Hej,
Jag byggde ett fritidshus för ett år sedan. Längtan till landet blev under byggtiden för stor så nu har vi flyttat ut till huset. Hemförsäkringen är ändrad till permantentboende, men finns det några ändringar jag måste göra hos kommunen för att registrera om huset till ett permanentboende? Vi vill gärna inte ha någon skattesmäll om skatteverket upptäcker att vi betalat fel fastighetsskatt eller nåt liknande. Jag har ställt en fråga till kommunen, men dom i växeln förstod inte riktigt vad jag menade så jag blev kopplad till att ändra sophämtningen.:x Tänkte ställa en fråga här innan jag gör ett nytt försök.

Tack på förhand
//n
 
Troligen behöver du göra ett så kallat "bygglov för ändrad användning", något som för mig kostade cirka 7000 kr.
 
Tackar. Skall kolla upp det. Tänk att alla kontakter med kommunen skall vara så dyra.
 
Du ska folkbokföra dig på adressen där du verkligen bor. I övrigt måste du inte anmäla eller ändra något alls.

PBL:s bestämmelser om "ändrad användning" påverkar inte detta, eftersom både fritidshus och åretruntstugor används för bostadsändamål. Däremot måste du begära bygglov för ändrad användning ifall du startar exempelvis turistkiosk i garaget eller en mekanisk verkstad i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.