C
Vi har ett hus som är hopbyggt tillbyggt o jag vet inte vad. Huset har expanderat från 1930 till 2003.Med allt från nästan platta tak till ett tvärbrant tak o allt vad som ryms dessemellan....

Nästan det första vi gjorde när vi köpte huset,2004 var att lägga ny papp på hela yttertaket.Arbetet gjordes av proffs o är mycket bra utfört. Trots tilläggsisolering innifrån befintliga rum o uppe på krypvinden läcker det ändå ut från taket,vi har "knän" på taket där det inte går att komma åt o isolera mer. Vi överväger att på befintligt tak bygga ytterligare ett vattentak o samtidigt förbättra isoleringen, således räta ut "knän" och ändra taklutningen till samma lutning överallt. Fråga: Jag vill högst ogärna ta bort den nygamla takpappen men ändå passa på o isolera under det nya yttertaket.,Går det att göra så utan att riskera fuktskador på byggnaden? Taklutrymmet mellan det gamla o nya taket blir inte så stort men det kommer I alla fall att rymmas cirka 20-25 cm isolering där knäna finns.... mindre på andra ställen....Jag forestaller mig att ytterst blir det "fuskfalstak" eller takpapp igen... Blir det en bra konstruktion eller? Vid tilläggsisolering innifrån rummen sattes 0,20 plast i tak o ytterväggar men det läcker givetvis ändå upp på krypvinden....
 
Det är inte lätt att svara på dina frågor, Carra.

Det är faktiskt lite svårt att förstå hur konstruktionen ser ut i dagsläget, och hur du tänker förändra den.

Trots tilläggsisolering innifrån befintliga rum o uppe på krypvinden läcker det ändå ut från taket
Vad är det som läcker?
Inte vatten väl, för då hade du väl inte skrivit "läcker ut"?

vi har "knän" på taket där det inte går att komma åt o isolera mer
Jag förstår inte vad knän är i detta sammanhang.

Vi överväger att på befintligt tak bygga ytterligare ett vattentak
Du tänker alltså att göra ett nytt yttertak ovanpå det befintliga.
Varför? Är taket inte tätt, eller är det utseendet du inte gillar?
Eller är det för att få plats med lite mer isolering?

Att ha två ångtäta takskikt tror jag inte blir lyckat.
Fukt som kommer in har nog svårt att ventileras ut då.

Men jag vet uppriktigt sagt inte.
Har inte hört talas om en sådan konstruktion tidigare.

Varför inte bara fixa till det befintliga, nästan nylagda taket så det blir bra?
Är det isoleringen som inte är tillfredsställande är det väl på insidan åtgärderna skall sättas in?

Det vore intressant med lite bilder, så man förstår problemet bättre.
Och en detaljerad beskrivning av nuvarande takkonstruktion.

Då skulle du säkert få svar också från andra, som kanske förstår problemet bättre :)
 
Er idé om att isolera mer utvändigt är helt rät

I princip så kommer ni ju bygga ett nytt tak eller? Den nya takpappen menar du väl ska läggas på råspont precis som vanligt? Eller tänkte du gena och försöka fästa den nya pappen direkt på cellplast/frigolitskivor?
 
C
Tack för att Ni engagerar Er!

Från rummen ut på vinden läcker det ut värme,trots tilläggsisolering i tak o väggar.,En del mellanväggar i huset finns ju kvar,det är ju ett lappverk av hopbyggda hus.... där jag har kommit åt att sätta 0.20 plast i tak o väggar har jag gjort det, (det går ju inte där de bärande väggarna är). Det går inte att tilläggsisolera mer innifrån rummet,takhöjden är för låg,det går inte heller att isolera mer inne på krypvinden det finns inte utrymme för det,,taket är ganska flackt. Yttertakets beläggning,den moderna tidens "takpapp", är superperfekt, vattenläckage utifrån kan knappast ske....

I brytpunkten mellan gamla och nya tak(tillbyggnader) har taket blivit ännu flackare o där det nya taket möter det gamla blir det då en vinkel som är väldigt flack, ett knä, o att komma åt o isolera där inne på krypvinden är inte möjligt....

Jag vill få plats med mer isolering för att slippa istappar från takfoten,jag vill också gärna ha en annan tvärare taklutning för att slippa skotta taken,det rör sig om en takyta på 200m2.

