Hej,

Så jag är mitt uppe i ett husköp, jag hittade ett hus jag väldigt gärna vill ha.
Eftersom husen det senaste har ju alla ökat +30% minst så la jag utgångspriset.

Nu verkar det som att jag kommer vara den enda budgivaren, jag vet att ett bud inte är bindande men hur hade ni gjort? Lägga ett lägre bud istället? Köpslå med säljaren? Om man nu kan lita på Boolis värdering så borde huset gå för ¨10% lägre än mitt lagda utgångspris.

Det är ett hus som kräver mycket renovering så varje tusenlapp man kan spara på köpet kan istället gå till renovering så jag vet inte riktigt hur jag kan eller borde göra.

Tacksam för lite bollplank/rådgivning
 
  • Gilla
ryadal2 och 1 till
  • Laddar…
C
S Salve skrev:
Lägga ett lägre bud istället?
Det kan man ju formellt sett alltid göra, med den uppenbara risken att säljaren blir mäktigt förbannad.
Knepigt läge. Även om det är en klen tröst borde du helt klart varit mer påläst innan du lade budet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det kan man ju formellt sett alltid göra, med den uppenbara risken att säljaren blir mäktigt förbannad.
Knepigt läge. Även om det är en klen tröst borde du helt klart varit mer påläst innan du lade budet.
Alltid lätt att vara efterklok, grejen är att jag har letat hus i över 6mån, varit på säkert 20 visningar och alla hus har sprungit iväg till orimliga priser, så det kändes som att utgångspriset var det minsta jag kunde lägga.
Men absolut, så här i efterhand så kanske det inte var det smartaste tyvärr...
 
B
Ska du sänka budet så ska det ju vara av en god anledning. Rimligtvis bör det finnas i besiktningsprotokollet. Lämnade du budet med förbehåll, t.ex. att du fick tid för att genomföra en besiktning? Då kanske du möjligtvis kan sänka ditt bud.

Skulle jag som säljare få en köpare som vill sänka budet utan "bra" anledning så hade man ju bara blivit förbannad. Men hade kanske sålt i alla fall, om ingen annan budgivare dök upp. Vad ska man göra som säljare?
 
  • Gilla
PeeWee och 6 till
  • Laddar…
C
S Salve skrev:
det kändes som att utgångspriset var det minsta jag kunde lägga.
Ja, det är lätt att låta sig luras att tro att utgångspriset avspeglar det faktiska marknadsvärdet. Här verkar det varit ett "omvänt" lockpris.

Om man nu absolut vill pruta till varje pris så är det åtminstone lite snyggare om du kunde "upptäcka" någon brist som gjort att du ändrat uppfattning om värdet. Eller dra på storljugarmössan och säga att du pratat med banken och du bara kan låna X kr eller nåt sånt.

Fast vill man verkligen ha huset gör man nog bäst i att inte trassla. Brukar säga att #1 i en framgångsrik förhandling är att man på riktigt är beredd på att gå därifrån utan att ha gjort affär. Har man redan bestämt sig brukar det lysa igenom.
 
  • Gilla
Lela01 och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ska du sänka budet så ska det ju vara av en god anledning. Rimligtvis bör det finnas i besiktningsprotokollet. Lämnade du budet med förbehåll, t.ex. att du fick tid för att genomföra en besiktning? Då kanske du möjligtvis kan sänka ditt bud.

Skulle jag som säljare få en köpare som vill sänka budet utan "bra" anledning så hade man ju bara blivit förbannad. Men hade kanske sålt i alla fall, om ingen annan budgivare dök upp. Vad ska man göra som säljare?
Besiktning är redan gjord och säljaren himlar inte med att det är ett hus med stort renoveringsbehov så den biten går nog tyvärr inte. Att ha en god relation med säljaren är ju alltid bra för framtida frågor men samtidigt är ju frågan om den relationen är värd tiotusentals kronor.

Å andra sidan vet man ju inte om mitt bud gjorde att andra som tänkte lagt ett bud hoppade av
 
C cpalm skrev:
Ja, det är lätt att låta sig luras att tro att utgångspriset avspeglar det faktiska marknadsvärdet. Här verkar det varit ett "omvänt" lockpris.

