God kväll alla glada forumister.

Är lite fundersam, har tilläggsisolerat min fasad och satte precis in sista fönstret på vinden. När jag ändå var uppe på vinden och krånglade upptäckte jag att jag visst glömt att dreva ett annat fönster på vinden som jag satte dit förra året.
Min vind är en kallvind som är isolerad med eko-fiber, spåntak med oljehärdad masonit ovanpå och sedan betongpannor. Längst ner i vartannat fack sitter det dessa i forumet förhatliga "mögelstoppare", inga upptill.
Inga ventiler på gavlarna (tre stycken) men då ett av fönsterna varit odrevat så kan väl det räknas som en ventil.

Kröp runt och lyste med lampa överallt och det enda område jag hittade som såg tveksamt ut var där det antagligen regnat in när jag bytte skorstensplåt. I övrigt såg allt trä finfint ut.

Så, min fråga är alltså - bör jag dreva fönstret som varit odrevat i ett år?
Bör jag dreva det jag satte in nu?
Eller är det bättre att luft/fukt i viss mån kan smita ut mellan fönster och foder?


Det går inte att få det helt tätt mellan foder och fönster utan att göra allvarliga ingrepp, huset samt fönster är från en tid då vinkelhakar och vattenpass inte hade skänkts en tanke. Om man inte petar dit isolering då vill säga.

Uppvärmning sker med el (huvaligen) och eldning i kamin, tidigare har jag eldat i den rena skorstenen men har sedan några veckor ett rör installerat då tätheten på pipan lämnade en hel del att önska. Är självklart medveten om att glidgjutning hade varit att föredra i mitt fall för att fortsätta värma upp vinden så mycket som möjligt men så här i efterhand är jag mycket nöjd med att så inte blev fallet. De jag hade här som fixade skorstenen har jobbat med att renovera skorstenar i över 30 år och de hade aldrig sett någon liknande invändigt. (Karlen som byggde mitt hus hade många "kreativa" idéer... ;) )

Så, någon som har en åsikt på mina frågor?
 
klart att Du skall dreva kring fönstren, snö kan fyka in annars. När det gäller mögelstopper, har det gått mig förbi, att dessa skulle vara förhatliga på Forumet. Men det är väl så, att vissa mäniskor avskyr att jobba eller att göra något riktigt, och dessa kan jag tänka mig, tycker det skulle vara jobbigt att kravla sig upp till nocken, fösa upp en panna och montera mögelstopper där. Se på ditt eget hus, någon har stått på stegen, lutad mot hängrännan, och placerat mögelstopper där det var enklast= nedtill. Moderna hus, t ex med valmade tak, saknar ventilation, där är det viktigt med mögelstopper, så nära nock som möjligt.
Det kan bli varmt där uppe på taket en solig vårdag, medan vindsutrymmet är kallt= fukt
 
saturnus - mögelstopparna har med vilken lära man väljer att gå efter. Ventilerad eller oventilerad vind. Du verkar förespråka ventilerad, vill gärna höra någon från andra lägret med åsikter också. Just nu har jag ju ett mellanting. :)

Och du har för övrigt helt fel angående tillvägagångssättet när de placerades på taket... ;)
 
Är vinden i övrigt oisolerad så är det ingen vits med att dreva fönsterna.
 
andersmc skrev:
Är vinden i övrigt oisolerad så är det ingen vits med att dreva fönsterna.
Hm, menar du i taket? För det ligger ju ekofiber på "golvet" så att säga.
 
Han menar nog att kyla som kommer in via otätheter från fönstret "stoppas" av ekofiberna på golvet? Vi har stora hål i taket på vår vind, en ventilerad kallvind. På golvet ligger tjocka frigolitplattor.
 
Det är ju det, just nu har jag ett mellanting. Jag har för lite ventilation för att det skall vara en ventilerad vind och för mycket för att det skall vara en oventilerad. Kommer jag inte fram till något överhängade argument för att ändra mitt nuvarande koncept får det väl stå så i ett år till så får jag se vad som händer. :)
 
R
Gips är poröst ö h jag kan inte se hur poröst mat kan lagra värme.
Är inte expert på värme, men om de vore på de viset tror jag inte att vi skulle ha problemm ed uppvärmning som vi har
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.