Hej,

Detta är mitt första inlägg här.

Jag har en gammal stuga med krypgrund och jag har nu bytt den gamla moss/gräs-isolering i golvet, mot vanlig glasfiberisolering.

Gollvbjälkarna kändes lite fuktiga men inga större skador kunde observeras trots att huset är från 1926.

Nu är jag dock rädd för att jag jan ha ändrat någon värmebalans, eftersom den nya isloleringen kommer att förhindra värmeläckage från huset, ner till krypgrunden.

Jag har en idé som följer:

1) Täppa igen alla ventilationsgluggar som nu finns till till krypgrunden (förhindra uteluftventilationen)
2) Gå ner med en kanal från skorstenen, till krypgrunden.
3) Öppna ett par andra kanaler från storstugan (så långt bort från skorstenskanalen som möjligt) och förhoppningsvis få ned inneluft ner till krypgrunden mha undertrycket från Skorstenskanalen.

Om jag förstår saken rätt, så borde en sådan lösning vara en sk "varmgrund" (undertrycksventilerad sådan).

Vad tror ni? Finns det för nackdelar eller faror med en sådan lösning ?

Mvh
Lage
 
Idén med varmlufts grund är enligt mitt tycke bra även om det är mycket man måste tänka på. För det första har du helt rätt i att risken är stor att du ändrat värmebalansen i krypgrunden genom att öka isoleringsmångden i bjälklaget. Lägre temperaturer i grunden leder till ökad relativ luftfuktighet. Att föra ner den bortventilerade luften direkt ner i grunden är något man ska akta sig för. Frånluften är förorenad och innehåller större mängder fukt än den luften utifrån. däremot kan du mha en värmeväxlare värma uteluft som du sedan blåser ner i grunden.

Rent allmänt skall man dock akta sig för att modifiera fungerande konstruktioner. Den åtgärd som kan vara bra ur en synvinkel kan vara helt förödande för en annan.

Titta gärna på http://www.teeghus.nu/ för att se ett exempel på en varmluftventilerad grund. Man kanske inte behöver gå hela vägen men det ger i alla fall lite idéer. Annars kan jag varmt rekommendera Fukthandboken som utmärkt beskriver problem med fukt i byggnader.
 

Tack så mycket för svaret Peter,

Vet inte om det ändar något. Men, jag kanske ska förtydliga att detta är en sommarstuga som till största delen är obebodd under Nov-Apr då jag kommmer ha underhållsvärme på. Under Nov-Apr värms alltså kall luft utifrån upp inne i stugan, för att sedan föras ned till krypgrunden. Så mycket fukt torde inte tillföras luften innan den sugs ned till krypgrunden (antar jag?). Kall luft som värms upp under vintern brukar vanligtvis medöra FÖR torr luft och många installerar luftfuktare.

Vad gäller sommarhalvåret så använder vi brasvärme i vår stuga och rent "känslomässigt" så tycker jag i alla fall att inomhusluften oftast känns torrare än ute. Till saken hör att stugan ligger nära stranden på en Ö.

Du säger att inneluften innehåller mera fukt än uteluft. Beror det på "mänsklig närvaro" eller annan orsak t.ex temperturskillnader osv ??

Mvh
Lage
 
Förutom den fukt som tillkommer genom andning oh svettning så bidrar aktiviteter så som matlagning, dusch, disk mm till att fuktigheten i luften ökar. Om några sådana aktiviteter inte förekommer i huset borde, rent teoretiskt fukthalten vara den samma inne som ute.

Man ska dock inte blanda samman begreppet fukthalt med relativ luftfuktighet. Den relativa luftfuktigheten är beroende av temperaturen. Låt säga att du har en temperatur på 20C inne och en relativ luftfuktihet på 40% och för ner luften i krypgrunden där den avkyls till ca 6C så kommer det i princip börja regna i krypgrunden, den relativa luftfuktigheten är 100%.

Jag skulle, utan att lämna några som helt garantier, föreslå att du isolerar marken i grunden med låt säga 100-200 mm cellplast. Cellplasten är kapilärbrytande. Ovanpå cellplasten lägger du en fuktspärr, 0,2mm plastfilm. Alt så struntar du i cellplasten och lägger fuktspärren direkt på marken.

ett ytterligare alternativ är att du sätter upp hela skivor med isolering under bjälklaget(utan träreglar). Temperaturen i träbjälkarna kommer då bli något hörgre och därmed den relativa luftfuktigheten.

/Peter
 
Peter har rätt i det han skriver om fukt i den begagnade luften inne i bostaden. Som du själv skriver finns det alltid en risk när man förändrar något och det tar lång tid att upptäcka. Då är det som i regel skadan redan för sent.

Mitt tipps är installera en avfuktare som styrs av en hygrostat. Då är det endast en fläkt som går och byter den luft du har i grunden = undertryck. Hygrostaten känner av om Rf stiger och slår då till avfuktaren. Detta är kanske inte i sig den bästa lösningen men den är relativt billig och enkel att installera.

Den effekt avfuktaren tar vinner du tillbaka i uppvärmningskostnaden

Kolla Munter´s hemsida www.munter.se
 

Tack för kloka råd Rodge68 & Peter!

Jag kan ändå inte ge mig riktigt, riktigt än.


Om jag då gör så här?:
-----------------------------
-1-
Jag sätter in mycket markisolering runt om hela huset (säg 2meter bred 40cm tjock. Isoleringen ligger under altan och går upp en bit över syllnivån (vattenavrinning ordnas).

-2-
Alla ventilationsgluggar sätt igen.

-3-
Kontinuerlig tillförsel av inneluft genom självsug från neddragen skorstenskanal till krypgrunden.

Med tiden, så borde krypgrunden i så fall få liknande klimat som inneklimatet - eller ??

Jag har definitivt inga mögelproblem inne i storstugan (trots att inneluften är fuktigare än uteluften) men jag förmodar att jag gör något tankefel..

Det vore sååå bra om det kunde fungera. Dvs varmt golv, inge större värmeförluster, ingen 20.000Kr investering för luftavfuktare etc....


Mvh
Lage
 
Min åsikt kvarstår, avstå från att låta frånluften gå ner i grunden. De till att marken i grunden är fri fån vatten. Lägg lite isolering i botten (cellplast), lägg ovanpå det en fuktspärr (plastfolie) och låt allt sedan vara. För hoppningsvis kommer temperaturen stiga i kryprummet.

Isoleringen runt grunden, placerar du bättre inne i grunden.

Det bör påpekas att de största problemen med just hög luftfuktighet i grunden är på vår, sommar och höst då luften i grunden kyls.
 
Skummade igenom ex-jobbet och det verkar verkar ok. Innom byggteknik verkar inte finns några direkt sanningar men den uppsatsen verkar bygga mest på de som är mest allmänt accepterande.

En sak som är jätte viktig står på sidan 30. "Luften som förs ner i krypsummer....."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.