En tomt som enligt detaljplanen är avsedd för småindustri går den att ändra så man får bygga fritidshus där istället?

Det har inte bedrivits någon småindustri på tomten på 40år och detta är på en ö.

Borde man inte kunna hävda att det är omöjligt att bedriva småindustri där?
Någon?
 
Mina kunskaper i ämnet är begränsade, men vad jag förstår så är det en dryg process att ändra en detaljplan eftersom den ska gå genom många instanser. Hör med kommunen.
 
Att ändra detaljplanen tar oftast ett år eller mer. Kan iofs gå snabbare om du har de rätta kontakterna.;) Å då menar jag inte elkontakter.;D
 
Var mest nyfiken på om det var, glöm det grabben eller inte! Det verkar ju itne vara stört omöjligt iallafall...
 
Lätt är det inte. Såg dessutom att det var på en ö.:surprised: Det gör definitivt inte saken lättare. I synnerhet om det ligger nära stranden. Då ska även Länstyrelsen säga sitt. Börja med att pejla läget på kommunen. ;)
Lycka till!!
 
Starndskyddet borde inte vara något problem eftersom det på tomterna idag står gamla lador o.dyl.
 
Om det nu gäller en tomt i detaljplanerat område för småindustri lär det bli mycket svårt för dig att få detta ändrat eftersom småindustriområdet inte kommer att tillåta enstaka bostäder inne i området. Då kan du lika gärna glömma idén :p.

Om detaljplanen däremot gäller endast den tomt du är intresserad av kan det ev vara en idé att kolla med kommunen.
 
yonna skrev:
Om detaljplanen däremot gäller endast den tomt du är intresserad av kan det ev vara en idé att kolla med kommunen.
Förutsatte att det var endast en tomt. :)
 
Det är endast denna tomt som är planerad för småindustri.
Där det idag står ett gammalt sågverk och en lada. Det finns alltså ingen existerande småidustri varken på den tomten eller på intiliggande tomter, endast fritidshus och åter fritidshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.