Jag föreställer mig att det finns två alternativ.Antingen isolera på med något plastmaterial,modell skivor a la markisolering, o lägga ett nytt tak direkt på det,utan organiskt material(trä) på det gamla taket,för att inte få ett organiskt material mellan två icke organiska,det ju att bygga för mögel.Så vitt jag förstår är den nya tidens takpapp ogenomsläpplig o lägger jag då plastisolering ovanpå det o sen annan takpapp eller falsad plåt kan inte konstruktioen andas o då är det väl inte så bra att ha trä emellan,eller?

Jag tror att jag måste gena för jag vill inte gärna kvadda det nygamla taket......

Alternativt, om jag måste,för isoleringens skull och för att slippa skotta tak,gubben är inte ung längre,bygga nya takstolar på det gamla taket för att få bättre taklutning o plats med konventionell isolering....

Eller nöja mig med det första alternativet...

Alternativ 2:s takstolskonstruktion går att genomföra,jag har en MYCKET skicklig byggnadssnickare som har gjort det på två av mina andra tak..... direkt på de gamla taken utan att riva upp de gamla taken... Det är en riktig yrkesman,tänk om alla hantverkare vore som han.....

Största problemet anser jag vara isbeläggning p.g.a. otillräcklig isolering.....Det andra ,den usla taklutningen,kanske jag får leva med.....

Tacksam för råd.....:):)
 
Det är fortfarande svårt att få en föreställning om hur konstruktionen ser ut.
Det är tydligen en blandning av mycket branta tak och mycket flacka, men än sedan?

Kan man få önska sig några bilder?

Ditt problem tycks mest vara lokalt värmeläckage, så att snö smälter och det bildas istappar.
Men om det inte läcker in vatten gör det väl inte så mycket med lite istappar?

Var ligger huset? Skriv gärna in län eller ort i din profil.

Jag förmodar att det är i skarven mellan olika byggnadsdelar och olika tak som problemen uppstår.
Om du skall göra om hela takkonstruktionen är det väl bäst att göra det ordentligt från grunden.
Bort med det gamla lappverket och dit med riktiga takstolar och riktig isolering.

Men, som sagt, lite bilder skulle vara näring för fantasin.

Om det är väldigt komplext kanske det vore bäst att ta dit en byggnadsingenjör som kan ge handfasta råd på platsen.
 
C
Där jag är nu har jag lite dålig tillgång till bilder,men en kan jag åstadkomma nu....Förstora bilden så syns alla tak o alla lutningar,om än dåligt,men lite hjälp kanske det är.....På länghuset I förgrunden går det att se ett knä...

Strax söder om Sundsvall... 25082008408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjusigt läge!

OK, så det du kallar knä är någon slags "Kina-vipp".

Om det var mitt hus hade jag
1. Tagit in offert på 27° eller 38° takstolar. Det sistnämnda kan ge utrymme för en förrådsvind.
2. Tagit in offert på att riva befintligt tak, sätta upp de nya takstolarna, spika taksvall och lägga papp.
3. Isolerat så mycket som behövs i bjälklaget med lösull.

Att lägga ett nytt tak över det befintliga ser jag som en märklig åtgärd.
Bland annat blir den omöjlig att i efterhand kontrollera och inspektera,
så ni kommer alltid att oroa er över dess skick.

Men det är jag det :)
 
Jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna lägga papp/plåt direkt på cellplastskivor. Plåten/pappen måste ju fästas i ett ordentligt underlag om den inte ska blåsa bort!

Ska du få det bra så kommer du antagligen behöva göra det rätt och det innebär att ta bort det gamla taket. Det är surt när man inser att man lagt onödiga pengar. Men det blir ännu surare om man gör det ännu en gång.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
C
Jag bestämde mig för att isolera med cellulosafiber isolering från Älvdalen...Vilken skillnad att isolera jmf. Stenull o Glasull....Här kunde jag isolera iklädd bara snickarshorts o skor... Får se resultatet i vinter, hoppas jag slipper istapparna....investerade även i en sorptionsavfuktare....Isolerade mot råsponten,alltså ingen luftspalt.... och håller nu på att täppa till alla ventiler....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.