God afton

Jag har en ny Franke köksfläkt Alliance 784-16, centralventilation.
Problemet är dock att spjället är i fel läge, alltså helt öppet när fläkten inte används och när du slår på köksfläkten (inte VL) så stängs spjället helt och effekten blir att köksfläkten i princip blir verkningslös då matos osv bara cirkulerar runt fläkten.

Har kikat på inställningarna ang automatspjället men fungerar det att ändra spjället från 100% stängt till öppet bara genom att lossa på skruvarna?

Go helg!
 
I Iskar skrev:
God afton

Jag har en ny Franke köksfläkt Alliance 784-16, centralventilation.
Problemet är dock att spjället är i fel läge, alltså helt öppet när fläkten inte används och när du slår på köksfläkten (inte VL) så stängs spjället helt och effekten blir att köksfläkten i princip blir verkningslös då matos osv bara cirkulerar runt fläkten.

Har kikat på inställningarna ang automatspjället men fungerar det att ändra spjället från 100% stängt till öppet bara genom att lossa på skruvarna?

Go helg!
 
  • Vy genom rund öppning in i en tom ventilationsschakt med synliga skruvar och metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag har samma problem nu. Fick du till det? Är det endast kontakten till spjället som är fel?
 

Bästa svaret

Tobbeeng Tobbeeng skrev:
Hej, jag har samma problem nu. Fick du till det? Är det endast kontakten till spjället som är fel?
Efter lite mailande direkt med "Franke" fick jag detta som svar: Se bild och vänd på kontakten så funkar det.

Och det stämde, sitter en liten "3 pins" kontakt bakom skyddskåpan som sitter direkt ovanför själva fläkten, bara ta bort kåpan o vänd på kontakten, slarviga elektriker.
 
  • Instruktionsdiagram för montering av en spjällenhet med markeringar för kontakter och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, jag förstod att jag hade kopplat fel… dock kan jag inte bara ta bort kåpan utan jag måste plocka ner hela fläkten för att ändra.. men men, gör om gör rätt. Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.