.
 
Ja det blir väl det vi får göra, eller så får vi kanske inreda källaren iallafall. Det känns som ett lite sämre alternativ bara med allt vad det innebär med dräneringar och isolering.
Det verkade som att vi får bygga ut till 190kvm i markplan om vi vill, men det drar ju med sej en massa extra jobb med att få till en vettig planlösning utan att behöva blåsa allt ihop :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.