Då har man börjat bila i källarbadrummet. Två gjutjärnsbrunnar. Förhoppningen låg högt när jag tog ut den första brunnen att allt skulle vara plaströr. Men det visade sig att den andra, större brunnen, hade gjutjärnsrör vilket då innebär att jag kommer vilja byta alla avloppsrör. Dock vet jag inte riktigt hur rören går och vart den går ut från huset. Vi har enskilt avlopp och förra ägaren har ingen koll på det. Tanken var först att låta layouten på badrummet vara orörd om jag slapp byta rören. Nu när jag kommer behöva byta rören,är det inte lika viktigt att behålla layouten. Kommer nog dock ändå till större delen behålla som det är med någon mindre förflyttning.

Badrummet ligger i anslutning till en yttervägg och bäst hade vart att gå ut direkt från badrummet och ut. Dvs kortaste väg. Då jag ändå ska dränera om kan det vara ett alternativ?

Vad har ni för råd och vad ska jag tänka på? Befintligt avlopp ligger på ett djup om 14cm (brunn 1) resp 20cm(brunn 2, räknat från avloppsröret topp)
 
C
Här gick avloppet ut i marken på inte mindre än tre olika ställen.
Så visst kan man göra så, men kanske inte helt optimalt. Se bara till att avloppet inte hamnar ivägen för dräneringen. Toppen på dräneringsröret skall ligga i höjd med botten på grundsulan så du behöver komma ganska långt ner med avloppet om det skall komma under dräneringen.

Nu är väl också tidpunkten att fundera på om man skall passa på att isolera och/eller om möjligt sänka golvnivån.

Du kan kolla med kommunen om det finns ritningar som visar hur avloppet kan vara förlagt. I mitt fall fanns ritningar, men de stämde inte särskilt bra med verkligheten.
 
C cpalm skrev:
Här gick avloppet ut i marken på inte mindre än tre olika ställen.
Så visst kan man göra så, men kanske inte helt optimalt. Se bara till att avloppet inte hamnar ivägen för dräneringen. Toppen på dräneringsröret skall ligga i höjd med botten på grundsulan så du behöver komma ganska långt ner med avloppet om det skall komma under dräneringen.

Nu är väl också tidpunkten att fundera på om man skall passa på att isolera och/eller om möjligt sänka golvnivån.

Du kan kolla med kommunen om det finns ritningar som visar hur avloppet kan vara förlagt. I mitt fall fanns ritningar, men de stämde inte särskilt bra med verkligheten
C cpalm skrev:
Här gick avloppet ut i marken på inte mindre än tre olika ställen.
Så visst kan man göra så, men kanske inte helt optimalt. Se bara till att avloppet inte hamnar ivägen för dräneringen. Toppen på dräneringsröret skall ligga i höjd med botten på grundsulan så du behöver komma ganska långt ner med avloppet om det skall komma under dräneringen.

Nu är väl också tidpunkten att fundera på om man skall passa på att isolera och/eller om möjligt sänka golvnivån.

Du kan kolla med kommunen om det finns ritningar som visar hur avloppet kan vara förlagt. I mitt fall fanns ritningar, men de stämde inte särskilt bra med verkligheten.
Jag var kanske något otydlig.
Nej, avloppet går inte ut i marken på tre ställen. Jag förmodar att det bara går ut på ett ställe, men har inte en aning vart än. Badrummet har haft två golvbrunnar, en toalett, ett tvättställ, anslutning från ovanvåningens kök, samt tvättmaskin. Tanken är oxå att ev förbereda ett större avlopp från ovanvåningen för ett badrum där. idag är det 75mm rör från ovanvåning. Jag misstänker att det kan vara något klent för ett ev badrum.Eller skulle det kunna gå att behålla 75mm vertikal stam där badrum med 110mm ansluter till 75mm vertikala stammen? Jag misstänker nej :)

Ok, så det är viktigt att avloppsrören ligger under plattan? Det går alltså inte att bara gjuta in dem och liggandes i plattan?
 
C
A Andy82 skrev:
Nej, avloppet går inte ut i marken på tre ställen.
Ha ha, missförstånd. Jag menar alltså att här hos mig i mitt hus gick avloppet ut på tre ställen. 😄
Vilket nu vid stambyte inte varit jättepraktiskt då jag varit tvungen att gräva både ute och inne.

Det är ok att rören ligger ingjutna i plattan/golvet. Det jag säger är att där de går ut till utsidan av huset måste du ha en plan för hur de skall samexistera med dräneringen.

110 gäller om du har WC, annars är 75 ok.
 
haha ahh :)

Får bli att uppgradera stammen från ovanvåning ner till källaren med 110 rör då vi vill ha toa där uppe också.

Dagens positiva överraskning är iaf att det inte verkar vara gjutjärn i avloppet. Den golvbrunnen med rör jag drog upp i går var pluggad i andra ändan. Körde med en inspektionskamera. Försökte köra i de andra avloppsrören med blandat resultat, men min slutsats är att det verkar vara icke-gjutjärn iaf. Det innebär att jag bara behöver bila upp inne i badrummet för att lägga några förändringar till stammen.

Idag har det funnits en spoltjofräs-öppning i 75 röret som går ner till källaren. Sitter på ca 60-70cm höjd med ett lock som går att skruva av. Den här installationen är infryst i väggen och det har suttit en löstagbar kakelplatta som täckt det. Inte den sexigaste lösningen, och går säkert att göra bättre med en riktigt inspektionslucka. Hur ser man på detta? Bra att ha? Vad säger dagens branschregler om detta?
 
C
A Andy82 skrev:
Hur ser man på detta? Bra att ha? Vad säger dagens branschregler om detta?
Kolla: https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/43

Jag gjorde som det var gjort tidigare och satte rensluckor på varje stående stam, samt rensrör precis utanför fasaden.

Men jag rationaliserade bort rensbrunnen i inre änden av den liggande huvudstammen. Återstår väl att se om det var ett misstag, men den gick helt enkelt inte att få till på något vettigt sätt (mitt på källargolvet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.