Jag har nyligen flyttat in i mitt hus och håller nu på med att renovera vardagsrummet och funderar på att ändra formen på min öppna spis och undrar om det är möjligt och vad för material som jag kan använda.

Jag vill att spisen ska vara helt rak och inte luta in mot murstocken som den gör idag. Anledningen till det är att jag skulle vilja klä in den med kakel liknande det här: http://www.svenskakakel.se/images/kakel/inspiration/golv/carsica_2.jpg

Jag funderar på om det går att sätta plåtreglar från spishyllan upp till taket och klä in det med mineritskivor och sen kaklet på det.

Nån som har synpunkter på det eller idéer på andra lösningar eller material. Behöver jag tex använda mineritskivor eller kan jag använda annat?

Behöver jag sätta nått skydd för värme i taket på insidan av "tillbyggnaden"??

Sen undrar jag om det går att ha brädor på spishyllan?
 
Ändrade du formen på öppna spisen någon gång? Jag vill själv göra det och undrar hur du gjorde.
 
Nej det gjorde jag inte. Hade till och med glömt att jag en gång hade den planen :)
 
Jag går i dessa tankar och skulle verkligen uppskatta om andra delade sina tankar/erfarenheter gällande detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.