Hej

Jag borni en brf och bygger om badrum. Det är ett gammal sekelskiftes så det finns liksom inga färdiga schakt eller så utan alla rör går anpasst efter konstruktion, dvs runt balkar etc.

Stamrör avlopp och tillvatten skall stam ytas allteftersom me jag gör nu en omfattande ombyggnation och vill ju slippa riva upp tätskikt. BRF har egentligen ingen åsikt om rörens dragning men jag vill förstå vilka principer man bygger stående stammar på i hus där det inte finns stående schakt.

Saken är den att jag skulle behöva flytta lodräta stående avloppsstam ca 60cm för att den skall hamna utanför våtzon så att den sen blir enkel att byta ut och man inte påverkar badrum.

Det jag funderar på är om det finns någon desingprincip som säger att man absolut inte skall göra böjar på stående stam ur ett flödesperspektiv. Det blir alltså en avstickare 60 cm vågrätt (självklart med rätt fall) sen lodrätt genom min lägenhet och sen 60 cm tbks för att ansluta till stående stam igen(självklart med rätt lutning). Den stora fördelen är att vi vid ett stort stambyte inte behöver bryta våtzon. Dessutom blir badrummet mycket enklare att planera.
 
Jag läste också ngnstans att det var bra att sakta ner vattnet pga dels ljudet minskar (vattnet rusar inte) samt att det minskar risken för stopp då vatten faller snabbare än papper o fekalier.
 
Ingen som har någon typ av insikt i frågan?
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag borni en brf och bygger om badrum. Det är ett gammal sekelskiftes så det finns liksom inga färdiga schakt eller så utan alla rör går anpasst efter konstruktion, dvs runt balkar etc.

Stamrör avlopp och tillvatten skall stam ytas allteftersom me jag gör nu en omfattande ombyggnation och vill ju slippa riva upp tätskikt. BRF har egentligen ingen åsikt om rörens dragning men jag vill förstå vilka principer man bygger stående stammar på i hus där det inte finns stående schakt.

Saken är den att jag skulle behöva flytta lodräta stående avloppsstam ca 60cm för att den skall hamna utanför våtzon så att den sen blir enkel att byta ut och man inte påverkar badrum.

Det jag funderar på är om det finns någon desingprincip som säger att man absolut inte skall göra böjar på stående stam ur ett flödesperspektiv. Det blir alltså en avstickare 60 cm vågrätt (självklart med rätt fall) sen lodrätt genom min lägenhet och sen 60 cm tbks för att ansluta till stående stam igen(självklart med rätt lutning). Den stora fördelen är att vi vid ett stort stambyte inte behöver bryta våtzon. Dessutom blir badrummet mycket enklare att planera.
Vilken våning bor du på, har du LGH ovanför. Nu är det så att det säkert är gjutjärnsrör och dessa är monterade nerifrån källaren och stå på varandra på vägen upp. Knäpper du av sådan kan dom ramla ner från ovan. Det är inga lättviktare, utan riktigt tunga. Så att kapa kan bli att du inte får ihop, sen blir det inte gjutjärn i nästa sväng utan plast och dom håller inte för trycket från ovan nya kommer att sätta sig rätt bra. Så för att fortssätta med ev. flytt, ta in en röris om du ska vara säker. Det är ingen lek med gjutjärnsrör.
 
Hej, vån 3 av 4, Nej det är bytt till plast ovanför o och nedanför och de står inte i ett öppet schakt så de står inte på varandra utan det är cement mellan. Så det finns ingen tyngd. Det är mina som är gjutgärn…
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag borni en brf och bygger om badrum. Det är ett gammal sekelskiftes så det finns liksom inga färdiga schakt eller så utan alla rör går anpasst efter konstruktion, dvs runt balkar etc.

Stamrör avlopp och tillvatten skall stam ytas allteftersom me jag gör nu en omfattande ombyggnation och vill ju slippa riva upp tätskikt. BRF har egentligen ingen åsikt om rörens dragning men jag vill förstå vilka principer man bygger stående stammar på i hus där det inte finns stående schakt.

Saken är den att jag skulle behöva flytta lodräta stående avloppsstam ca 60cm för att den skall hamna utanför våtzon så att den sen blir enkel att byta ut och man inte påverkar badrum.

Det jag funderar på är om det finns någon desingprincip som säger att man absolut inte skall göra böjar på stående stam ur ett flödesperspektiv. Det blir alltså en avstickare 60 cm vågrätt (självklart med rätt fall) sen lodrätt genom min lägenhet och sen 60 cm tbks för att ansluta till stående stam igen(självklart med rätt lutning). Den stora fördelen är att vi vid ett stort stambyte inte behöver bryta våtzon. Dessutom blir badrummet mycket enklare att planera.
Nja visst kan du göra sidodragningar av en avloppsstam 2st 45or för att ändra riktning och sedan 2 45or för att fortsätta nedåt, så bygghöjden för riktesändringen kan bli mer än vad du kanske tänkt.
 
BirgitS
A Andreas Kneg skrev:
Saken är den att jag skulle behöva flytta lodräta stående avloppsstam ca 60cm för att den skall hamna utanför våtzon så att den sen blir enkel att byta ut och man inte påverkar badrum.

Det jag funderar på är om det finns någon desingprincip som säger att man absolut inte skall göra böjar på stående stam ur ett flödesperspektiv. Det blir alltså en avstickare 60 cm vågrätt (självklart med rätt fall) sen lodrätt genom min lägenhet och sen 60 cm tbks för att ansluta till stående stam igen(självklart med rätt lutning). Den stora fördelen är att vi vid ett stort stambyte inte behöver bryta våtzon. Dessutom blir badrummet mycket enklare att planera.
Tätskikt har du ju över hela ytan i badrummet och det ska ju inte brytas någonstans, oavsett våtzon. Men om du byter avloppsröret nu så kommer det ju inte att behöva bytas förrän om 50 år eller så. Frågan är väl vad som händer när kall- och varmvattenrör behöver bytas.
 
Tillvatten byts också och ligger bredvid avlopp
 
Du äger inte stammen i lägenheten, det gör BRF. Så BRF måste godkänna alla åtgärder du gör.
 
Men du har alltså inte läst från början… brf har ingen åsikt
 
A Andreas Kneg skrev:
Men du har alltså inte läst från början… brf har ingen åsikt
Jo jag läste, de måste ändå godkänna allt du gör.
 
Ja det kommer de att göra. Det är inte problemet. Problemet är om röris kommer ha någon knepig åsikt om dragningen
 
Plaströr är ofta inte OK i flerfamiljshus pga brandskyddskrav. Tror att det är OK, om de finns i ett brandisolerat schakt.

"brf har ingen åsikt" kan vara lite förädiskt. Ingreppet i stammen innebär att du ändrar något som föreningen har ansvaret för. Gör du det utan explicit tillstånd, så kan föreningen senare (ex. med en ny styrelse) underkänna och kräva återställande.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.