LB-hus har köpt all mark utanför vår tomt.

De har lagt ner elledningar och avloppsledningar utan att bygglov lämnats in. Alla hus utom det som skall byggas i vårt söderläge är sålda och har börjat byggas. Det visar sig då att dessa hus är "jättehöga".

Det hus som skall bygga framför oss har 4.5 meter till tomtgräns som det skall vara men pga höjden är vi oroliga att all sol försvinner innan det är högsommar.

Finns det något man kan göra föra att de blir tvungna att bygga ett lägre hus? Vi vill gärna se solen...

Finns det inget som heter markplan eller liknande som ska tillvarata att man inte får det väldigt mycket sämre?

Hur gör man för att få kommun och kommande bygglov att bli humant?
 
är inte riktigt med. Har dom börjat bygga utan bygglov?

I princip så får dom bygga hur dom vill så länge dte följer detaljplanen. Den kan du få ut om du kontaktar kommunen, brukar bestå av en karta och ett dokument på några sidor som beskriver vad man får bygga eller inte på olika delar av området.

Jag har förstått på andra trådar här att ibland kan det vara så att en granne kan lyckas tvinga fram en annan placering av en byggnad som följer detlajplan men då handlar det om att omplaceringen inte är till skada för den som skall bygga men stor fördel för grannen.

Om ni är väldigt oroliga så har jag ett förslag men det är besvärligt och kan bli dyrt, köp tomten och bygg ett hus där som har en för er lagom höjd, sälj det sedan. Eller bygg vad NI vill ha och flytta in själva.
 
Följer grannens byggnation detaljplanen så har ni nog inte mycket att komma med.

Däremot så bör husplanen varit hos er på remiss. Om man missat detta så kan ni mycket väl överklaga. Direkt berörda grannar skall ges möjlighet att tycka till innan bygglov kan beviljas.
 
volvo skrev:
Följer grannens byggnation detaljplanen så har ni nog inte mycket att komma med.

Däremot så bör husplanen varit hos er på remiss. Om man missat detta så kan ni mycket väl överklaga. Direkt berörda grannar skall ges möjlighet att tycka till innan bygglov kan beviljas.

Om de följer detaljplanens byggyta och höjd samt 4,5 m från tomtgtäns behövs väl inte någon remiss hos grannarna?  Eller har jag missat något...:-[
 
morsan skrev:
Om de följer detaljplanens byggyta och höjd samt 4,5 m från tomtgtäns behövs väl inte någon remiss hos grannarna?  Eller har jag missat något...:-[
Håller med, så vitt jag vet så behövs inte alls något "grannehörande" (som det heter i Värmdö kommun i alla fall), om man följer detaljplanen. Vi ville lägga garaget 0.5 m från tomtgränsen och vi fick alltså fråga grannarna först innan det kunde gå igenom. Vi snabbade på det hela med att själva be dem skriva på bygglovshandlingarna, annars hade byggnadsnämnden skickat ut dem till berörda grannar för godkännande. Det hade dock tagit några veckor extra.
 
Här låter det ju som att man nyligen anlgt ett antal tomter, dvs upprättat en ny detaljplan (eller ändrat en befintlig). För det tror jag att det kan behövas någon form av grannhörande. Dvs inte för varje bygglov, utan för planeringen av det nya området.
 
morsan skrev:
Om de följer detaljplanens byggyta och höjd samt 4,5 m från tomtgtäns behövs väl inte någon remiss hos grannarna? Eller har jag missat något...:-[
Det stämmer. Om man följer detaljplanen så behöver inte grannar höras. Vi följde detaljplanen men gick runt och visade ritningarna för alla direkta grannar för att vi tyckte att det kunde vara trevligt för dem att få veta vad som händer på granntomten, men detta gjorde vi helt frivilligt och vi behövde inte deras påskrift.
 
Kan du inte höra på kommunen vad som gäller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.