Jag måste tyvärr hänga om hängrännan. Huset byggdes med ett stuprör till varje takhalva (tegeltak), men när en tidigare ägare la om taket satte dom stuprör i alla fyra hörnen. Problemet är bara att ett av de stuprören mynnar ut på gatan, vilket inte är godkänt. Det ska ju vara anslutet till dagvattenbrunn.

I stället för att gräva upp gatan tänkte jag helt enkelt ta bort det stupröret och ändra fallet på hängrännan så att vattnet leds åt andra sidan. Idag är alltså högsta punkten på mitten.

Förhoppningsvis kan jag låta ena halvan sitta där den sitter, och bara justera den andra halvan. Men hur gör jag det? Måste jag skruva loss alla fästen och flytta dem? Eller finns det något smartare sätt?

Kan det bli problem om rännan hamnar för högt? Hur nära kan den sitta mot tegelpannorna?

Jag antar att slangvattenpass och murarsnöre kan användas för att mäta upp så att fallet blir rätt. Något mer jag behöver?

ränna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror du får plocka ner krokarna och göra om. Inte så svårt om det nu inte är jätte högt upp.
Finns guider på lutning och placering av krokarna.
Är dom tex för högt upp så är det lätt att snö tar tag i rännan om det åker ner mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.