Kära byggahusvänner!

Är på väg att ta kontakt med en eldabutik samt en fristående murarfirma för att höra om möjligheter att ändra vår öppna spis. Nedan är våra funderingar och resonemang. (Medveten att några förslag kan vara heltokiga, men då jag kan noll om spis-/skorstenskonstruktion skissar utan begränsningar.)

Tar gärna input från er forumet för att fånga andra idéer, erfarenheter av liknande projekt och eventuella kontrollfrågor jag borde ställa till firmorna.


##########################################################

Vi har en öppen spis med murad skorsten
som ser ut såhär:

spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Även om vi gillar formen på spisen så ogillar vi att eldstaden är så lågt placerad. Vi har länge funderat på att sätta in en insats, men tvekat då elden skulle bli än mer ’osynlig’ än vad den redan är.
Vi har grunnat på om det på något sätt är möjligt att ändra på spisen så att man kan få in en insats/kamin på ett sätt så att elden kommer högre upp och då blir mer synlig. Då ändra på ett säkert sätt så att inte skorstenen rasar rakt ner i vårt vardagsrum.
Om ni har erfarenhet av liknande ändringar så skulle vi gärna att ni kom på ett hembesök så att vi tillsammans kan prata igenom olika eventuella lösningar. Vi förutsätter att ni har försäkringar som täcker eventuella olyckor/ras.

Om inga lösningar går att finna kan vi överväga att riva skorsten och kupa och bara behålla fundamentet och installera kamin med premodul-skorsten eller liknande.

Lite bakgrund:
Vi bor i ett 1,5planshus från 70-talet.
Skorstenen är murad och når upp till nock.
Större delen av skorstenen är ovan tak.
Skorstenen är provtryckt för ca 2 år sedan.

Vi tror vi vill ha:
Insatsen/kaminen i svart gjutjärn
Friskluftsintag
Ev. värmelagringsfunktion
Ev. fläkt

Har skissat på några olika idéer (bara konceptuella, ej skalenliga).

Alternativ1 – spiskåpa bevaras/Nordpeis N36

alt_bevara_kåpa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nordpeis_n36.jpg


Funderingar: något osäker på hur slutresultatet blir rent estetiskt. Upplever att den vinklade spiskåpan ställer till det.

Alternativ 2 – rivning av kupa/nermurning av murstock/Nordpeis Havanna


alt_murstock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nordpeis_Havanna.jpg


Funderingar: den lösning som känns ’bäst’ och snyggast.

Alterntiv3 – rivning av kupa/nermurning av murstock/


murstock_kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


contura_620.jpg
 
Jag tycker första exemplet är trevligast och kanske minst jobb. Bara att byta ut eldstadsteglet till något som mer matchar kaminen. Sedan hur effektivt det blir vet jag inte. Den murstocken lagrar nog inte värme speciellt bra. Risken om du har ett bra isolerat hus är att kaminen ger ifrån sig mkt värme som du måste vädra bort. Jag hade nog låtit mura upp en ny eldstad som lagrar värmen bättre. Dyrare men trevligare värme.
 
Hej alla,

kort uppdatering.
Hembesöket från eldabutiken resulterade i ett utlåtande typ: 'allt är möjligt'..
Efter en stunds reflekterande och funderande så beslöt vi oss för att inte göra någon sådan där enklast-billigaste-lösning (som man inte sällan ångrar), utmynnade till slut i dethär:

WP_20160324_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kompletterade med att installera rör och isolering i skorstenen samt skorstenshuv.

Valde att inte sätta friskluftsanslutning. Bad istället att få en 80mm öppning genom väggen på spisens baksida.
Inspirerad utifrån artikeln https://www.byggahus.se/varme/flytta-varme-huset tänkte jag labba med luftstyrning/ventilation. Då både med inomhus-som friskluft, med och utan fläkt.

Murarn gav klartecken att elda redan idag, dagen efter sista putsningen, men jag väljer att vänta ett par dagar/en vecka så allt hinner bränna någorlunda.
Sedan elda ca 5 gånger innan målning - så att målningen kan fylla ev. hårfina krympsprickor.
Han upplyste även att det kan komma att lukta apa de första gångerna.
På frågan om vilken färg som man skall använda tyckte han att det dög med vilken bra vägg-/takfärg som helst. Nu skall man ju förvisso lyssna på yrkesmän, men väljer nog att dubbelkolla det innan.

Återkommer med uppdatering.
 
  • Gilla
pzychedelix och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Lite utspädd takfärg så blir ytan liknande kalkfärg.
 
Hej.
Hur blev slutresultatet efter målning?
Vad kostade arbetet samt kammin, och hur mycket gjorde ni själva?

Stor skillnad i uppvärmning?
Tog ni bort spjället, har insatsen ett eget spjäll?

