Hej,

Jag har en Bostadsrättslokal som jag har bygglov för att göra om till lägenhet.
Men styrelsen vill inte godkänna ändringen för de ville köpa lokalen själv, så de har överklagat bygglovet.
Jag kommer få rätt för bygglovet men vet inte hur jag går tillväga efter för att få det igenom i föreningen.
Har tänkt på hyresnämnden men vet inte mer.
Har någon erfarenhet av nått sånt eller kan ge råd?

Helst vill jag sälja projektet och kliva av då jag ska få en liten flicka i april och måste tänka om för ekonomin, och hur länge jag kan hålla ut. Styrelse ordföranden får mig att må dåligt för alla krav och trams hon ställer till med.

All råd och hjälp är jag tacksam för.
 
Äger du lokalen?

Isf får väl BRF köpa den av dig.
 
A A.G skrev:
Äger du lokalen?

Isf får väl BRF köpa den av dig.
Jag äger lokalen och brf ger mig ett lågt bud då de vet att de kan vara jobbiga på olika sätt och ställa till det. Som att överklaga bygglovet som har en handlingstid på 2-3 månader.
 
Surt.
 
BirgitS
M Mariodar skrev:
Jag äger lokalen och brf ger mig ett lågt bud då de vet att de kan vara jobbiga på olika sätt och ställa till det.
Men du måste väl inte sälja till just föreningen, kan du inte sälja på öppna marknaden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men du måste väl inte sälja till just föreningen, kan du inte sälja på öppna marknaden?
Jo ska jag försöka göra, men jag kommer inte få så bra bud med styrelsens strul. Har lagt upp en annons nu och ska se vad för respons jag får.
Jag tittar på alla mina möjligheter.

Om någon är intresserad är det bara att höra av er. Det är en 83kvm lokal på bottenplan där lägenhetspriser går mellan 50-70 000kvm.
 
Jag gissar att man i föreningens ekonomiska plan gör skillnad på bostads bostadsrätter, och lokal bostadsrätter. Därmed behöver man gissningsvis ändra en del i föreningens andelstal om bostadsrätten skall upplåtas som bostad. Föreningen har gissningsvis rätt att neka till den förändringen.

Om du säljer på öppna marknaden, så bör den ju säljas som lokal, och det är väl förhoppningsvis så du har köpt den?

Om min gissning är rätt, att föreningen måste ändra andelstal, med allt vad det innebär med extra föreningsstämma, administrativa kostnader, osv. så har jag stor förståelse för att föreningen inte vill säga ja rakt av. Ändringar av andelstal sker ju oftast av skäl som är positiva för hela föreningen, man skapar nya vindslägenheter eller liknande. Att ta på sig den processen bara för att hjälpa en enskild medlem kan jag förstå att man är ovillig till.

Men jag kan ha fel om hur omständig process som behövs. och även styrelsen kanske inte riktigt vet vilken process som man skall ha för detta. Du kan nog utgå ifrån att det räcker inte att styrelsen säger ja, det behövs ett stämmobeslut, ev. med 3/4 majoritet.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
C
M Mariodar skrev:
Om någon är intresserad är det bara att höra av er. Det är en 83kvm lokal på bottenplan där lägenhetspriser går mellan 50-70 000kvm.
Underlättar om det framgick var i landet den finns ;)

Börja med att ta reda på hur starkt bostadsrätten är knuten till just lokaländamålet i upplåtelsen, den ekonomiska planen och stadgarna. Har själv en bostadsrättslokal i en förening som har ett antal sådana lokaler, och även om jag inte undersökt det så har jag inte sett några tecken på att lokalerna är upplåtna på något annat vis än bostäderna. Rent juridiskt gäller ju likabehandlingsprincipen så det är en snårig balansgång för föreningen om man skall dela in bostadsrätterna i olika "typer".
 
C cpalm skrev:
Underlättar om det framgick var i landet den finns ;)

Börja med att ta reda på hur starkt bostadsrätten är knuten till just lokaländamålet i upplåtelsen, den ekonomiska planen och stadgarna. Har själv en bostadsrättslokal i en förening som har ett antal sådana lokaler, och även om jag inte undersökt det så har jag inte sett några tecken på att lokalerna är upplåtna på något annat vis än bostäderna. Rent juridiskt gäller ju likabehandlingsprincipen så det är en snårig balansgång för föreningen om man skall dela in bostadsrätterna i olika "typer".

Ja de kanske är bra och veta, den ligger i Solna vid Näckrosens tunnelbanestation.

Förstog inte hur jag ska kolla upp den ekonomiska planen och stadgarna. Vad ska jag leta efter eller läsa ut?
Lokaländemålet är den servicebutik och kontor
 
C
M Mariodar skrev:
Förstog inte hur jag ska kolla upp den ekonomiska planen och stadgarna. Vad ska jag leta efter eller läsa ut?
Jag tänker på om det där framgår några begränsningar för vad bostadsrätten får användas till. Det är ju det som reglerar vad som gäller mellan dig och föreningen.
 
Fast lokaler borde vara upplåtna med lite andra regler. Normalt sett Så innehåller stadgar i en brf en ändamålsparagraf som säger något i stil med att ändamålet med föreningen är att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar.

Detta är grunden för föreningens existens. Utgående från den paragrafen förbjuder man generellt andrahandsuthyrning, att företag äger en bostadsrätt osv. Bostadsrätterna är avsedda för medlemmar som skall bo där.

Om då vissa bostadsrätter är tänkta som kommersiella lokaler, så behöver man ha en annan skrivning som gäller just de lokalerna.
 
C
H hempularen skrev:
Fast lokaler borde vara upplåtna med lite andra regler. Normalt sett Så innehåller stadgar i en brf en ändamålsparagraf som säger något i stil med att ändamålet med föreningen är att tillhandahålla bostäder till sina medlemmar.
Borde och borde - min poäng är att likabehandlingsprincipen till stor del hindrar föreningen från att särbehandla lokalinnehavarna från bostadsinnehavarna.

I den BRF där jag jag min lokal lyder ändamålsparagrafen i relevanta delar:
"Bostadsrättsföreningen har till ändamål att i bostadsrättsföreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler åt medlemmarna till nyttjande utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen."
 
Tjaa om man inte särskiljer vilka som skall vara bostäder, eller lokaler. Då borde det vara fritt fram att omvandla.
 
  • Gilla
Mariodar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.