Hej!

Jag behöver lite hjälp med planlösningen på ett hus. Vi vill jättegärna ha en modern planlösning, så titter på möjligheter för att öppna upp köket till vardagsrummet. Vi har lite olika alternativ till, vad vi kan/vill göra här, men får gärna erans input.
Den nuvärende planlösning ser ut såhär:
Planritning av ett hus med kök, matplats, vardagsrum och angränsande rum märkta med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen mellan kök/matsal och vardagsrum skall bort så mycket det går (det är en bärande vägg så skall ha en konstruktör att räkna på det). Om vi kan få ett kök/vardagsrum, som vi är nöjda med med den "simpla" ändringen bara att ta bort väggen, hade det varit bra, men vi känner att köket och matsalen blir för tight - man kanske ni har en bra lösning?
Planritningen om man tar bort väggen: Planritning av en bostad som visar förslag på att riva vägg mellan kök och vardagsrum samt möjlig omstrukturering av tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tänkt lite olika möjligheter och prisklasser. En möjlighet för att få mer plats i köket är att ta lite av tvättstugan brevid, stänga till dören från tvättstugan ut (enten med ett fönster eller vägg) och flytta tvättmaskin och torkstumblare till ett annat rum brevid badrummet: Planritning av en bostad med markerad potentiell väggborttagning mellan kök/matsal och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror dock det kommer att kosta väldigt mycket. Vi har platta på mark (oisolerad) med el-golvvärme i badrummet, och vi vill inte göra om det. Men det kommer vi vill att göra om vi skall ha vatten i rummet brevid?

Sista alternativet är att öppna en dörr från the tidigare tvättstuga in till köket och använda det som skafferi: Planritning av ett hus som visar förslag på att ta bort en bärande vägg mellan kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hoppas ni kan hjälpa med lite olika alternativ tilll dom olika planlösningerna - och om ni har bättre förslag till planlösninger får ni gärna komma med dom! Vi vill gärna att detta huset kan passa vår familj!

Lite förutsättninger för köket:
- Matbordet måste har plats till 4 personer i vardagen men skall utan problem ha plats till 8
- Idag har vi följande i köket:
4 högskåp: en till kyl, en till frys, en med ugn och mikro, en som skafferi
Underskåp: Total kapacitet på 500 cm
Överskåp: Total kapacitet på 340 cm
Diskmaskin
Vi kan inte ha mindre än vad vi har nu.

Tack för hjälpen!
 
U
kolla först om det ens är möjligt. En 6m lång avväxling blir punkt laster på ca 5ton i vardera ände. Räknat på normalt sadeltak i Mellansverige. Det är garanterat inte grunden byggd för så du måste gräva ut och gjuta nya förstärkningar i plattan.
Att öppna upp den väggen är ett mycket större ingrepp än jag tror du räknat med. Sen får du också en balk i taket som är ca 400mm hög (limträ).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller kök och matplats ser jag inget behov av att använda tvättstugan utan ha matplatsen i vänstra delen av vardagsrummet, det är ju trots allt 35 kvm stort och redan från början avsett för både (fin)matplats och soffgrupp. Själva köket kan placeras i hörnet där kökets matplats är idag.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag såg direkt en lösning med kök såhär i huvudet.
Att bära av går bra, kostar en slant men förmodligen värt det i längden.
Det skulle gå att bygga ett gästrum/kontor bredvid hörnsovrummet också.

Planlösning med markerat kök nära vardagsrum och förslag till tillägg av gästrum/kontor vid hörnsovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag är personligen inget fan av allt för öppna planlösningar, det är bara jobbigt att inte höra tvn när någon spolar i köket eller att se disken var man än befinner sig i vardagsrummet. Jag hade behållt det huvudsakliga upplägget på köket och öppnat upp en del av väggen och gjort en köksö den biten. Sen satt en liten matplats i nedre hörnan alt. Satt upp en vägg där och fått ett litet extra arbetsrum eller något.
Planritning med förslag på omdesignat kök och vardagsrum, inklusive mått och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
polloq och 3 till
  • Laddar…
Hur är de här planlösningarna i verkligheten för en familj att leva i?
Svärföräldrarna har en så öppen planlösning att kök, matplats och vardagsrum är i en jättestor gemensam yta, blir inga "privatutrymmen" kvar. Funkar för 2 pensionärer när släkt och vänner kommer på middag... Men funkar det för en barnfamilj med läxläsning, hemmajobb, barn med kompisar i olika åldrar?

Kanske finns en övervåning i detta fall med ytterligare ett gemensamhetsutrymme, kontor etc - om inte skulle jag tänka på en och två gånger på att ta bort alla väggar.
 
  • Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
Hej alla
Tack för jättefina svar! Vi har tänkt om lite pga eran svar, så det är ju jättekul!