Vi är också inne på spåret att bygga om vår öppna spis.
Mvh Tim
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Hej,

Vi målade med beckers takfärg och tycker det blev bra. Vi behöver dock måla igen - sotade lite mkt innan vi lärde oss.

Rivning, murning och kamin gick på runt 45 efter rot. Vi stod bara för bortforsling av rivningsresterna.
Måste säga att dom som var här jobbade på riktigt bra - så fick mycket för de fakturerade timmarna.

Tycker den värmer på bra - men upplever att spridningen kunde vara bättre. Tar drygt en timme innan det blir pensionärstemporerat. Vi har förvisso öppen planlösning på ca 90 kvm på nedervåningen, dessutom sticker första värmen såklart upp till övervåningen. Har ett hål på baksidan där jag satt en datorfläkt som hjälper till.

Vi hade tänkt att köra friskluftskanal men firman tyckte det var bättre att köra utan.
 
  • Nyinstallerad vit kakelugn i hörn med eld och vedförvaring, i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pzychedelix och 6 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Jag är nyfiken på hur ni räknade på vikten och vilken sten som användes för att mura med? Är det samma sten runt kassetten hela vägen upp till tak? Jag har en tanke om att köra tegel så långt golvet håller och sedan komplettera med leca eller lättbetong för utfyllnad uppåt. Hur gick snacket med muraren och sotaren kring brandskydd med mera?
 
Av den gamla spisen revs endast de sidor som vette ut mot rummet, så de sidor som vetter mot väggarna är brunnet håltegel. Till de sidor som murades upp användes vanliga lecablock,vill minnas att det var standardbruk han använde.

När det gällde brandskydd var fokuset mest på att hålla korrekta avstånd till brännbart samt följa riktlinjer om ventilationsgluggarnas placering och storlek.

1000% säker på att det aldrig utfördes någon noggrann hållfasthets- eller viktberäkning. Min gissning är att han uppskattade att den nya lösningen i varje fall inte vägde avsevärt mer än den gamla.

Något år senare så rev vi den murade skorstenen (en annan lång historia) som ersattes med en i plåt, kan ju lugnt säga att jag var smånervös när den skulle bilas ner - men ta i trä, det höll och än så länge finns inte en endaste spricka eller dylikt i stenen runt kassetten.
 
  • Gilla
pzychedelix
  • Laddar…
Hej Nameloser
N nameloser skrev:
Av den gamla spisen revs endast de sidor som vette ut mot rummet, så de sidor som vetter mot väggarna är brunnet håltegel. Till de sidor som murades upp användes vanliga lecablock,vill minnas att det var standardbruk han använde.

När det gällde brandskydd var fokuset mest på att hålla korrekta avstånd till brännbart samt följa riktlinjer om ventilationsgluggarnas placering och storlek.

1000% säker på att det aldrig utfördes någon noggrann hållfasthets- eller viktberäkning. Min gissning är att han uppskattade att den nya lösningen i varje fall inte vägde avsevärt mer än den gamla.

Något år senare så rev vi den murade skorstenen (en annan lång historia) som ersattes med en i plåt, kan ju lugnt säga att jag var smånervös när den skulle bilas ner - men ta i trä, det höll och än så länge finns inte en endaste spricka eller dylikt i stenen runt kassetten
N nameloser skrev:
Hej alla,

kort uppdatering.
Hembesöket från eldabutiken resulterade i ett utlåtande typ: 'allt är möjligt'..
Efter en stunds reflekterande och funderande så beslöt vi oss för att inte göra någon sådan där enklast-billigaste-lösning (som man inte sällan ångrar), utmynnade till slut i dethär:

[bild]


Kompletterade med att installera rör och isolering i skorstenen samt skorstenshuv.

Valde att inte sätta friskluftsanslutning. Bad istället att få en 80mm öppning genom väggen på spisens baksida.
Inspirerad utifrån artikeln [länk] tänkte jag labba med luftstyrning/ventilation. Då både med inomhus-som friskluft, med och utan fläkt.

Murarn gav klartecken att elda redan idag, dagen efter sista putsningen, men jag väljer att vänta ett par dagar/en vecka så allt hinner bränna någorlunda.
Sedan elda ca 5 gånger innan målning - så att målningen kan fylla ev. hårfina krympsprickor.
Han upplyste även att det kan komma att lukta apa de första gångerna.
På frågan om vilken färg som man skall använda tyckte han att det dög med vilken bra vägg-/takfärg som helst. Nu skall man ju förvisso lyssna på yrkesmän, men väljer nog att dubbelkolla det innan.

Återkommer med uppdatering.
Hej Nameloser,
Blev ju kanonfint! Vi står inför en liknande frågeställning då vi funderar på att mura om vår öppna spis på vårt sommarställe utanför Falkenberg och vi letar nu efter murare och har även kontaktat Elda-butiken. Jag undrar vilken murare ni använde er av? Får intryck av att ni är nöjda med jobbet och om jag tolkar det rätt bor ni i Halland. Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.