Hej, vi har köpt ett lerhyttan kök från Ikea i ljusgrått.
Vi hade bestämt oss för en mikro från Ikea men har nu ändrat oss till en mikro från bertazzoni.

Problemet blir då att Ikeas mikro är 40 cm på höjden medan bertazzoni är 45cm.
Mikron ryms ju i skåpet men luckan som är 40*60 passar inte då. Ikea har ingen passande lucka i 35*60. Är det någon som har en bra idé om hur vi skulle kunna lösa problemet. Går det att kapa skivan på ett snyggt sätt till rätt storlek eller hur blir bäst att göra?
Tacksam för hjälp
 
Är det en slät lucka är det bara att kapa den, och låta det kapade vara uppåt. Det har jag gjort, och ingen annan har lagt märke till det.
Tejpade och sågade med baksidan uppåt, handklinga med anhåll.
 
  • Gilla
Tedblad76
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Är det en slät lucka är det bara att kapa den, och låta det kapade vara uppåt. Det har jag gjort, och ingen annan har lagt märke till det.
Tejpade och sågade med baksidan uppåt, handklinga med anhåll.
Det är spegel :sweat:
 
Då var det värre.
Då är det väl bara kapa den på mitten, ta bort det som behövs, plugga/limma ihop den igen, lämna på lackering.
Men det är väl ett jobb för ett snickeri om man inte är riktigt duktig själv och har verktyg, och det kommer bli en dyr lucka :confused:
 
Isakare Isakare skrev:
Då var det värre.
Då är det väl bara kapa den på mitten, ta bort det som behövs, plugga/limma ihop den igen, lämna på lackering.
Men det är väl ett jobb för ett snickeri om man inte är riktigt duktig själv och har verktyg, och det kommer bli en dyr lucka :confused:
Misstänkte det, så då är man förpassad till Ikeas undermåliga mikro verkar det som
 
Absolut, problemet ligger i att vi har en ugn från bertazzoni och ville matcha med mikro från samma tillverkare...
 
Ja då återstår inget annat än att specialtillverka eller modifiera. Det kostar att ligga på topp.
 
BirgitS
Z Zool1402 skrev:
Absolut, problemet ligger i att vi har en ugn från bertazzoni och ville matcha med mikro från samma tillverkare...
Det kan jag förstå men med ett större utbud att välja från så kanske någon annan mikro passar bättre ihop än Ikeas, eller åtminstone inte är undermålig som du beskrev Ikeas.
 
Kolla med någon finsnickare om det inte går att plocka ner en högre lucka, kapa och bygga ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.