Om man nu absolut vill pruta till varje pris så är det åtminstone lite snyggare om du kunde "upptäcka" någon brist som gjort att du ändrat uppfattning om värdet. Eller dra på storljugarmössan och säga att du pratat med banken och du bara kan låna X kr eller nåt sånt.

Fast vill man verkligen ha huset gör man nog bäst i att inte trassla. Brukar säga att #1 i en framgångsrik förhandling är att man på riktigt är beredd på att gå därifrån utan att ha gjort affär. Har man redan bestämt sig brukar det lysa igenom.
Jag tänker att jag ska ringa besiktningsmannen imorgon och se vad han säger.
Som du säger så är det ingen hemlighet att jag vill ha det, hade jag själv varit säljare så hade jag nog förstått att de kommer sälja det även om det inte vill gå ner en krona.
Den enda värde-referensen jag har är Booli och den är ju inte direkt pålitlig eftersom den inte tar skick mm i hänsyn. Men i den värderingen så var det "2,1milj-2,4milj" och utgångspriset är 2,4milj så det är ju i alla fall inte "uppåt väggarna" för dyrt.
 
S Salve skrev:
Nu verkar det som att jag kommer vara den enda budgivaren, jag vet att ett bud inte är bindande men hur hade ni gjort? Lägga ett lägre bud istället? Köpslå med säljaren?
Hur högt var ditt bud, och vad kunde du tänka att gå ned till utan att säljaren blir rasande?
Men det kanske går att hitta på saker att skylla på?
Bankens invändningar, hustrun som protesterar, du blir uppsagd från jobbet...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur högt var ditt bud, och vad kunde du tänka att gå ned till utan att säljaren blir rasande?
Men det kanske går att hitta på saker att skylla på?
Bankens invändningar, hustrun som protesterar, du blir uppsagd från jobbet...
Mitt bud är utgångspriset, vilket är i min bedömning ungefär vad huset är värt, +/- 100k, jag ska prata med bank och besiktningsman imorgon, så det kanske inte behöver bli en lögn, vem vet...
 
  • Gilla
Pettttter
  • Laddar…
Jag hade låtit det lagda budet ligga, eller dragit mig ur affären helt och hållet. Skulle inte vilja ha en onödigt dålig relation till den som skall överlåta min framtida bostad till mig.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju dra en vit lögn och säga att banken inte går med på lån för det huset då de anser att det är övervärderat. Men att de går med på max xxxx kronor... Om vi bortser från det omoraliska så finns väl risken att säljaren synar bluffen och låter huset ligga kvar ute i hopp om att fler köpare dyker upp. Blir ju svårt att ge sig in i budgivningen sen....

Personligen hade jag nog stått för mitt bud.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
T
Stå för ditt bud och var nöjd över att du fick huset du så gärna ville ha.
 
  • Gilla
Appendix och 27 till
  • Laddar…
Erbjud vad du är villig att betala även om det är lägre, även om betalar utgångspriset så kommer ni troligtvis aldrig höras igen när du väl flyttat in.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Man kan ju dra en vit lögn och säga att banken inte går med på lån för det huset då de anser att det är övervärderat. Men att de går med på max xxxx kronor... Om vi bortser från det omoraliska så finns väl risken att säljaren synar bluffen och låter huset ligga kvar ute i hopp om att fler köpare dyker upp. Blir ju svårt att ge sig in i budgivningen sen....

Personligen hade jag nog stått för mitt bud.
Vad är omoraliskt?
Varför skulle det vara svårt att ge sig in i budgivningen igen?
Det är bara buda på om det blir en budgivning.
 
J JSten skrev:
Man kan ju dra en vit lögn och säga att banken inte går med på lån för det huset då de anser att det är övervärderat. Men att de går med på max xxxx kronor... Om vi bortser från det omoraliska så finns väl risken att säljaren synar bluffen och låter huset ligga kvar ute i hopp om att fler köpare dyker upp. Blir ju svårt att ge sig in i budgivningen sen....

Personligen hade jag nog stått för mitt bud.
På vilket sätt är det en vit lögn? Det är fult att ljuga.
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.