Jag har byggt om mitt garage/förråd till lägenhet/boarea. Nu har min granne (tror jag) anmält mig till bygglovsenheten för olovlig byggnation. Jag har fått brev från samhällsbyggnadsnämnden där de vill ha förklaring. Finns det någon som kan hjälpa mig om hur jag ska gå tillväga?
 
Säga som det är kanske?
 
Behövdes bygglov? Hade du bygglov? Grannar är härliga!
 
Nej tyvärr ingen bygglov.
Kan jag söka nu?
 
Du kan söka i efterhand. Det är inte snyggt, men det går.
 
Är den enkel att söka bygglov, får jag bygglov?
 
Hur ska vi kunna svara på det, du skriver inte ens vilken kommun du bor i.
 
Ring kommunhandläggaren och spela dum/förvånad.
 
Upplands Väsby kommun
Jag har enplanhus ca 170 kvm
 
Om du vill kolla lite på fröutsättningarna så tar du fram detaljplanen för området. Den går att ladda ned från nätet i många kommuner (vet ej om Uppl. Väsby). Annars kan du be dem skicka hem en kopia, brukar kosta typ 5 kr per sida.

Där kan du ju se om det finns förutsättningar att få bygglov för din ändrade användning.

OM du söker bygglov i efterhand tror jag att kommunen är skyldig (numera) att ta ut en byggsanktionsavgift, för att du gjorde detta utan lov. Den kan hamna på 20 - 100 000.

Om du däremot omgående "vidtar rättelse", dvs river det som är svartbyggt, så har jag för mig att man skall klara sig utan avgift.

det kanske i så fall är vettigt att riva lagom mycket så att det inte har uppstått en annan användning, söka bygglov, och sedan färdigställa enl. bygglovet.

Men diskutera med handläggaren, undvik att erkänna i alltför klara ordalag hur beboeligt det är. Handläggatren har normalt inget intresse att "klämma åt". Utan ni borde kunna komma överens om en åtgärdsväg så att detta kan bli godkänt på enklaste och billigaste sätt.
 
Det är ju också så att om detta är gjort för mer än 10 år sedan så är det preskiberat. Då kan kommunen varken kräva rättelse eller sanktionsavgift.
 
Ring handläggaren. Många kommuner ser sådana här fall som högst ointressanta, men har en skyldighet till att ta upp dem. Var trevlig och medgörlig, så ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
mattisx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.