Nu tänker vi att flytta köket in i verdagsrummet och göra det befintliga kök till delvis tv-rum, förvarring för hallen och skafferi för nya köket.

Detta löser problemet med att öppna upp en bärande vägg - nu skall den bara öppnas ca 1,5 m istället för 6 m - mycket mer lösbart :)

Vår utmåning nu är, att vatten och avlopp skall dra om och skall in i verdagsrummet istället: Planlösning med markerad röd linje för omfördelning av vatten och avlopp i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där är ca 6 meter mellan det befintliga avlopp/vatten och var det nya skall sitta. Tror ni det är möjligt att lösa? Har ni en känsla av priset för detta? Dom andra lösninger har kostad 100.000 - 200.000 i extra kostnader kring väggor och avlopp, så där finns ett visst budget att göra detta för!

Och jag fattar hur ni tänker kring öppen planlösning. På detta hus fins en fin ovanvåning som lätt kan användas till att läsa etc. Förutom kommer själva verdagsrummet vara utan tv, så där kommer inte så mycket ljud därifrån. Vi har själv öppen planlösning nu, och har varit helnöjd med det.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
NielsLarsen NielsLarsen skrev:
Och jag fattar hur ni tänker kring öppen planlösning. På detta hus fins en fin ovanvåning som lätt kan användas till att läsa etc. Förutom kommer själva verdagsrummet vara utan tv, så där kommer inte så mycket ljud därifrån. Vi har själv öppen planlösning nu, och har varit helnöjd med det.
Så länge man bara är ett par vuxna så är det sällan problem med öppen planlösning, men när det är barn med i bilden blir det ofta annorlunda. Då är det väldigt skönt att slippa höra samma barnlåt om och om igen under tiden man fixar maten, samtidigt som barnet/barnen är relativt nära så man kan ha lite koll på om de lämnar musiken och börjar göra något annat mindre lämpligt.

Förslag: Planera för dubbeldörrar till TV-rummet.

Behovet av förvaring i köket brukar öka med åren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
det är min kommentar till lillanuttens ritning
öppna planlösningar borde minska behov av två olika matplatser där en är till vardags och en mycket större matbord med tillbehör ska stå där och vänta på gäster som kommer några gånger om året. Kan man inte nöja sej med en matbord som man kan använda själv till vardags och som duger till fest?

Tycker det är slöseri med boytan med en dubbel uppsättning av matplatser och ibland en bardisk till som om man inte gjorde annat i huset än satt och åt och helst på olika ställen.
Och hur mycket tid spenderar man i köket idag? Jag är där 1 timme för att laga mat och 1 timme för att äta det jag lagat eller ska man bo i köket nuförtiden? .....
ska man använda sin boyta till något lyxigt så skulle jag satsa på fler badrum .... helst ett till varje sovrum ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G gaia skrev:
det är min kommentar till lillanuttens ritning
öppna planlösningar borde minska behov av två olika matplatser där en är till vardags och en mycket större matbord med tillbehör ska stå där och vänta på gäster som kommer några gånger om året. Kan man inte nöja sej med en matbord som man kan använda själv till vardags och som duger till fest?

Tycker det är slöseri med boytan med en dubbel uppsättning av matplatser och ibland en bardisk till som om man inte gjorde annat i huset än satt och åt och helst på olika ställen.
Och hur mycket tid spenderar man i köket idag? Jag är där 1 timme för att laga mat och 1 timme för att äta det jag lagat eller ska man bo i köket nuförtiden? .....
ska man använda sin boyta till något lyxigt så skulle jag satsa på fler badrum .... helst ett till varje sovrum ;)
Jag ritade in en matplats till av den enkla anledningen att det annars blir en döyta i den hörnan om man inte bygger om en massa som ts ritat upp (=onödigt dyrt enligt mig) + att man kanske inte vill gå miste om en enkel väg ut genom den altandörr som finns i det utrymmet (kanske är en altan utanför?). Men som jag också skriver i min text kan man potentiellt göra ett mindre rum av den ytan istället och nyttja som ex arbetsrum. Jag har själv bara en matplats + köksö och håller helt med om att det räcker gott och väl, men helt öppna planlösningar som är populärt på nybyggen är sällan särskilt lyckat, dels pga ljud och dels pga möblerbarheten ofta blir klart sämre. Folk vet ju knappt längre var de ska ställa tv:n 😅
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Om man tänker utanför boxen (bokstavligt den här gången) så kanske man kan dra avloppet ut genom yttervägg/ner genom grunden och gräva sig fram på utsidan till lämplig anslutning. Vatten brukar vara enklare att smyga fram lämplig väg.
Men blir huset verkligen bättre av att flytta ut köket i vardagsrummet? I början av tråden förstår jag att ni lockades av de stora ytorna men nu blir det ju fler funktioner på vardagsrumsytan = trängre.🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.